توافق با ایران برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای را ممکن نمی‌کند

توافق با ایران برچیدن زیرساخت‌های هسته‌ای را ممکن نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: مشاور معاون رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد، توافق هسته‌ای با ایران بر تعهدات آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل و شورای همکاری خلیج فارس تأثیر ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کالین کال مشاور امنیت ملی جوزف بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: به‌نظر من تنها راه حل دیپلماتیک برای ایران این است که در عین حالی که باید در برابر ایران سخت گیری کنیم، باید منطقی عمل کنیم تا بتوانیم بقیه جامعه بین المللی را نیز با خود همراه کنیم، زیرا اگر گفتگوهای هسته‌ای بیشتر به این علت شکست بخورد که ما بر شروطی اصرار داریم که ایران هرگز قبول نخواهد کرد و مهمتر اینکه بقیه جامعه بین المللی بر این باور است که منطقی نیستند، در آن صورت ما را مسئول این شکست تلقی خواهند کرد و در آن صورت دیگر نمی‌توانیم بقیه جامعه بین المللی را با خود همراه کنیم.

این سؤال مطرح شد: متحدان عرب ما در خلیج فارس درباره توافق هسته‌ای با ایران خوش‌بین و راضی نیستند و البته اسرائیل نیز راضی نیست. آنها نگران هستند که این توافق شروع نزدیکی بیشتر میان آمریکا و ایران شیعه باشد و این اتفاق ممکن است به‌قیمت کنار رفتن کشورهای سنی منطقه در سیاست خارجی آمریکا تمام شود، آیا به‌نظر شما چنین نگرانی منطقی است؟

کالین کال پاسخ داد: واقعیت این است که اصلاً این توافق قرار نیست به‌قیمت از دست رفتن کشورهای عرب خلیج فارس برای آمریکا باشد. در واقع این معامله‌ای بزرگ با ایران نیست بلکه فقط قراردادی هسته‌ای میان آمریکا و پنج به‌علاوه یک و ایران است. ما می‌دانیم پس از حصول این توافق همچنان مشکلات و چالش‌های غیرهسته‌ای که میان ما و ایران و کشورهای منطقه و ایران وجود دارد، همچنان به‌قوت خود باقی خواهد ماند.

وی افزود: البته این احتمال وجود دارد که در آینده و با گذشت زمان، ایران به بازیگری میانه‌روتر تبدیل شود و اگر این اتفاق بیفتد این امکان وجود دارد که ما تعاملات سازنده‌تری با آنها درباره مسائل دیگر داشته باشیم. اما باید توجه داشت هیچ قسمت از این توافق بر اساس احتمال این اتفاقات نیست، یعنی ما توافق را بر این اساس تنظیم نمی‌کنیم که ممکن است ایران زمانی رفتار خود را تغییر دهد. مسئله جالب درباره کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس این است که آنها توصیف مفصلی از پارامترهای توافق هسته‌ای ایران دارند. همین مسئله سبب شده است مقامات این کشورها با مقامات آمریکایی دیدارهایی در این خصوص داشته باشند، به همین علت تلاش شد در اجلاس کمپ دیوید، تا حدود زیادی ذهن مقامات این کشورها را درباره مسائل مختلف از جمله مسئله تحریم‌ها روشن کنیم، حتی در بیانیه آنها در کمپ دیوید نیز دیدیم که آنها معتقدند حصول توافق بهتر از راه‌های دیگری است که برخی توصیف کرده‌اند. از نظر آنها ایران مجهز به سلاح اتمی خطری است که نگران آن هستند اما در سراسر خاورمیانه آنها هرروز به‌نوعی با ایران درگیر هستند و این مسئله را در عراق و سوریه و یمن شاهدیم و همچنین نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های ایران در لبنان و بحرین وجود دارد. بنابراین آنها این مسئله را در چارچوب چالشی بزرگتر برای خود می‌بینند.

مشاور بایدن همچنین گفت: از این روی یکی از مسائلی که کمپ دیوید روی آن تمرکز کرد، حصول اطمینان از این بود که کشورهای خلیج فارس تعهدی را که آمریکا به دفاع بیرونی کشورهای عرب خلیج فارس دارد و از زمان آیزنهاور و نیکسون و کارتر تا به امروز وجود داشته است، درک و باور کنند. در واقع هدف این بود که کشورهای عرب خلیج فارس بدانند که ما منافع مشترکی با آنها در حفظ تمامیت ارضی آنها و کسب اطمینان درباره جریان آزاد انرژی و تجارت در این منطقه و مبارزه با تروریسم داریم. در واقع مشترکات ما از نظر امنیت ملی بسیار زیاد است و همین اشتراکات ما را خیلی به هم نزدیک کرده است و همین سبب شده است ما از آنها در برابر تهدیدات بیرونی دفاع کنیم.

این مقام ارشد آمریکایی درباره اوضاع یمن افزود: با وجود اینکه ما مطمئن هستیم مسئله یمن هیچ راه حل نظامی ندارد، ما به‌طور کامل از حق عربستان سعودی برای دفاع از مرزهای خود از جمله حملات موشکی و دیگر تهدیداتی که حوثی‌ها برای آنها دارند، حمایت می‌کنیم و آماده‌ایم هرروز کمکهای نظامی به عربستان سعودی برای دفاع از مرزهایش فراهم کنیم. ما همچنین با شرکای خود در شورای همکاری خلیج فارس درباره تعمیق نه تنها توانمندی‌های دفاعی آنها گفتگو می‌کنیم ــ که از جمله شامل دفاع در برابر موشک‌های بالستیک و دیگر انواع دفاع هوایی و سامانه‌های هشدار زودهنگام است ــ بلکه در همان حال درباره دفاع در برابر حملات سایبری، حملات تروریستی علیه زیرساخت‌های حساس، تقویت توانمندی‌های آنها برای عملیات و مأموریت‌های ویژه برای مقابله با تهدیدات تروریستی و نیابتی در سراسر منطقه نیز با آنها گفتگو می‌کنیم.

وی ادامه داد: در واقع هرآنچه آنها درباره آن نگران باشند، ما سعی می‌کنیم نگرانی آنها را برطرف کنیم که بیشترین نگرانی نیز درباره ایران است. گاهی این نگرانی مطرح می‌شود که آمریکا می‌خواهد گرایشی دوگانه در منطقه داشته باشد، یعنی از یک طرف با حصول توافق هسته‌ای با ایران بیش از پیش از خاورمیانه و مسائل آن فاصله بگیرد و محور دیگر اینکه تا جایی که آمریکا در منطقه حضور دارد، بیشتر به‌سمت روابط با ایران گرایش داشته باشد و از متحدان سنتی خود فاصله بگیرد، البته هیچ‌کدام از این موارد واقعیت ندارد. هم اکنون 35هزار نیروی آمریکایی در منطقه خلیج فارس حضور دارند و وظیفه آنها این است که جریان نفت را از تنگه هرمز تضمین کنیم. پس از توافق هسته‌ای با ایران نیز این نیروها همچنان در منطقه حضور خواهند داشت، زیرا منافع ما در این است که حضور نظامی ما در منطقه حفظ شود.

کال تأکید کرد: مطمئناً ما به‌سمت ایران گرایش نخواهیم داشت و این کشور را متحد خود قلمداد نخواهیم کرد، زیرا ایران همچنان کارهایی انجام می‌دهد و رفتارهایی دارد که خلاف منافع ماست. البته جاهایی وجود دارد که از نظر فرضی منافع ما همسویی بیشتری پیدا می‌کند که از جمله آن منافع این است که نه ما و نه ایران نمی‌خواهیم داعش در عراق سلطه پیدا کند اما حتی در جاهایی مثل عراق ما اختلافات زیادی با آنها داریم، و کاملاً روشن است که درباره یمن و سوریه و دیگر جاها، ما اختلافات عمیقی با یکدیگر داریم. بنابراین منافع ما بیشتر از ایرانی‌ها، با شرکای سنتی‌مان همسو و منطبق است.

معاون بایدن افزود: درباره اسرائیل نیز، تل‌آویو نگرانی‌هایی درباره توافق هسته‌ای آمریکا با ایران دارد اما نگرانی اسرائیل با نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج فارس کمی متفاوت است. اسرائیل همانند کشورهای عرب خلیج فارس درباره بلندپروازی‌های ایران در منطقه نگران است، به‌ویژه اسرائیل نگران است که ایران پس از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها به پولهای کلانی دست پیدا کند که آنها را در فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه خرج کند. اما این تنها نگرانی اسرائیلی‌ها نیست، اسرائیلی‌ها نگران هستند این توافق باعث شود ایران همچنان زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و آنها را برای همیشه برنچیند. البته ما نیز با آنها هم‌عقیده هستیم که اگر ایران هیچ زیرساخت هسته‌ای نداشته باشد بهتر خواهد بود، اما اختلاف ما با اسرائیلی‌ها این است که فکر می‌کنیم چنین وضعیتی ممکن نیست.

وی تأکید کرد: البته بسیاری از اندیشمندان و افراد کارشناس در اسرائیل نیز با ما هم‌عقیده هستند. بنابراین ما با اسرائیل اختلاف داریم اما هیچ‌کدام از اینها نباید این واقعیت را تحت الشعاع قرار دهد که روابط امنیتی ما با اسرائیل بسیار قوی است و تعهد ما به امنیت اسرائیلی‌ها مثل همیشه قوی است، من این حرف را به‌عنوان مقام سابق پنتاگون می‌گویم. در اوایل ریاست جمهوری اوباما اسرائیل در دستور کار من قرار داشت. در آن زمان من مسئول این بودم که همه جنبه‌های سیاست‌های پنتاگون را درباره برخی کشورهای منطقه از جمله ایران بررسی کنم. بنابراین در آن زمان من بیشتر روی کاهش نیروها در عراق و روند انتقال قدرت در آن کشور تمرکز داشتم. من بر هرگونه برنامه‌ای که در رابطه با ایران و استقرار نیرو در رابطه با این کشور وجود داشت نظارت می‌کردم. زمانی که من کارم را شروع کردم، با موضوع عراق روبه‌رو بودم که 150هزار نیرو و سیصد پایگاه نظامی و سه‌میلیون قطعه تجهیزات در عراق داشتیم که می‌خواستیم به‌شکلی مسئولانه از عراق خارج کنیم. به‌جز مسئله عراق، بیشترین وقت من روی اسرائیل متمرکز بود. من در مدت سه سال 16 بار به عراق و 13 بار به اسرائیل سفر کردم، اما حضور من در اسرائیل در مجموع بیشتر از عراق بود. من بیش از یکصد بار با مقامات ارشد اسرائیل از مقامات دفاعی و سیاسی، دیدار و گفتگو داشتم. این دیدارها فقط مربوط به تعمیق روابط امنیتی و دفاعی‌مان نبود، ما نه فقط بیش از سه‌میلیارد دلار کمکهای امنیتی هرسال به اسرائیل داریم، بلکه دولت اوباما یک‌میلیارد دلار بیشتر به سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل کمک کرده است، دفتر من نقش مهمی در این خصوص ایفا کرد.

کال ادامه داد: بنابراین میزان کمکهای امنیتی و دفاعی دولت اوباما بیش از دولت‌های قبلی بوده است. به‌علاوه روابط ارتش آمریکا با ارتش اسرائیل بسیار قویتر و گسترده‌تر از هرزمانی بوده است. مقامات سیاسی اسرائیلی نیز دائماً می‌گویند که همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل با آمریکا بی‌سابقه بوده است. من این حرفها را می‌گویم زیرا روز پس از توافق هسته‌ای با ایران، این مسائل تغییر نخواهد کرد، زیرا ما همیشه به امنیت اسرائیل متعهد هستیم و از جمله به چالش‌هایی که اسرائیل درباره ایران دارد، توجه ویژه داریم.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان