مصوبه امروز مجلس مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیست

مصوبه امروز مجلس مغایر اصل 176 قانون اساسی نیست

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی سابق شورای نگهبان گفت: مصوبه مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای مغایر با اصل ۱۷۶ قانون اساسی نیست.

عباسعلی کدخدایی مشاور عالی دبیر شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه مصوبه امروز مجلس درباره الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با اصل 176 قانون اساسی مغایر است، تصریح کرد: مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای به نظر می‌رسد مغایرتی با اصل 176 قانون اساسی و اختیارات شورای عالی امنیت ملی نداشته باشد.

وی افزود: اولاً، مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید به تأیید مقام معظم رهبری برسد؛ تاکنون خبری نبوده است که شورای عالی امنیت ملی مصوبه لازم الاجرایی خلاف این مصوبه مجلس داشته باشد، مجلس هم براساس اصل 71 قانون اساسی مجاز است در  عموم مسائل در حوزه مقرر در قانون اساسی اقدام به قانون‌گذاری کند؛ بنابراین تا زمانی که مصوبه‌ای سوی شورای عالی امنیت ملی وجود نداشته باشد، در این زمینه اختیارات مجلس مبسوط است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ادامه با بیان "فرض بر این است که مجلس در حوزه اصل 71 قانون اساسی اقدام به مصوباتی می‌کند"، گفت: مصوبات مجلس بعد از طی مراحل نهایی حتماً لازم الاجرا خواهد بود و به نظر می‌رسد مصوبه الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای مغایرتی با اصل 176 قانون اساسی نداشته باشد البته این مصوبه باید همانند دیگر مصوبات مجلس به تأیید شورای نگهبان برسد و در صورتی که شورا ایرادی به آن وارد نداند، این مصوبه لازم‌الاجراست.

وی در عین حال گفت: مرجع رسیدگی‌کننده به مصوبات مجلس و تشخیص عدم مغایرت با شرع و قانون اساسی، شورای نگهبان است؛ البته اظهار نظر از سوی دیگر نهادها و اشخاص ایراد ندارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon