نریمان: ایجاد شهرهای جدید برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی بدون برنامه است


نریمان: ایجاد شهرهای جدید برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی بدون برنامه است

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل شهر جدید پردیس تا پایان سال ۹۵ گفت: ایجاد شهرهای جدید برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی و زاغه‌نشینی بدون برنامه بوده تا دولت به این نحو سرریز جمعیت را ساماندهی کند.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، محسن نریمان صبح امروز در بازدید از شهر جدید امیرکبیر اراک با اشاره به احداث شهرهای جدید در کشور اظهار داشت: احداث شهرهای جدید در سیاست‌های دولت سابق اجرایی شد و دولت یازدم نیز بر این سیاست‌ها در این راستا تأکید دارد.

وی افزود: ایجاد نسل نو و جدید شهرها سیاست دولت بوده که در شهرهای جدید کشور پروژه‌های مسکن مهر را شاهد هستیم و با توجه به تدکیدات مقام‌معظم رهبری و چالش‌های مسکن مهر تلاش داریم تا 6 ماهه نخست امسال این مسکن‌ها به سرانجام رسند و این سیاست را در کل کشور دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برخی از شهرهای جدید نظیر پروژه یک‌هزار واحدی شهر جدید پردیس به سبب اینکه شروع کار دیرتر آغاز شده در سال 95 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

نریمان با اشاره به ورود شرکت عمران مادر تخصصی در پروژه‌های مسکن مهر گفت: سیاست شرکت عمران مادر تخصصی این بوده که بتواند پروژه‌های مسکن مهر را به اتمام رساند.

وی افزود: شهرسازی بدون امکانات‌زیربنایی و روبنایی حقوق شهروندی را ضایع می‌کند چراکه وجود امکانات مانند مسجد، مدرسه، فضاهای رفاهی و مناظر زیبا از جمله حقوق شهروندی بوده که برنامه‌ریزان مسکن مهر در سنوات گذشته آن را کمرنگ دیده‌اند اما دولت تدبیر و امید بر روی وجود امکانات در راستای حفظ حقوق شهروندی تدکید دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شهرها می‌بایست از مزایای زیربنایی و روبنایی برخوردار باشند و شرکت عمران مادر تخصصی با تمامی توان خود وارد میدان شده تا با تقاطور این گونه زمین‌ها و تبدیل ان‌ها به مدرسه و مسجد به مردم خدمات ارائه دهد و به این منظور با شیوه‌های مشارکتی وارد صحنه شدیم چرا که اعتبارات دولتی کفاف نیازها را نمی‌داد.

نریمان با اشاره به عدم تأمین اعتبارات کافی از سوی دولت گفت: تبیین تدمین اعتبار بودجه برای اینگونه شهرها از سوی دولت مقدور نبوده و تصمیم مجامع این شهرک‌ها می‌تواند راهگشا باشد، روش مدیریت دارایی‌ها در حوزه مسکن نقش بسیاری در توسعه و بهبود این بخش داشته و نحوه اجرا در دولت گذشته سبب شد تا درآمدهای وزارتخانه از دست برود و وزارتخانه‌ای با آن توان و تمکن ضعیف شود.

وی افزود: وزارت نیرو می‌بایست به وظایف خویش عمل کرده و ما با اختیاراتی که داریم با کمک مصوبات دولت و مجلس در انجام وظایف وزارت نیرو به این وزارتخانه یاری می‌رسانیم، شهرها می‌بایست از هویت ایرانی و اسلامی برخوردار باشند چرا که سازه‌های یک شهر نشان از هویت ایرانی اسلامی آن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تلاش داریم تا شهر جدید امیرکبیر تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی را داشته باشد، در نقاط مختلف استان مرکزی پروژه مسکن مهر وجود داشته اما آنچه به ما مرتبط می‌شود شهر جدید مهاجران و شهر امیرکبیر است که قول می‌دهیم مسکن مهر این دو شهر جدید را نیز پیرو سیاست‌های دولت در زمینه اتمام این پروژه‌ها تا پایان نیمه نخست عمل کنیم.

نریمان با اشاره به لزوم توجه به وجود امکانات در شهرها گفت: ما شهرساز هستیم و شهر بدون امکانات روبنایی و زیربنایی شهر نیست، ایجاد شهرهای جدید برای جلوگیری از زاغه‌نشینی و حاشیه‌نشینی بدون برنامه بوده که عمده مشکلات استانداران نیز در این حوزه است.

وی افزود: دولت تصمیم دارد تا برای ساماندهی سرریز جمعیت از ابتدا برنامه‌ریزی و در شهرهای جدید ساماندهی کند که این امر به کمک تمامی مسئولان نیاز دارد، اهتمام ونظارت‌ها بایستی قوی باشد تا بتوانیم مردم را به سوی شهرهای جدید هدایت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کشور و استان قصد داریم شهرهای جدید را بسازیم تا در کنار شهرهای قدیمی شهرهای جدید را داشته باشیم و برای این منظور از اعتبارات مردمی و بخش خصوصی استفاده می‌کنیم و دولت به عنوان ناظ عالیه عمل می‌کند چرا که قصد داریم طرح‌ها مردم محور باشند نه دولت محور.

نریمان با اشاره به مشارکت مردم در احداث شهرهای جدید گفت: با تعهد سود بالایی که نصیب مردم می‌شود مردم تشویق به مشارکت در طرح‌ها می‌شوند، در دولت تدبیر و امید با سرمایه‎‌های مردم و نظارت دولت تلاش می‌شود نیازهای مردم رفع شود، اگر ید واحد شویم با وجود مشکلات داخلی می‌توانیم قدرتی شویم که کسی نمی‌تواند مانع حرکتمان شود.

وی افزود: نگران کمبود اعتبار نباشید چرا که در دوران جنگ تحمیلی نیز با این کمبود اعتبارات مواجه بودیم اما قدرت وحدت و انسجام ما سبب شد تا امروز در مجامع دنیا حرف نخست را بزنیم، ایران نیرویی مقتدر است که با وجود مشکلات داخلی به عنوان قدرت بی‌بدیل منطقه مطرح بوده و با وجود کارشکنی‌های دشمنان به عنوان امن‌ترین نقطه برای سرمایه‌گذاری در منطقه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon