قدرت را برای خدمت به مردم می‌خواهم/ مواضع برخی با ۸ سال قبل تغییر کرده

قدرت را برای خدمت به مردم می‌خواهم/ مواضع برخی با 8 سال قبل تغییر کرده

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه ما قدرت را برای خدمت به مردم می‌خواهیم، گفت: بعضی کاندیداها که امروز آمده اند هشت سال قبل به جهت سیاسی کاملا در اردوگاه مقابل امروزشان بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه انتخاباتی شبکه خبر ضمن گرامیداشت ولادت با سعادت اباعبدالله الحسین در خصوص آموزه‌های حضرت امام خمینی (ره) گفت: اگر به یادداشت‌ها و سخنان ایشان مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که بر دو مقوله مهم اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی تاکید ویژه‌ای داشتند.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) بر این باور بود که نباید به کشور آسیبی وارد شود، بنابراین فرموده بودند که باید پشتیبان ولایت فقیه باشید ضمن آنکه انقلاب با محوریت امام خمینی (ره) به پیروزی رسید.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه جنس انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر متفاوت است، قیاس آن را در حضور ولایت فقیه عنوان کرد و گفت: همین ولایت فقیه بود که توانست ما را در دوره‌های حساس کمک کند. البته در دوره‌های مختلف عده‌ای تلاش کردند مرزبندی با رهبری پیدا کنند که این موضوع باعث از بین بردن انسجام می‌شود. این عده به‌خاطر طرح حاکمیت دوگانه با رهبری مرزبندی پیدا کرده‌اند.

قالیباف تصریح کرد: متاسفانه بعضی‌ها می‌گویند قانون برایمان محدودیت ایجاد کرده است و نمی‌توانیم کار کنیم؛ من به آنها می‌گویم برادر عزیز مگر قانون را مطالعه نکردید؟ پس چرا حاضر شدید نامزد انتخابات شوید؟ این نگاه باعث می‌شود که ما فرصت‌ها را از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه مرجع تفسیر قانون شورای نگهبان است، گفت: اگر بخواهد تفسیری در خصوص قانون صورت گیرد، این تفسیر باید از سوی شورای نگهبان باشد، ضمن آنکه قانون شفافیت لازم را دارد اما یکی از ضعف‌های گذشته ما این بود که قانون را درست اجرا نکردیم. یا نگاهی سیاست‌بازانه به آن داشتیم. باید نگاه ما خدمت به مردم باشد نه اینکه به دنبال سیاست‌بازی‌های خود باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنانش به انتقاد از عملکرد دولت سازندگی پرداخت و گفت: در دوره سازندگی از رویکردهای فرهنگی نسبت به پیشرفت کشور فاصله گرفتیم. همچنین دوره اصلاحات نیز طرح حاکمیت دوگانه مطرح شد.

قالیباف با بیان اینکه در نظام اسلامی مردم نقش اساسی را دارند، گفت: مردم بر‌اساس اصل 8 قانون اساسی باید از دولت انتقاد کنند و این وظیفه دولت است که به مردم خدمت کند. ما باید مردم را ستون خمیه اسلام بدانیم چرا که کار بدون مردم معنا ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت جمهوریت یعنی حضور و رای مردم.

وی تصریح کرد: باید مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند. اساسا دولت‌مردان باید بدانند که آمده‌اند به مردم خدمت کنند. این فرصت را مردم در اختیار آنها گذاشته‌اند. در حقیقت باید مردم همه وجودشان و باورشان این باشد که حضورشان موثر، رای‌، حرف‌ و دغدغاغه‌هایشان شنیده می‌شود و مسئولان صدایشان را می‌شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با طرح این پرسش که صدای مردم را کی می‌توان شنید، گفت: وقتی که دغدغه‌های مردم را بنشویم، وقتی سیاست‌بازی نکنیم، صدای مردم را می‌توانیم بشنویم. آیا اختلافاتی که پیش آمد این اختلافات بر سر منافع مردم بود؟ در دعوای که در تامین اجتماعی شد و آن بحث پیش آمد، آیا این دعوا سر این بود که از رئیس سازمان تامین اجتماعی سوال کنند چرا حقوق بازنشسته‌ها کم است؟ آیا سوال این بود که معوقات بازنشسته‌ها را چرا نمی‌دهید؟ یا بحث این بود که آن نفری که آنجا بود وابسته به کدام گروه باشد؟

وی تاکید کرد: اگر درد مردم را داشته باشیم، صدای مردم را نیز می‌شنویم.

در ادامه این برنامه مجری از قالیباف سوال کرد که چگونه دغدغه مردم را می‌شنوید، که قالیباف پاسخ داد: فکر کنم آن سی دقیقه را که با مردم سخن گفتم و خواستم که مردم این گفت‌‌وگو را ضبظ کنند و گفتم که این عهد من با شماست را گوش نکردید.

قالیباف ادامه داد: شما مطمئن باشید من اگر جایی پیگیری کنم و اختلافی هم باشد، اختلاف بر سر منافع مردم و خدمت به مردم و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که تصویب شده، هرگز ما سر مسائل سیاسیت‌بازی و بحث موضوعات حاشیه‌ای دعواهای حزبی و گروهی راه نمی‌اندازیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما قدرت را برای خدمت به مردم می‌خواهیم. در همین مناظره‌ها اتفاق جالبی افتاد. خیلی حرف‌ها را من در مناظره دوم زدم. گفتم صحبت‌هایی که می‌کنیم اگر بنا باشد در جهت کسب رای باشد، بهتر است حرف نزنیم. اگر این حرف‌ها معطوف به رای آوری باشد، پسندیده نیست.

وی افزود: بعضی کاندیداها که امروز آمده‌اند هشت سال قبل به جهت سیاسی کاملا در اردوگاه مقابل امروزشان بودند. با آنها ائتلاف می‌کردند، با آنها صحبت می‌کردند، معترض آن‌ها بودند و در آن اردوگاه بودند چه اتفاقی افتاده که یک مرتبه آمده‌اند در یک اردوگاه سیاسی دیگری قرار می‌گیرند؟

قالیباف با بیان اینکه ما هر گرایشی را قبول داریم اما گرایش معطوف به کسب قدرت زشت است و خدمت به مردم نیست، گفت: اگر دغدغه مردم را داشته باشیم می‌دانیم مشکل مردم چیست، اما وقتی دغدغه سیاست‌بازی داشته باشیم دنبال این هستیم که کسب قدرت کنیم. ما قدرت را برای خدمت می‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه معنی ائتلاف این نیست که هر سه نفر با هم یک جور فکر کنند، گفت: ما حتما قبول داریم که وحدت در اردوگاه اصولگرایان باید وجود داشته باشد. اما اگر کسی خلف وعده کند نمی‌تواند در عرصه سیاسی براساس آن چیزی که مدنظر امام و مقام معظم رهبری است در آینده حرکت کند.

قالیباف ادامه داد: بنده معتقدم که باید فعالیت‌های اعضای ائتلاف براساس نظرسنجی‌ها باشد که اگر غیر از آن چیزی که وعده کرده‌ایم، عمل کنیم سیاست بازی کرده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به حوزه سیاست خارجی در دولت آینده احتمالی‌اش گفت: بنده معتقدم که سیاست خارجی باید به گونه‌ای باشد که منافع ملی و امنیت داخلی ما را تامین کند. سیاست خارجی باید بتواند هویت انقلابی و دینی ما را در کنار حفظ حقوقمان تبیین کند.

قالیباف در ادامه گفت: بنده معتقدم که در حوزه سیاست خارجی باید اینگونه بحث شود که بتوانیم تغییری در رویکردهای دیپلماسی ایجاد کنیم.

وی در همین زمینه افزود: نامزدی که می‌گوید قصد دارد تا تغییری در سیاست خارجی ایجاد کند معنی‌اش این است که وی به سیاست‌بازی دچار شده است. زیرا بنده اعتقاد دارم که باید رویکردهای دیپلماسی تغییر کند و سیاست خارجی ما قابل تغییر نیست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: کشور ما کشوری با هویت، تمدن و اندیشه دینی است که باید از هرگونه سیاست‌بازی در عرصه دیپلماسی در این کشور جلوگیری شود.

قالیباف با بیان اینکه دستگاه سیاست خارجی یعنی وزارت امور خارجه گفت: بنده معتقدم که سیاست‌های خارجی کشور توسط سه قوه تصویب شده و به تایید رهبر انقلاب می‌رسد که بنده نیز قصد دارم سیاست‌های خارجی را ادامه دهم.

وی تاکید کرد: سیاست‌ها همیشه ثابت نیست اما ممکن است با گذشته زمان رویکردها تغییر کند. نباید اینطور باشد که با هر رئیس جمهوری سیاست‌ها تغییر کند. بلکه باید به گونه‌ای باشد که هر رئیس جمهوری رویکردهای خاص خودش را دنبال کند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنده قصد دارم تا در حوزه سیاست خارجی رویکرد منطقه‌گرایی را دنبال کنم. با توجه به اینکه رشته تخصصی بنده ژئوپلتیک است و تالیفات متعددی نیز در این زمینه داشته‌ام معتقدم که باید در شرایط موجود سیاست منطقه‌گرایی را در حوزه دیپلماسی خارجی دنبال کنیم.

قالیباف افزود: منطقه خاورمیانه بسیار حساس و تاثیرگذار در جهان و جنوب غرب آسیاست که باید ما از این ظرفیت‌ها در حوزه سیاست خارجی استفاده کرده و از مزیت‌های موجود استفاده کنیم. بنده معتقدم که آمریکای جنوبی مزیت سیاست خارجی ما نیست.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دشمنان همواره با ترفندهای مختلف پروژه ایران هراسی را در بین کشورهای منطقه دنبال می‌کنند، گفت: بنده معتقدم که برای مقابله با توطئه‌های دشمن در منطقه جهت ایجاد ترس و پروژه ایران هراسی در منطقه ارتباط نزدیکی با کشورهای همسایه برقرار کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: 70 درصد نفت و گاز جهان در شمال و جنوب کشور ما قرار دارد که ما از این لحاظ موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی داریم که باید از این قابلیت‌ها در جهت حفظ ارتباط با کشورهای همسایه استفاده کنیم.

قالیباف ادامه داد: بنده معتقدم که دیپلماسی و برقراری ارتباط با کشورها صرفا نباید از طریق دولت‌ها و به طور رسمی باشد بلکه باید فضایی ایجاد کنیم تا بتوانیم از قابلیت‌های دیپلماسی عمومی و ارتباط با ملت‌ها نیز در جهت گسترش روابط استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید برای برقراری ارتباط با کشورها از ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی استفاده کنیم گفت: بنده اعتقاد دارم که برای برقراری ارتباط با کشورها و به خصوص کشورهای منطقه باید از دیپلماسی اقتصادی، سیاسی و عمومی بهره بگیریم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: برخی به غلط در جامعه رواج می‌دهند که ریشه مسائل اقتصادی ما تحریم‌هاست و آنها قصد دارند که با از بین بردن تحریم‌ها مشکلات را برطرف کنند در صورتی که اینگونه نیست و سوءتدبیرها که سهم عمده‌ای در مشکلات اقتصادی کشور دارند.

قالیباف در ادامه افزود: بنده به این دلیل وارد عرصه انتخابات شدم که احساس کردم مردم منتظر تغییر جدی در زندگی‌شان هستند. مردم احساس می‌کنند که این سیستم بسته و خسته به انتها رسیده است. البته این تغییر در ساختار نیست بلکه در نحوه اجراست.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم که سوءمدیریت در مشکلات اقتصادی اثرگذار بوده است. البته تحریم‌ها نیز نقش خودش را ایفا کرده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: بنده معتقدم انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست. آمریکایی‌ها به ما زور می‌گویند که ما نیز بارها گفته‌ایم که قصد فعالیت‌های نظامی در مسئله هسته‌ای را نداریم.

قالیباف افزود: آقایانی که معتقدند ما باید به سمت تنش‌زدایی با دنیا پیش رویم بنده به آنها می‌گویم که مگر ما چه تنشی ایجاد کرده‌ایم که حالا باید تنش‌زدایی کنیم!

وی تصریح کرد: ملت ما حاضر نیست که عزت خود را زیر پا بگذارد. تاریخ ما چنین چیزی را همواره به دنیا ثابت کردند. مردم حاضرند سختی‌ها را تحمل کنند اما عزت خود را نفروشند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در سیاست خارجی نباید رفتار قهرمان‌بازی و ماجراجویانه داشته باشیم. نباید بگوییم که قطعنامه‌ها و تحریم‌ها کاغذپاره است. البته از طرفی هم نباید بگوییم که همه مشکلات نشات گرفته از تحریم‌هاست، بنده معتقدم که اینگونه اعمال و گفتار این سیاست‌بازی است.

قالیباف درباره برنامه خود در حوزه اقتصادی، اظهار داشت: در حوزه اقتصادی یک برنامه دو ساله داریم که آرامش را ظرف این مدت به کشور باز می‌گرداند.

وی افزود: قیمت ارز امروز ثبات ندارد و متاسفانه در لحظه تغییر می‌کند. من به مردم قول می‌دهم که نرخ ارز را در مدت شش ماه تثبیت کنم و در برنامه‌ای که تدوین کرده‌ایم نیز گام‌به گام در زمینه تغییر و تحول اقتصادی پیش خواهیم رفت.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با  اشاره به بحث تورم، تصریح کرد:‌امور در شرایط رکورد اقتصادی هستیم، یعنی هم رکود داریم و هم تورم. در این زمینه باید نقدینگی موجود را به سمت تولید هدایت کنیم و از سفته‌بازی جلوگیری کنیم. متاسفانه امروز سفته‌بازی زیاد شده است و سفته‌بازان درآمد هنگفتی بدست می‌آورند و هیچ مالیاتی نمی‌دهند اما ما از کارگری که با زحمت برای ارتزاق خود و خانواده‌اش تلاش می‌کند و حقوق اندکی می‌گیرد، مالیات می‌گیریم.

قالیباف افزود:‌کسانی که یک میلیون درآمد دارند، نباید مالیات پرداخت کنند. ما در برنامه خود این موضوع را اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد نباید با شعار همراه باشد، گفت: مبارزه با فساد سرو صدا ندارد و باید بدانید که هر کسی که سروصدا می‌کنند، قصد مبارزه با فساد ندارد و این مثل شکارچی می‌ماند که با سروصدا شکار خود را فراری می‌دهد. مبارزه با فساد شعار نیست، بلکه باید برای رفع این نقیصه بزرگ عمل کرد. متاسفانه دولت گذشته بیشترین شعار را در زمینه با مبارزه با فساد می‌داد اما بزرگ‌ترین فسادها در همین دولت اتفاق افتاد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه آمار مهم است اما باید با مردم صادق بود، خاطر نشان کرد: آمار مهم است و باید آمارگیری صورت گیرد. من معتقدم که باید دولت اجتماعی تشکیل شود و با مردم صادق باشیم. بر روی کاغذ نیز نمی‌شود کشور را اداره کرد و هر روز آماری از رشد اقتصادی بدهیم اما در جامعه مساله متفاوت باشد. این را مردم باور نخواهند کرد زیرا در خانواده خود به خوبی مسائل را مشاهده می‌کنند.

قالیباف با اشاره به رفتار امام با مردم، گفت:‌یکی از ویژگی‌های بارز امام این بود که ایشان با مردم صادق بودند. ما از امام یاد گرفتیم که حرف مرد یکی نیست دو تاست؛ یعنی هر جایی که مشکل ایجاد شد باید از مردم عذرخواهی کرد و فرهنگ عذرخواهی را بوجود آورد. بنده در یک پروژه در شهرداری تهران با همین موضوع روبرو شدم و بعد از اینکه این پروژه 6 ماه به تعویق افتاد، از مردم عذرخواهی کردم.

وی درباره اولویت‌های دولت آینده افزود: بنده  حوزه فرهنگ را فراتر از وزارت ارشاد و افزایش تعداد صندلی سینماها و تیراژ کتاب می‌دانم. حوزه فرهنگ ارتباط تنگاتنگی با بحث آموزش دارد. اگر کرامت انسانی و اخلاقیات در کشور حفظ نشود همه چیز از دست خواهد رفت. مساجد، معلمان، اساتید، نخبگان و  ... از تاثیرگذاران بخش فرهنگی کشور هستند که باید به آنها توجه شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه حوزه فرهنگ حوزه مظلومی است، تاکید کرد: متاسفانه هرگاه در زمینه بودجه کمبود احساس می‌شود از بودجه فرهنگی کشور این کسری مرتفع می‌شود. البته نباید در کشور کمبود بودجه ایجادشود و در این راستا باید از خرد جمعی استفاده کنیم لذا خطای کمتری  ایجاد می‌شود و دیگر مشکلاتی مثل کمبود بودجه بوجود نمی‌آید.

قالیباف افزود: ما در حوزه فرهنگ در صدد آن هستیم که شکوفایی صورت بگیرد و در این زمینه نباید از بودجه فرهنگی کسر شود. ما در این زمینه نباید سلیقه‌ای عمل کنیم. نباید یک نفر بنشیند و تصمیم بگیرد که پهنای باند کم شود. البته ما با فیلترینگ مشکلی نداریم. همه جا فیلترینگ وجود دارد در شهر استکهلم سوئیس نیز که اولین شهر فناوری جهان است، فیلترینگ وجود دارد. اساس کار ما مصونیت است اما در برخی از موارد محدویت نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بحث سانسور اظهار داشت:‌در همه جا ممیزی وجود دارد. در آمریکا و کانادا که خود را کشورهای آزادی معرفی می‌کنند نیز ممیزی وجوددارد. در این کشورها حتی از انتشار و چاپ کتابی درباره لانه جاسوسی جلوگیری شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد:‌به هر جهت خانواده‌های ایرانی قبول نمی‌کنند که هر چیزی به نام فرهنگ وارد خانواده‌ها شود و در این زمینه کنترل و مدیریت باید صورت گیرد.

قالیباف در پاسخ به این سئوال که در کابینه‌ آینده شما چه کسانی حضور دارند و آیا می‌توانید نام برخی از آنان را ذکر کنید؟ گفت: اجازه بدهید نامی ذکر نکنم اما این مبنای ماست که هرگز رفتار سیاسی و سیاست‌زده نداشته باشیم. متاسفانه دیده می‌شود که با تغییر یک  مدیر، تمام نیروهای زیرمجموعه او نیز عوض می‌شوند. متاسفانه هر کدام از اصلاحطلبان و اصولگریان که وارد کار شدند نیز به همین صورت عمل کردند.

وی افزود: ما در زمینه مواردی کوچک مثل استفاده خصوصی از یک  خودکار برخورد می‌کنیم اما نیروهایی که در نظام برای‌شان هزینه شده است، به راحتی کنار می‌گذاریم و این تاسف‌آور است که در حوزه‌های تخصصی نیز این موارد مشاهده می‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ارتباط فضای ورزش و نشاط در کشورمان گفت: بنده نشاط و شادمانی را یکی از نیازهای کشور مخصوصا در این برهه که فشار  اقتصادی و روانی زیاد است می‌دانم. ما در شهرداری تهران نیز در بحث ورزش قهرمانی، ورزش همگانی و مساله اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها طرح‌هایی را عملی کردیم.

قالیباف با بیان اینکه ورزش نیاید دولتی باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه دست دولت در ورزش دیده می‌شود. ما باید ورزش را عمومی و مردمی کنیم. حضرت امام (ره) نیز به دولت‌ها این توصیه را داشتند که همه کارها را به مردم واگذار کنند و تنها کارهای سخت را  و کارهایی که مردم توانایی  انجام آن را ندارند، انجام دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که 70 درصد اقتصاد ما دولتی است و این خودمشکلات بزرگی را در این عرصه بوجود آورده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه به دو دلیل پا به عرصه انتخابات گذاشتم، اظهار داشت:‌بنده مدیون امام، شهدا و مردم هستم. بنده یک روستا‌زاده بودم که نه به پایگاه‌های قدرت و نه به پایگاه‌های ثروت تکیه داشتم. اگر من در مقطعی از جوانی کار نمی‌کردم، نمی‌توانستم ادامه تحصیل دهم. بنابراین اگر اینجا هستم این فرصت را انقلاب و امام به من داده است.

قالیباف با اشاره به ظرفیت جوانان کشور تصریح کرد: باید این فرصتی که انقلاب برای من بوجود آورده است را برای جوانان ایجاد کنم. متاسفانه این امکان امروز به جوانان داده نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید این مدیریت خسته بسته را تغییر داد. مردم منتظر تغییر هستند. بنده حتما به این مدیریت بی‌حساب و کتاب و ضعیف پایان می‌دهم و کارنامه کاری من نیز تضمین کار من است. بنده در این چند روز بسیار صحبت کردم در حالی که کسی نیستم که با زبان با مردم سخن بگویم، بلکه باید با کار با مردم سخن گفت. انشالله در آینده اگر این فرصت به من داده شود محبت مردم را جبران و با کارم با مردم صحبت خواهم کرد و این قول را به مردم می‌دهم که ایرانی سربلند و سرافراز و یک زندگی مومنانه‌ در انتظار شما مردم عزیز خواهد بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon