حال و هوای نخستین سفره‌ افطار در حرم حضرت ثامن الحجج(ع) + تصاویر

حال و هوای نخستین سفره‌ افطار در حرم حضرت ثامن الحجج(ع) + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته زائران بسیار زیادی از سفره‌ای که در حرم امام رضا(ع) پهن می‌شود، استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گروه استان‌ها، وقتی پا به بارگاه مطهر رضوی(ع) می‌گذاریم حال و هوایی عجیب انسان را فرا می‌گیرد، این همان حس و حالی است که همه مشتاقانی که این روزها مهمان حضرت(ع) هستند از آن سخن می‌گویند.

افطار، اطعام و اکرام سنتی نیکو است که از دیرباز در فرهنگ مسلمانان وجود داشته است، در صحن هدایت حرم مطهر تعدادی از خادمان آقا در «طرح ضیافت اکرام رضوی» پذیرایی شایسته‌ای از میهمانان امام رضا(ع) دارند.

در این صحن وسیع، سفره‌های نورانی حضرت پهن شده و در این سفره‌ها که انتهای آن به‌سختی قابل رؤیت است، وعده افطاری در حال چیده شدن بوده و اینجا حال و هوای دیگری دارد، هرکس سرگرم انجام وظیفه محوله خود است، یکی سفره‌ها را پهن می‌کند، دیگری بطری‌های آب معدنی را به‌فاصله مناسب روی آن قرار می‌دهد و در بخشی از این مجموعه نیز ده‌ها نفر در حال مهیا کردن بساط چای هستند.

دیگ‌های بزرگ در حال جوشیدن است و صد‌ها کتری آماده شده در حال پر شدن است، عده‌ای کتری‌ها را به سفره‌ها انتقال می‌دهند و برخی دیگر هم در حال پر کردن کاسه‌های مخصوص سوپ و گذاشتن آنها روی سفره‌ها هستند.

در این فضای وسیع کبوتران آقا نیز به زمین آمده‌اند تا از این فضای معنوی بهره‌ای برند، گویا آسمانیان هم از این سفره به وجد آمده‌اند، در اینجا حال و هوای خاصی حاکم است و در قسمت ویژه بانوان نیز شرایط مشابهی دیده می‌شود، و خدام خواهر در حال خدمت هستند.

خدام فعال، در ارائه خدمات پذیرایی می‌گویند: خوشحالیم که این توفیق نصیبمان شده، تا نقشی هرچند کوچک را در ارائه خدمات به میهمانان حضرت رضا(ع) داشته باشیم، وقتی مجاورانی را مشاهده می‌کنیم که چندین سال است همسایه آقا هستند و تنها 1 بار این توفیق را یافته‌اند که بر سر سفره حضرت رضا(ع) بنشینند و آن شوق و ذوق وصف ناپذیر را که می‌بینیم لذت می‌بریم.

میهمانان این ضیافت، با هدایت خدام وارد فضایی معنوی در همجواری صحن هدایت می‌شوند، در این مکان از 1 ساعت قبل از اذان مغرب برنامه‌های فرهنگی و مذهبی طرح ضیافت اکرام رضوی آغاز می‌شود و قاریان کلام وحی در حال تلاوت ترتیلی آیات جزئی از قرآن کریم هستند.

هر لحظه بر جمعیت روزه‌دار افزوده می‌شود و صف‌هایی فشرده برای اقامه نماز جماعت مغرب و عشا تشکیل می‌شود، شنیدن صدای «ربّنا» از مناره‌های حرم مطهر حال و هوایی خاص ایجاد کرده، گویی که فرشتگان درگاه الهی مژده قبولی طاعات و عبادات را به بندگان داده‌اند.

نماز جماعت اقامه می‌شود، رکوع آن نمادی از خشوعی را در دل‌ها متجلی کرده، که در سجده به اوج خود می‌رسد؛ مؤمنان که به میهمانی نور دعوت شده‌اند با پایان یافتن این فریضه در کمال نظم و آرامش با در دست داشتن کارت‌های دعوت این ضیافت، وارد صحن بزرگ هدایت در ضلع شمالی حرم مطهر می‌شوند و هنگام ورود میهمانان از طریق مسیر مشخص شده، بسته‌های افطاری تحویلشان می‌شود.

سفره‌ها پر از تعداد فراوانی روزه‌دار است که «دعای افطار» را پس از یک روز روزه‌داری زمزمه کرده لب به طعامی با عطر رضوی می‌زنند.

یکی روزه داران را خرما، نان، پنیر و سبزی می‌دهد تا روزه خود را باز کنند، یکی دیگر لیوان‌های چای و دیگری ظرف‌های سوپ را پر می‌کند و بسیاری دیگر از میهمانان این سفره ترجیح می‌دهند غذای خود را به خانه برده آن را کنار اعضای خانواده صرف کنند و این غذای متبرک را برای شفای بیماران و سلامتی بستگانشان با خود می‌برند.

حرف دل میهمانان پس از صرف افطاری

یکی از زائران پس از مراسم افطار اظهار کرد: احساس خوبی داریم و از آقا تشکر می‌کنیم، خدا را شکرگزاریم که توفیق یافتیم وعده افطاری را سر سفره پرسخاوت امام رضا(ع) بنشینم، نمی‌دانیم چطور توصیف کنیم، باورمان نمی‌شود که آقا ما بندگان روسیاه را طلبیده باشد و از عوامل و زحمتکشان این طرح نورانی تشکر می‌کنیم، واقعاً باعث خوشحالی‌مان است که ما هم به سفره متبرک آقا دعوت شده‌ایم.

پذیرایی از 360هزار زائر و مجاور امام رضا(ع) در طرح اکرام رضوی

سید خلیل منبّتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در همین راستا اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری، روزانه 3هزار متر سفره در صحن هدایت گسترده می‌شود که طی آن بیش از 360هزار روزه دار میهمان خوان پرنعمت حضرت رضا(ع) می‌شوند.

به‌گفته وی، طرح اکرام رضوی یکی از مطالبات مردم مشهد بوده و بر همین اساس، در ماه مبارک سال جاری دعوت‌نامه‌های طرح اکرام تنها درب منازل سطح شهر توزیع می‌شوند.

منبتی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح اکرام رضوی، گروه‌های مخصوصی از خدمه و خدمت‌گزاران، شهر مشهد را به بلوکه‌های منطقه‌ای تقسیم کرده و به‌قید قرعه در هرروز به درب منازل مناطق رفته و مسئولیت توزیع دعوت‌نامه این ضیافت باشکوه را دارند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی متذکر شد: در این طرح برای هر خانواده 4 عدد دعوت‌نامه اختصاص داده شده است.

وی افزود: این دعوت عظیم از مجاوران حضرت رضا(ع) از 26 شعبان آغاز شده و همه‌روزه تا 25 ماه مبارک رمضان ادامه دارد و تعداد مدعوین در روزهای جمعه، 19، 21 و 23 ماه مبارک بیشتر از روزهای عادی خواهد بود.

منبتی ادامه داد: هم‌چنین در این ماه مبارک، بسته‌های متبرک افطاری سبک بین صفوف نماز جماعت صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر توزیع می‌شود که این بسته‌ها شامل شیر و عسل، کیک رولت و خرما است.

انتهای پیام/آ*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon