شاخص بورس روی مدار صفر درجه

شاخص بورس روی مدار صفر درجه

خبرگزاری تسنیم: شاخص بورس در حالی این روزها به مدار صفر درجه بازگشته است که اولین روز معاملاتی امسال را از ارتفاع ۶۲ هزار و ۵۳۲ واحد شروع کرده و تا نزدیکی فتح قله ۷۱ هزار واحدی نیز پیش رفته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ "بازگشت شاخص بورس به مدار صفر درجه پس از 80 روز"؛ این اتفاقی است که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در هفته گذشته شاهد آن بودند.
شاخص بورس که اولین روز معاملاتی امسال را از ارتفاع 62 هزار و 532 واحد شروع کرده و تا نزدیکی فتح قله 71 هزار واحدی نیز پیش رفته بود، سرانجام هفته گذشته و در نوزدهمین روز خرداد به پایین ترین سطح خود در سال جاری یعنی کانال 62 هزار 317 واحد رسید تا ارزش کل بازار نیز در این مدت از 280 به 274 هزار میلیارد تومان نزول کرده باشد.
بر این اساس، به باور کارشناسان رکود حاکم بر اقتصاد کشور این روزها سایه خود را بر بازار سرمایه سنگین‌‌تر کرده است و سهامدارانی که از نیمه دی‌ماه سال 92 شاهد نزول بازار بودند و بنابر وعده مسوولین با دید بلندمدت در بورس مانده اند، از این رهگذر تاکنون جز آب شدن سرمایه خود عایدی نداشته‌اند.
همچنین مرور روند حرکتی نماد شرکتهای صنایع مختلف بورسی از ابتدای امسال تاکنون حکایت از این دارد که صنایعی چون مخابرات، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو‌سازی‌، ساخت محصولات فلزی، ماشین‌آلات، انبوه‌سازی‌، املاک، مستغلات لاستیک و پلاستیک، بیمه، محصولات غذایی، ماشین‌آلات برقی، تجهیزات، استخراج نفت و گاز، کانی‌های فلزی و منسوجات بخش زیادی از ارزش سهامشان را در بورس از دست داده‌اند.
بررسی اطلاعات منتشر شده از سوی بورس تهران نیز حکایت از این دارد پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس از پاییز پارسال تاکنون 10هزار میلیارد تومان آب رفته و این روزها به 49 هزار و 873 میلیارد تومان رسیده و این اتفاق به این معنی است که پرداخت سود توسط شرکت‌های بورسی 3 میلیارد تومان کمتر از آنچه که قبلا پیش‌بینی کرده بودند است.
به هر حال روند نزولی بازار سرمایه در حالی این روزها بی‌وقفه ادامه دارد که برخی کارشناسان، ابهام در رسیدن به نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای و نیز رفع تحریم‌ها را دلیل آن می‌دانند و در مقابل گروهی دیگر معتقدند رسیدن به توافق در این مذاکرات، تنها نوشداروی مشکلات بازار سهام نیست و برای رونق بورس باید به فکر چاره‌ای برای خروج اقتصاد کشور از رکود بود؛ چرا که شرکت‌های بورس به‌دلیل عدم تحرک فضای کسب و کار نمی‌توانند به تولید مطلوب رسیده و سودآور باشند.
با این وجود هر چند برخی کارشناسان بر این باورند که نقطه توقف روند نزولی شاخص بورس مرز 60 هزار واحد و شاید 57 هزار واحد است، عده‌ای دیگر می گویند باید تا 11 تیرماه که ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای به پایان می‌رسد چشم انتظار بود و دید آیا رسیدن به توافق می تواند دوای درد مشکلات بورس باشد؛ علاوه این که شاخص بورس به محدوده کمتر از 60 هزار واحد کاهش پیدا نخواهد کرد، چرا که حجم و ارزش این روزهای معاملات کاهشی چشمگیر داشته است و این اتفاق نشان از این دارد که سهامداران در این قیمتها میل به فروش سهام خود ندارند و این کانال می تواند حمایت محکمی برای دماسنج بازار سرمایه باشد.
اما آنچه مسلم است اینست که هر چند بی‌اطلاعی نسبت به آینده مذاکرات موجب شده تا سهامداران با شک و تردید نسبت به خرید سهام در بورس اقدام کنند و قدم‌های خود در تالار شیشه‌ای را محتاطانه‌تر بردارند با این وجود یکی از عواملی که معاملات بازار را تحت تاثیر نابجای خود قرار داده، تحلیل و پیش بینی‌های غیرکارشناسانه برخی افراد نسبت به آینده مذاکرات است که بر کلیت بازار سرمایه نیز اثرگذار بوده؛ به گونه‌ای که در شرایط کنونی رفتار معامله گران در بورس به گونه ای شده است که به خبرهای منفی واکنش زیادی نشان می‌دهند و قیمت سهام بیشتر از حد معمول افت می کند و در مقابل تحولات مثبت تاثیر کمی را در بازار سرمایه دارد.
در مجموع باید گفت شرایط اقتصادی، روند مذاکرات و تحریم‌ها و نیز بازار سرمایه همیشه به این منوال نخواهد بود و بورس دوباره به روزهای پررونق خود به شرط صبوری سهامداران بازخواهد گشت و تا رسیدن به نقطه مطلوب باید بدور از هیجان به تحلیل مناسب و استناد به اطلاعات درست تکیه کنند.

مهدی حاجی‌وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه