اعتبار راه‌اندازی بازارچه «پرسه سو» خراسان شمالی تأمین نشد

اعتبار راه‌اندازی بازارچه «پرسه سو» خراسان شمالی تأمین نشد

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: باوجود مصوبه دولت گذشته، اعتبارات موردنیاز برای فراهم ساختن زیرساخت‌های راه‌اندازی بازارچه مرزی پرسه سو در این استان تأمین نشد.

محمد صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: تمام صاحب‌نظران نسبت به ایجاد این بازارچه نظر مساعد داشته و بر نقش آن در ایجاد اشتغال، توسعه گردشگری و افزایش صادرات واقف هستند بنابراین انتظار می‌رود تا موافقت‌های لازم برای ایجاد این حاصل شود.

صمدی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این بازارچه مطالبه مردم خراسان شمالی است گفت: بیشتر استان‌های مرزی برای توسعه مبادلات تجاری با استان‌های مجاور خود در خارج کشور ارتباط مستقیم دارند اما خراسان شمالی باوجوداینکه 310 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد، از این امتیاز محروم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی افزود: از چند سال گذشته بررسی‌های کارشناسی، ضرورت ایجاد بازارچه مرزی پرسه سو را مورد تائید قرار داده است و حتی جزو بازارچه‌های پروتکل بین دو کشور با توجه به توجیه اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه بودن مورد تأکید قرارگرفته است بنابراین خواستار راه‌اندازی این بازارچه مرزی برای توسعه اقتصادی در این استان هستیم.

صمدی درباره مشکلات بازرگانان استان گفت: هم‌اکنون حمل‌ونقل کالا از این استان به خارج، با مشکلات خود روبه‌رو است و در این زمینه توسعه شبکه ریلی و ایجاد خط ترانزیت هوایی می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به کمبود سهمیه واگن برای حمل کالای صادراتی این استان افزود: سهم واگنی که برای حمل کالاهای استان اختصاص داده‌شده کمتر از نیاز است.

وی بابیان اینکه اعزام هیئت به نمایشگاه‌های بین‌المللی مؤثرترین روش برای توسعه صادرات استان است گفت: افزایش نرخ ارز در سال 91، هزینه‌های بازاریابی و اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و نیز برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و خارجی را چندین برابر افزایش داده است و این امر رغبت برای حضور فعال در نمایشگاه‌ها و یا عضویت در هیئت‌های بازاریابی را کاهش داده است.

صمدی تصریح کرد: ناتوانایی صادرکنندگان در پرداخت هزینه‌های نمایشگاهی سبب کاهش رغبت شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه‌ها شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این استان ظرفیت‌های خوبی برای افزایش میزان صادرات وجود دارد به‌طوری‌که توانایی داریم تا در طول سال‌های برنامه ششم، میزان صادرات و درآمدزایی ارزی به دو میلیارد دلار برسد.

صمدی با اشاره به اینکه مشوق‌های صادراتی صادرکنندگان استان از چند سال گذشته پرداخت‌نشده است افزود: صادرکنندگان استان برای تهیه کالا با مشکل سرمایه در گردش روبه‌رو هستند بنابراین پرداخت به‌موقع مشوق‌های صادراتی، سرمایه در گردش و نقدینگی برای تجار، از درخواست‌های این استان است.

وی گفت: تسریع و تسهیل در پرداخت وام‌های صادراتی با بهره مناسب و نیز تقسیط بدهی‌ها و بخشودگی جرائم بانک‌ها، معافیت‌های مالیاتی و تقلیل تعرفه‌ها از مهم‌ترین درخواست بازرگانان استان است.

صمدی افزود: از دولت انتظار می‌رود اعتبارات لازم در این زمینه را تأمین و به دستگاه‌ها و بانک‌ها اعلام کنند.

وی، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات را از موانع و مشکلات صادرات عنوان کرد و گفت: نرخ بهره این تسهیلات دست‌کم 6 برابر میانگین نرخ‌های بین‌المللی است.

صمدی تصریح کرد: بانک‌ها نیز در اعطای تسهیلات صادراتی سختگیری می‌کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon