سیاست‌های جذب سرمایه‌‌ خارجی نباید در تضاد با تولید داخل باشد

سیاست‌های جذب سرمایه‌‌ خارجی نباید در تضاد با تولید داخل باشد

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه سیاست گذاری‌های جذب سرمایه‌های خارجی باید هماهنگ با سیاست‌های حمایت از تولیدات داخلی باشد، گفت: برای جذب سرمایه گذاری‌های خارجی با مانع ثبات قوانین تجاری رو به رو هستیم.

آرمان خالقی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مسائل جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل بین جذب سرمایه گذاران خارجی و حمایت از تولیدات داخلی، افزود: برای ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران باید مشوق‌ها و تسهیلاتی فراتر از تولید کننده و سرمایه گذاران داخلی ارائه دهیم که این امر در تضاد مستقیم با سیاست‌های حمایت از تولید کنندگان داخلی قرار دارد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران با بیان اینکه ثبات قوانین به جذب سرمایه گذاری‌های بیرونی کمک می‌کند، گفت:  یکی از اصولی که سرمایه گذران خارجی برای سرمایه گذاری خود در سایر کشورها رعایت می کنند، امنیت سرمایه گذاری‌ها وعدم اعمال تصمیم‌های آنی است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری‎های خارجی نیز باید کنترل شده باشد، تصریح کرد: ورود سرمایه گذارن خارجی باید با شرایط مشخص و امکان انتقال تکنولژی‌های روز دنیا به ایران صورت گیرد نه اینکه تنها با خرید سهام شرکت‌های معتبر ایرانی، کسب سود کنند.

خالقی با تاکید به وابستگی 90 درصدی در تامین روغن مصرفی کشور، اظهار داشت: برای دست یابی به اصول اقتصاد مقاومتی در تامین کالاهای اساسی، تولید باید از مزرعه شروع شود تا درمواقع حساس مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه خود کفایی درتولید کالاهای اساسی متناقض برقراری ارتباطات تجاری با سایر کشورها نیست، اظهار داشت:  تامین و تولید کالاهای اساسی در کشور به این معنی نیست که دور خود یک دیوار کشیده، تبدیل به یک جزیره دور افتاده شویم و ارتباطی با سایر کشورها نداشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران تاکید کرد: در اقتصاد جهانی امکان صادرات یک طرفه  و بدون واردات وجود ندارد زیرا تمام کشورها به تراز تجاری خود در مبادلات تجاری با سایر کشورها توجه می‌کنند.

خالقی بیان داشت:درصورتی که دربرخی تکنولوژی‌ها ایران پیشتاز یا تولید انحصاری داشته باشد دیگر امکان حذف ما از اقصاد جهانی وجود ندارد و ضربه پذیری ما کاهش می‌یابد.

خالقی اظهار داشت: توسعه سرمایه گذاری‌های مشترک  و متقابل در کشورهای همسایه  امنیت، ثبات و مناسبات منطقه ای را افزایش می‌دهد و منافع ملی کشورها را به هم گره می‌زند.

وی گفت: درحال حاضر پیوند اقتصادی مناسبی با کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، آذربایجان  و ... نداریم و برای خود بازار منطقه ای تعریف نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه