ایران امروز جزو ۵ کشور دارنده زنجیره هسته‌ای است

ایران امروز جزو 5 کشور دارنده زنجیره هسته‌ای است

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی گفت: ایران امروز جزو ۵ کشور دارنده زنجیره هسته‌ای است که در این صنعت کاملا خودکفا بوده و بر روی پای خود ایستاده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمودرضا آقامیری عضو هیئت‌علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی در همایش ملی "استکبارجهانی، مذاکرات هسته‌ای، تسلیم یا مقاومت" که عصر امروز در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به کاربرد انرژی هسته‌ای در صنایع مختلف نظامی، صنعت و تولید انرژی، اظهار داشت: اگر واکنش هسته‌ای کنترل شود می‌توان کارهایی در چارچوب صلح‌آمیز انجام داد، اما در غیر این صورت تبدیل به بمب هسته‌ای می‌شود.

وی به حساسیت دنیا نسبت به بمب اتمی اشاره کرد و گفت: این حساسیت از نامه انیشتین به روزولت آغاز شد که وی در این نامه نسبت به حرکت آلمان برای ساخت بمب اتم هشدار داد و انیشتین نگارش این نامه را بزرگ‌ترین اشتباه زندگی خود دانست.

جانشین شهید شهریاری در پروژه سزامی خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از بمباران ناکازاکی کسانی را که در فاصله ده کیلومتری بودند از بین برد.

آقامیری با بیان اینکه سازندگان بمب اتمی آمریکا خود را نابودکنندگان دنیا می‌دانستند، تصریح کرد: هنوز که هنوز است هیروشیما  و ناکازاکی عواقب بمب‌های اتمی را تحمل می‌کنند.

وی به تصمیم آمریکا برای کنترل بمب اتم توسط کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در سال 1982 آیزن هاور موضوع اتم برای صلح را مطرح کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: آمریکا بعد از اینکه موضوع ان پی تی را مطرح کرد، اعلام کرد کشورهایی که ان پی تی را قبول داشته باشند، می‌توانند حق داشتن بمب اتم را داشته باشند، اما با این حال خودشان نیز به این موضوع ان پی تی پایبند نماندند و کشورهایی که دارای بمب هسته‌ای هستند باید دسترسی آنها را محدود کرد.

آقامیری افزود: آنها سپس پروتکل الحاقی را ایجاد کردند که هر کشوری که از دانش هسته‌ای برخوردار است و نیروگاه هسته‌ای دارد را بازرسی کنند، اما این بازرسی‌ها تنها به نیروگاه‌های هسته‌ای ختم نمی‌شود. آنها حتی درخواست بازرسی از مراکز نظامی را هم داشتند.

وی با تاکید بر اینکه آنها تمام این کارها را برای این انجام می‌دهند که کشورهایی که قدرت کنترل‌کننده هسته‌ای را دارند نتوانند به هدف خود دست یابند، تاکید کرد: تمام نظارت آنها از کشورهایی که کنترل‌کننده هسته‌ای هستند این است که قدرت هسته‌ای آنها را بگیرند.

جانشین پروژه سزامی خاطرنشان کرد: امروز در جهان 33 کشور وجود دارند که اجازه استفاده از انرژی هسته‌ای را دارند. البته عربستان سعودی، امارات و کویت نیز به دنبال دسترسی به راکتور هسته‌ای هستند.

آقامیری تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر نزدیک 22 درصد از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کند و قرار است آن را به 32 درصد افزایش دهد.

وی به خودکفایی ایران در دانش هسته‌ای اشاره کرد و گفت: ایران از زمانی که از این دانش محروم شد، تصمیم گرفت از صفر تا صد این قضیه را خودش انجام دهد و به حول قوه الهی توانست به این دانش برسد، اما غرب به دنبال این است که به هر قیمتی که شده جلوی این موفقیت را بگیرد.

وی ادامه داد: ایران امروز جزو 5 کشور دارنده زنجیره هسته‌ای است که در این صنعت کاملا خودکفا بوده و بر روی پای خود ایستاده است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه غنی‌سازی فقط توسط 4 کشور صورت می‌گرفت، گفت: از 63 میلیون سویی که در سطح جهان غنی‌سازی می‌شود، ایران بخش کوچکی از آن را انجام می‌دهد که باید برای یک راکتور به 190 هزار سو می‌رسید، اما آنها این تعداد را نتوانستند تحمل کنند، چون ایران تنها کشوری بود که بدون کمک از آنها توانست به این انحصار برسد و جزو تنها کشور خودکفا باشد.

آقامیری با بیان اینکه اگر مسئولان کشور خود را با دیگر کشورهای امضاکننده پروتکل الحاقی مقایسه کنند، قیاس مع‌الفارغ است، گفت: کره جنوبی امروز در حال مطالعاتی بر روی ساخت سلاح هسته‌ای با حمایت آمریکاست.

وی تصریح کرد: بازرسی‌هایی که در دنیا در حال انجام است به شکل واقعی صورت نمی‌پذیرد و فقط در دو کشور برزیل و ایران این بازرسی‌ها رسمی است که برزیل هم به دلیل قدرت اقتصادی با آن کاری ندارند.

وی هدف از نظارت را جلوگیری از قدرت بازدارندگی ایران دانست و گفت: غنی‌سازی 20 درصد بازدارندگی ما بود که گرفته شد و آنها امروز در حال گرفتن راکتورهای ما هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon