مسکن مددجویان استان فارس تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بیمه شد


مسکن مددجویان استان فارس تا سقف 500 میلیون ریال بیمه شد

خبرگزاری تسنیم: معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان فارس گفت: تعهد پرداخت خسارت به مددجویان شهری تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال بلاعوض و برای خانواده‌های روستایی و عشایری تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال بلاعوض تعیین شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در سال‌های گذشته وقوع حوادث متعددی از جمله زلزله‌های مهیب، سیل‌های وحشتناک، طوفان‌های فصلی، خشکسالی، رانش‌های مکرر زمین، برف، یخبندان و سرمازدگی گسترده، آتش‌سوزی‌های وسیع جنگل‌ها، بهمن و دیگر حوادث طبیعی گوناگون در کشور سبب شده ایران یکی از 10 کشور آسیب‌پذیر جهان محسوب شود.

وقوع این حوادث هر ساله علاوه بر بروز تلفات، خسارت‌های مختلفی به تأسیسات زیربنائی، اماکن مسکونی و تجاری، واحدهای تولیدی، صنعتی و کارخانجات، باغات و محصولات کشاورزی، دام و طیور و لوازم زندگی مردم وارد کرده و امنیت روحی، روانی و اقتصادی مردم را به خطر انداخته است و سبب شده تا 10 درصد از تولید ناخالص داخلی متوجه رخداد این حوادث شود.

در زندگی روزمره افراد احتمال وقوع خطراتی وجود دارد که ممکن است رخداد آنها سبب زیان‌های مالی و جانی شود، خطرات و حوادث را همیشه نمی‌توان پیش‌بینی کرد و همیشه نیز نمی‌توان با آن مقابله و یا به‌تنهایی از عهده خسارات آن برآمد زیرا شدت و گسترش این زیان‌ها و صدمات گاهی آنقدر وسیع است که همه هستی اشخاص را نابود می‌کند، از طرفی حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، آتش‌سوزی و غیره هر از چند گاهی بدون پیش‌بینی قبلی زندگی افراد را تهدید می‌کند.
                               
زمانی که حادثه‌ای عظیم مانند زلزله یا طوفان و سیل اتفاق می‌افتد سازمان‌های امدادرسانی اقدامات نجات و کمک‌های اولیه را انجام می‌دهند و با توجه به توان انجام عملیات، مصدومان نجات می‌یابند و آتش خاموش می‌شود و سیل و زلزله یا طوفان آرام می‌گیرد سپس تا چشم می‌بیند خسارت‌های مالی و جانی است که بر جای مانده است و انتظارات متوجه دولت می‌شود.

با اندکی تأمل و مراجعه به سوابق واضح است که بودجه‌های پیش‌بینی شده دولتی در کشور ما برای حوادث غیرمترقبه محدود بوده و به‌تنهایی قادر به تحمل و جبران چنین خساراتی نیست.

دولت با توجه به بودجه پیش‌بینی شده اقدام به تأمین حادثه‌دیدگان و زیان‌دیدگان می‌کند اما هیچ‌وقت اقدامات و کمک‌های دولتی به آن اندازه نبوده که تأمین و آرامش خاطر اولیه را در کمترین  فرصت برای زیان‌دیدگان فراهم کند.

در کنار کمک‌های دولتی طبیعی است که در چنین پیش‌آمدهایی دولت‌های دیگر کشورها و افراد جامعه به منظور یاری رساندن و امداد به حادثه‌دیدگان وارد عرصه می‌شوند که این واکنش جهانی که وظیفه انسانی و پسندیده‌ای است بیشتر کمک‌رسانی تا مرحله اسکان اولیه حادثه‌دیدگان انجام می‌شود اما در مرحله مهم ادامه زندگی برای بازماندگان که همان بازسازی اماکن، تجهیز لوازم کار و زندگی است بسیار دشوارتر است.
                                               
امروزه روش‌های دیگری برای حمایت از افراد نیازمند و حادثه‌دیده پیش‌بینی شده است که به منظور تشریح کامل جزئیات این روش به صحبت با عباس شکری، معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس، پرداختیم؛

تسنیم: برای حمایت از افراد نیازمند و حادثه‌دیده جامعه به ویژه نیازمندان چه تدبیری اندیشیده شده است؟

شکری: امروز روش بسیار خوبی برای حمایت از افراد نیازمند و حادثه‌دیده اندیشیده شده است که در این روش اعضای جامعه از آنجایی که  ممکن است همواره در معرض خطرات و یا آسیب‌های مختلف حوادث طبیعی یا انسان‌ساز  قرار گیرند با پرداخت مبالغی اندک به شرکت‌های بیمه پوشش‌های حمایتی لازم و کافی را برای شرایط بحرانی فراهم می‌کنند.

بر این اساس افراد نیازمند و حادثه‌دیده احساس می‌کنند رفع نیاز و تأمین موجود حاصل دوراندیشی خود آنها است و آن را مغایر با شخصیت اجتماعی و کرامت خود تلقی نمی‌کنند.

با توجه به خدمات ارزشمند تمام گروه‌های امدادی در روزهای نخستین حادثه امروزه جبران خسارت و بازسازی مناطق آسیب‌دیده به یک معضل تبدیل شده و تأخیر در انجام آن سبب سوءاستفاده گروه‌های فرصت‌طلب اقتصادی و سیاسی می‌شود.

محدودیت‌های اعتباری در بخش حوادث غیرمترقبه و در پاره‌ای موارد طولانی شدن تأمین اعتبارات در این بخش سبب شده اعتبارات در زمان مناسب به دست مردم نرسد و اگر هم برسد به خاطر ناچیز بودنشان تنها به عنوان مسکنی بر آلام اقتصادی مردم است.

در پروژه‌های عمرانی عمومی و دولتی آسیب‌دیده از حوادث غیرمترقبه نیز ناکافی بودن اعتبارات و مشمول مرور زمان شدن تأمین کل اعتبارات مورد نیاز بازسازی سبب تأثیر تورم سالیانه و افزایش هزینه‌های بازسازی و کاسته شدن از کیفیت این پروژه‌ها می‌شود.

در چنین مواقعی بیمه می‌تواند نقش واقعی خود را ایفا کند و با کاستن دغدغه‌های عمومی در کنار دولت و مردم در راستای توسعه پایدار کشور و رفاه عمومی اقدام کند.

بیش از 70 سال از آغاز فعالیت بیمه در ایران می‌گذرد و اگرچه اقدامات خوبی در زمینه بیمه در کشور انجام شده است اما خلأ آن در بخش حوادث غیرمترقبه و آن هم به صورت ویژه در سال‌های گذشته که توجه بیشتری به این مهم شده است دیده می‌شود.

اگر چه همه نوع امنیت در کشور ما از اهمیت بالائی برخوردار است اما بیمه بالاترین امنیت روانی و رفاه و تأمین اجتماعی در کشور اسلامی ایران محسوب می‌شود که حضور آن در حوادث کم‌رنگ است.

بیمه می‌تواند در کشور ما سبب تقویت بنیه اقتصادی و اجتماعی آسیب‌دیدگان شده و با ایجاد اطمینان و امنیت و تشکیل پس‌اندازهای ملی در بخش حوادث زمینه گسترش فعالیت‌های اجتماعی و عمرانی را در راستای توسعه کشور فراهم کند و می‌توان گفت بیمه به عنوان عنصر اصلی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

بیمه به عنوان یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای جبران خسارت‌های مصیبت‌دیدگان حادثه و حتی تأمین آینده کودکان به جا مانده از حادثه تا هنگام بلوغ مطرح می‌شود و نقش کارساز و تمام‌کننده بحران را در مدیریت بحران ایفا می‌کند.

بیمه ملی و همگانی زلزله در کشور می‌تواند در هنگام بلایای طبیعی بار اصلی را از دوش دولت و مردم حادثه‌دیده بردارد. به همین دلیل شایسته است مسئولان مربوطه با بررسی واقع‌بینانه احتمال بروز حوادث و سوانح طبیعی و آثار و میزان خسارت وارده در مناطق متراکم و با توجه به آثار حیاتی آن در عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین مناسب و مطلوب پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز پرداخته و اقدامات لازم برای فراهم کردن آمادگی‌های مناسب را انجام دهند.

تسنیم: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

شکری: از مهم‌ترین اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس در ارتباط با مدیریت بحران و مقابله و کاهش آسیب حوادث پیش‌بینی نشده برای مددجویان تحت حمایت، تمهید و تقویت سیاست‌های بیمه‌ای از جمله بیمه حوادث است.

کمیته امداد امام خمینی(ره) با اولویت به امر پیشگیری و توسعه بیمه‌های اجتماعی طرح بیمه‌ای حوادث بیمه اماکن و لوازم خانگی تمامی مددجویان تحت حمایت از جمله مددجویان روستایی و شهری استان فارس را در مقابل حوادث و بلایای غیرمترقبه همچون آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار، زلزله، سیل، طوفان، برف و باران را از 20 فروردین ماه امسال به مدت یک سال با هماهنگی و قرارداد با بیمه سینا اجرایی کرده است.

تسنیم: چند نفر در استان فارس تحت پوشش این بیمه قرار گرفته‌اند؟

شکری: تعداد 140 هزار و 291 خانوار تحت حمایت امداد استان فارس با جمعیت320 هزار و 233 نفر که 58 هزار و 727 خانوار شهری، 80 هزار و 932 خانوار روستایی و 632 خانوار عشایری را شامل می‌شود تحت پوشش این طرح بیمه‌ای قرار گرفته‌اند.

تسنیم: تعهد پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه به هر دسته از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد استان فارس چه میزان تعیین شده است؟

شکری: بر اساس قرارداد با شرکت بیمه سینا تعهدات پرداخت خسارت به مددجویان شهری تا سقف 500 میلیون ریال بلاعوض و برای خانواده‌های روستایی و عشایری تا سقف 300 میلیون ریال بلاعوض توسط شرکت بیمه سینا فراهم شده است.

تعهدات پرداخت خسارت برای ساختمان خسارت‌دیده روستایی تا سقف 200 میلیون ریال بلاعوض و اثاثیه و لوازم منزل تا سقف 100 میلیون ریال بلاعوض و برای ساختمان خسارت دیده شهری تا سقف 350 میلیون ریال بلاعوض و اثاثیه و لوازم منزل تا سقف 150 میلیون ریال بلاعوض تعیین شده است.

پرداخت غرامت ناشی از فوت و نقص عضو کلی و جزئی تا سقف 50 میلیون ریال بلاعوض و اسکان موقت مددجویان شهری و روستایی تا سقف 30 میلیون ریال مشخصو در قرارداد ذکر شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon