مواد مخدر، منبع درآمد میلیارد دلاری گروه‌های تروریستی در پاکستان + سند

مواد مخدر، منبع درآمد میلیارد دلاری گروه‌های تروریستی در پاکستان + سند

خبرگزاری تسنیم: نهادهای اطلاعاتی پاکستان در حالی گزارش کشف مواد مخدر به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار را در ایالت «خیبر پختونخواه» منتشر کرده‌اند که مقامات امنیتی این کشور تجارت مواد مخدر را یکی از منابع مهم درآمد گروه‌های تروریستی این کشور می‌دانند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نیروهای امنیتی پاکستان در سه ماه گذشته مواد مخدر با ارزش 1.8 میلیارد دلار را در منطقه «خیبر ایجنسی» ایالت «خیبرپختونخواه» کشف کرده که به گفته مقامات امنیتی این کشور، تجارت مواد مخدر یکی از منابع مهم درآمدی گروه‌های تروریستی در پاکستان است.

با توجه به گزارش سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان، مبارزه با مواد مخدر یک منبع مهم برای کمک مالی گروه‌های تروریستی در این کشور را قطع خواهد کرد در حالی که به گفته کارشناسان، کمک مالی عربستان نیز یکی از منابع مهم این گروه‌ها در پاکستان است.

براساس مدارک بدست آمده «اکسپرس تریبون»، دستکم 272 تن حشیش، 12 تن هروئین، 389 تن تریاک و حدود 80 کیلوگرم مواد پیش سازهای مواد مخدر در عملیات اطلاعاتی نیروی امنیتی پاکستان در مناطق شمال شرقی این کشور، تنها در سه ماه گذشته کشف شده است.

مواد مخدر در دره تیراه منطقه‌ قبایلی پاکستان در خیبر ایجنسی کشت می‌شود و در بازار آزاد در منطقه‌ای با نام «باره» خرید و فروش می‌شوند.

خیبر ایجنسی شمال شرق پاکستان، با افغانستان متصل است.

بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی پاکستان که به دفتر مرکزی ارتش این کشور ارائه شده است، در مورد توجه به ارتباط میان شبکه‌های تروریستی و مافیای مواد مخدر است که به عنوان یک راز فاش شده از مدت‌ها طولانی باقی مانده است.

با این حال، اکنون انتشار و بررسی جزئیاتی که گروه‌های تروریستی تا چه حد به پول مواد مخدر تکیه می‌کنند نیز آغاز شده است.

بنابراین گزارش شبه نظامیان در پاکستان که دژ آنها منطقه «میدان» در «دره تیراه» در «خیبر ایجنسی» محسوب می‌شود، تا حدی به پول درآمد قاچاق مواد مخدر و آدم ربایی برای باج تکیه می‌کنند.

پس از ورود نیروهای امنیتی پاکستان در دره تیراه، تروریست‌ها در حال فرار، انبارهای مواد مخدر را آتش زدند.

به گفته یک مقام ارشد امنیتی پاکستان، این آتش به مدت یک هفته ادامه داشت که نشان از حجم این مواد در این ذخیره‌گاه داشته است.

سه گروه شبه نظامیان سرشناس پاکستان با نام‌های تحریک طالبان پاکستان، «لشکراسلام» و «انصارالاسلام» علاوه بر سایر مناطق این کشور، در بخش فرعی منطقه «باره» در خیبر ایجنسی در ایالت خیبر پختونخواه نیز فعالیت دارند.

به گفته مقامات امنیتی پاکستان، هر سه گروه به تجارت مواد مخدر وابسته‌اند.

تفاوت بین این گروه‌ها به اصطلاح جنگ زمینی است. یعنی گروهی که بخش بیشتری از زمین کشت شده تریاک را در کنترل خود قرار دارد، مسیرهای زیادی از تجارت مواد مخدر را در کنترل خود قرار می‌دهد.

این اعتقاد که گروه‌های تروریستی نه تنها مالیات زمین‌های کشت شده خشخاش را دریافت می‌کنند بلکه بر فروش آن در بازار آزاد نیز مالیات جمع‌آوری می‌کردند، قبل از آغاز مرحله دوم عملیات نظامی ارتش پاکستان علیه تروریست‌ها با عنوان «خیبر-2» در این کشور وجود داشت.

به گفته مقامات امنیتی پاکستان، گروه‌های تروریستی از وسایل نقلیه نیز مالیات دریافت می‌کردند که برای حمل مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گرفت. شبه نظامیان برای جمع‌آوری مالیات پاسگاه‌های ویژه‌ای در مناطق مربوطه تشکیل داده بودند.

یک مغازه دار در بازار تیراه در ازای هر تن صد هزار روپیه (حدود هزار دلار) و همچنین هر یک صاحب زمین که در یک قطعه کوچک زمین تریاک می‌کارد، 50 هزار روپیه مالیات به گروه‌های شبه نظامی پرداخت می‌کنند.

نیروهای امنیتی پاکستان رسید رسمی چاپ شده توسط لشکر اسلام گروه شبه نظامیان را کشف کرده‌اند که باید پس از پرداخت مالیات توسط مغازه داران و کشاورزان پر شود.

رسید برای «منشیات» در زبان اردو یعنی رسید برای مواد مخدر

به گفته مقامات امنیتی پاکستان، قیمت خالص مواد مخدر کشف و ضبط شده در دره تیراه توسط نیروی امنیتی پاکستان در بازار بین‌المللی به 1.8 میلیارد دلار می‌رسد که نیروهای امنیتی این کشور نیز در همین دره آن‌ها را نابود کرده‌اند.

پس از شناسایی، خانه‌های ده‌ها قاچاقچی مواد مخدر تخریب شده است و سرکوب کسانی که از سوی گروه‌های تروریستی برای تجارت مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز در این منطقه آغاز شده است.

در گزارشی که در ماه ژوئن توسط دفتر ملل متحد برای مواد مخدر و جرایم (UNODC) با عنوان قاچاق مواد مخدر افغانستان از طریق مسیر جنوبی منتشر شد، پاکستان در جایگاه دوم در میان 10 کشور ذکر قرار داده شد که بیشترین مقدار هروئین کشف و ضبط کرده‌اند.

علاوه بر این، نیروهای اداره مبارزه با مواد مخدر پاکستان (ANF) هفته گذشته در یک عملیات اطلاعاتی در منطقه «پشین» در چمن ایالت «بلوچستان»، یک محموله مواد مخدر به ارزش 50 میلیارد روپیه (حدود 5 میلیارد دلار) کشف و ضبط کردند.

به گفته سخنگوی اداره مبارزه با مواد مخدر پاکستان، نیروهای این اداره در یک عملیات اطلاعاتی به یک خانه در روستای «سرانان» در منطقه پشین بلوچستان حمله و 3 هزار کیلو تریاک و 200 کیلو هروئین را که از خاک افغانستان وارد پاکستان شده بود، کشف کردند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان