بی‌توجهی به مشکلات و حقوق بیماران روانی مزمن در منشور حقوق شهروندی

بی‌توجهی به مشکلات و حقوق بیماران روانی مزمن در منشور حقوق شهروندی

خبرگزاری تسنیم:موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: آقای رئیس‌جمهور متأسفانه در منشور حقوق شهروندی توجهی به حقوق بیماران روانی مزمن نشده است و شرایط روز به روز برای این قشر از افراد جامعه و خانواده‌های آنها سخت‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نامه موسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی به رئیس‌جمهور آمده است: آقای رئیس‌جمهور متأسفانه در منشور حقوق شهروندی توجهی به حقوق بیماران روانی مزمن نشده است و شرایط روز به روز برای این قشر از افراد جامعه و خانواده‌های آن‌ها سخت‌تر می‌شود. لطفاً دستور دهید تا مسئولان، ابتدا این بیماران را به‌عنوان شهروند در نظر بگیرند تا آنها هم بتوانند از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکترحسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم
با اهدای سلام و آرزوی توفیق روز افزون برای جناب‌عالی و همکاران ارجمندتان در دولت تدبیر و امید به عرض می‌رساند مؤسسه حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی با هدف تکیه بر کرامت انسانی و هویت بخشی آحاد جامعه به منظور توانمندسازی آنان و توسعه و فرهنگ مشارکت و ایجاد احساس تعلق اجتماعی در سال 1377 به همت جمعی از خیرین و فعالان حوزه اجتماعی تشکیل شده است.

این موسسه تاکنون بیش از 14 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و در حال حاضر عهده‌دار نگهداری و درمان 478 نفر بیمار اعصاب و روان در سرای احسان است که به صورت شبانه‌روزی و رایگان نگهداری می‌نماید. به دلیل فعالیت 17 ساله مؤسسه در نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن، چند نکته درباره این بیماران در سطح کشور و جامعه، خدمتتان تقدیم می‌شود:

آقای رئیس‌جمهور

بیش از دو سال از دوره ریاست جمهوری حضرتعالی می‌گذرد بی‌شک پیشرفت‌هایی چشمگیری در سیاست خارجی و توفیقاتی در حوزه اقتصاد ایجاد شده است و در اجرای فصل سوم قانون اساسی که مشتمل بر حقوق ملت است در خصوص حقوق شهروندی دستورالعمل‌هایی صادر فرموده‌اید.

اکنون مدیران دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را برای تدوین قانون برنامه ششم توسعه ارائه تا توسط دولت محترم تقدیم مجلس شود.

آقای رئیس‌جمهور

متأسفانه در منشور حقوق شهروندی توجه‌ای به حقوق بیماران روانی مزمن نشده است و شرایط روز به روز برای این قشر از افراد جامعه و خانواده‌های آنها سخت‌تر می‌شود. لذا درخواست داریم تا در برنامه ششم توسعه، نیم نگاهی به حقوق فراموش شده این بیماران مبذول کنید.

لطفاً از وزیران بهدشت و درمان و همچنین رفاه و تأمین اجتماعی خود سئوال کنید چند درصد از افراد جامعه به بیماری روانی دچارند و آن عده‌ای که در شرایط سخت این بیماری بسر می‌برند از چه خدماتی بهره‌مند می‌شوند! فراموش نکنیم که آنها هم شهروند هستند و هم محروم و نیازمند، و غیر از خدا کسی را ندارند.

آقای رئیس‌جمهور

سن ابتلا به این بیماری بین 15 تا 35 سالگی است، خانواده‌ها نخستین کسانی هستند که با علائم این بیماری روبه‌رو می‌شوند که ضرورت دارد به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند‌ ولی نمی‌توانند چون قانون سلامت روان هنوز در کشور به تصویب نرسیده و جایی ندارد و مراکز درمانی یا پذیرا نیستند و یا فقط برای بستری، حداکثر 56 روز در سال تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهند.

آقای رئیس‌جمهور

لطفاً دستور دهید تا مسئولان، ابتدا این بیماران را به‌ عنوان شهروند در نظر بگیرند تا آنها هم بتوانند از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند.

آقای رئیس‌جمهور

در قانون سوم توسعه نیم نگاهی در بند پنجم ماده 192 به این قشر فراموش شده گردیده ولی کم کم، کمرنگ و فراموش شد. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود تا در برنامه ششم به‌طور جدی توجه به حقوق این قشر فراموش شده از اجتماع که متأسفانه اکثر آن‌ها در اثر آسیب‌های اجتماعی دچار این بیماری شدند، توجه شود.

لذا ضمن تقدیر و تشکر از دولت تدبیر و امید، از جناب‌عالی و نمایندگان ارجمندتان دعوت می‌شود تا از سرای احسان (مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن) بازدید کنید و با حضور خود ضمن ارشاد و تشویق همکاران سخت کوش ما، بر اهمیت توجه به بیماران روانی مزمن که دارای حقوق شهروندی هستند، بیفزاید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon