مسیر پیش روی آموزش‌ و پرورش پس از ابقای فانی

مسیر پیش روی آموزش‌ و پرورش پس از ابقای فانی

خبرگزاری تسنیم:علی اصغر فانی با رای اعتماد مجلس مجدد به عنوان وزیر آموزش و پرورش باقی ماند حال باید دید پس از ابقای فانی و با تشکیل کمیته‌ای با عضویت نمایندگان مجلس و دولت با هدف حل مشکلات فرهنگیان، مشکلات موجود سامانی می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلسه استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، سرانجام پس از یک سال تلاش نمایندگان برای تقدیم طرح استیضاح به هیئت رئیسه عملیاتی شد اما مجلس شورای اسلامی مجدد به فانی رای اعتماد داد.

فانی پس از کسب رای اعتماد مجدد از مجلس، مسیر جدیدی را پیش رو دارد. جامعه فرهنگیان این روزها خواستار تغییرات اساسی در وضعیت معیشتی خود هستند که این موضوع تنها یکی از ده‌ها مشکلات جدی نظام آموزش و پرورش کشور در کنار مسائلی همچون وضعیت مدارس دولتی، عدالت آموزشی در مناطق محروم و روستایی، اجرای سند تحول بنیادین و ساماندهی نیروی انسانی است.

در جریان صحن علنی امروز، حجت الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس به موضوع جالبی اشاره کرد: نمایندگان مجلس به این باور رسیده‌اند که ابقای وزیر آموزش و پرورش می‌تواند راه نزدیک‌تری برای حل مشکلات فرهنگیان باشد. باید دید که پس از این ابقا و صد البته با همکاری و همراهی مجلس و دولت، فانی و تیم همراهش تا چه اندازه می‌توانند به حل مشکلات متعدد آموزش و پرورش و فرهنگیان کشور کمک کنند.

تعیین تکلفی مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی، رسیدگی به وضعیت معیشتی فرهنگیان و رفع تبعیض میان آنها و کارکنان سایر نهادها،‌سامان دادن به وضعیت نیروی انسانی آموزش‌وپرورش، توجه بیشتر به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، توجه بیشتر به دانشگاه فرهنگیان و موضوع تربیت معلم، رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستایی به ویژه مدارس شبانه روزی و ده‌ها موضوع دیگر از جمله مسائلی است که این روزها جامعه فرهنگیان و خانواده دانش‌آموزان خواستار رسیدگی به آن هستند و نمایندگان مجلس نیز در جریان استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به این مسائل اشاره کرده‌اند.

در جلسه استیضاح فانی، جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور، عبدالوحید فیاضی، حامد قادرمرزی، عبدالحسین شیری، سیدمهدی موسوی‌نژاد، محسن علیمردانی و محمود شکری به عنوان نمایندگانی بودند که مجموعاً به مدت 2 ساعت در موافقت با طرح استیضاح فانی در صحن علنی پارلمان سخنرانی کردند.

مهمترین محورهای نمایندگان موافق استیضاح فانی بدین شرح بود:

*** حضور مشاوران سیاسی در آموزش‌وپرورش و تبدیل این وزارتخانه به ستاد انتخاباتی

سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی: امیدواریم طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش راه حلی برای مشکلات فرهنگیان باشد، به برخی مشکلات موجود در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: عدم اقدام لازم برای اجرایی شدن سند بنیادین آموزش و پرورش علی‌رغم اعلام در برنامه پیشنهادی وزیر برای رای اعتماد جزء یکی از دلایل این استیضاح است.عدم رویکرد جدی و برنامه‌محور به دانشگاه فرهنگیان دلیل دوم  استیضاح است همچنین انتصاب مدیران بازنشسته و ناکارآمد در سطوح ستادی وزارتخانه با رویکرد سیاسی و جناحی مشکلات متعددی را در این حوزه به وجود آورده است.

بیمه طلایی فرهنگیان فقط برای دلخوش کردن معلمان است و اقدامی نیست که مشکلات فرهنگیان را حل کند.پاداش بازنشستگی فرهنگیان سلیقه‌ای است. حضور مشاوران سیاسی در این وزارتخانه به جای افراد کارآمد این وزارتخانه را به ستاد انتخاباتی تبدیل کرده است.

***سفره فرهنگیان 14 درصد رشد داشته است

جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی: 80 درصد فرهنگیان کشور خواستار استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند؛ امروز فرهنگیان دغدغه امکانات آموزشی، رفاهی، منزلت اجتماعی و مسائل معیشتی و اقتصادی دارند بنابراین به‌خلاف تلاش عده‌ای که سعی دارند موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش را صرفاً به بحث ارتقای حقوق فرهنگیان ربط دهند، بدانند این بحث تنها یکی از محورهای استیضاح است.سفره فرهنگیان بیش از 14 درصد رشد نداشته است،آیا شما در آموزش و پرورش توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده نکردن از افراد خسته و بی‌انگیزه در آموزش و پرورش را گوش کردید؟ فانی نمی‌‌تواند حق و حقوق فرهنگیان را از دولت بگیرد، ارتقای رتبه‌بندی یعنی ارتقای شغلی نه توزیع پول؛ رتبه‌بندی یک فرایند است و اینکه شما اجرا می‌‌کنید قانون خدمات کشوری است نه رتبه‌بندی.

*** کلاس‌های درسی که در کانتینر تشکیل می‌شود

محمدسعید انصاری نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی: نه وزیر، نه معاونین و نه مدیران کل و نه روسای ادارات به مدارس شهری و روستایی سرکشی نمی‌کنند، وضعیت مناطق محروم کشور، خصوصا روستاها دارای مشکل است. هنوز در آبادان مدارسی داریم که در کانتینر درس می‌دهند در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان، مدارس ما در دوره ابتدای در کانتینر است. 7 سال است که مدرسه‌ای در روستای سیدآبیه در کانتینر است و هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.مدارس روستاها در سرما و گرما دچار مشکل هستند.

امروز وضعیت به گونه‌ای است که مدارس بی‌رویه از دانش‌آموزان و اولیای آنها پول می‌گیرند. باتوجه به وضعیت نابسامانی مردم در مناطق محروم، قانون اساسی تاکید دارد که آموزش رایگان باشد اما هنوز مدارس به عناوین مختلف پول می‌گیرند. معلمان پیش‌دبستانی که سال‌ها خدمت صادقانه به فرزندان شریف این ملت را انجام داده‌اند، هنوز از وضعیت معیشتی خود نگران هستند و مشکلاتی دارند. شما می‌توانید حل کنید اما حل نکرده‌اید.

*** طبق قانون اساسی تحصیل رایگان است اما هر روز برای مردم هزینه تراشی می‌شود

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی: سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند و همین امر به افزایش حاشیه نشینی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصیل می‌کنند.

طبق قانون اساسی تحصیل رایگان است.ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه تراشی بیشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند همچنین قانون مصوب مجلس برای فرهنگیان اجرایی نشده و دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیئت دولت جا بیندازد. آقای فانی تعدادی را مسئول کرده که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.

 دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند. در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است. جمع‌آوری مدارس شبانه‌روزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمع‌آوری مدارس را داده است؟

*** مدیران مدارس پول قند و چای خود را از مردم می‌گیرند

وزیر آموزش و پرورش در جلب توجه و عنایات دولت در خصوص منابع مالی لازم جهت تامین منابع مالی موردنیاز برای هزینه‌های مختلف مدارس کشور ناتوان عمل کرده است. این موضوع باعث شده است که مدارس کشور برخلاف اصل 30 قانون اساسی به مدارس خودگردان تبدیل شود، امروز مدارس ما برای تامین هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه است. مدارس شبانه‌روزی در 2 سال گذشته در حوزه انتخابیه بنده چندین بار تعطیل شده است و مدیران مدارس حتی پول قند، چای و کاغذ موردنیاز را از مردم مطالبه می‌کنند و به گدایی افتاده‌اند.

 امروز معلمان‌مان با مدرک کارشناسی ارشد در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند. این در حالی است که با طرح تحول سلامت، پزشکان بیش از 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. آیا این ضعف وزیر آموزش و پورش در حوزه معیشت فرهنگیان محسوب نمی‌شود؟

*** حقوق معلمان حق التدرسی 9 ماه بعد پرداخت می شود

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی:حقوق معلمان حق‌التدریسی 9 ماه بعد پرداخت می‌شود معلمان ابتدایی که 20 سال سابقه کار داشته باشند، دو ساعت از کارشان کم می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به عنوان حق‌التدریس این پول را به آنها می‌دهد، اما در این دوره مدیریت آموزش و پرورش این موضوع را قطع کرده است. در حالی که مدیران ستادی صندوق ذخیره فرهنگیان پاداش 10 میلیونی خود را می‌گیرند، اما حق معلمان را نمی‌دهیم.

حجت الاسلام مصباحی مقدم و غلامرضا تاجگردون به عنوان مخالفان استیضاح فانی صحبت کردند که مهمترین محورهای سخنان آنها بدین ترتیب بود:

*** مشکلات آموزش و پرورش تنها توسط وزیر حل نمی‌‌‌شود

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی: مشکلات این وزارت خانه تنها با وزیر حل نمی‌شود و نیازمند عزم ملی است.چرا برخی می‌گویند استیضاح سیاسی و سریالی است چرا برخی می‌خواهند مجلس شورای اسلامی خاموش باشد.

آموزش و پرورش از ثبات مدیریتی کمی برخوردار بوده و بیشترین استیضاح‌ها در این وزارتخانه انجام شده که این بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی در امور این وزارتخانه شده است؛ آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ بوده و کمتر کسی می‌تواند از عهده مدیریت آن بربیاید، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت بوده و مقام معظم رهبری تاکید دارد که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است. سند تحول آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و آقای فانی در تدوین این سند نقش مهمی داشته و از شایسته ترین افراد در اجرایی کردن این سند مهم می‌تواند باشد.

*** استیضاح فانی منجر به بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان نمی‌‌شود

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی:در طول تاریخ مجلس و در سنوات مختلف بیشترین استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده، استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است. آیا این استیضاح‌هایی که اتفاق افتاده وضع آموزش و پرورش بهتر شده است؟ بنابراین نشان می‌دهد که استیضاح موجب بهبود وضع موجود نخواهد شد.

به گزارش تسنیم، مجلس مجدد به فانی رای اعتماد داد. حجت الاسلام ابوترابی، نایب رئیس اول مجلس با اشاره به اینکه جلسه استیضاح امروز در پاسخ به دغدغه‌های معلمان و دانش‌آموزان بود که همان دغدغه نمایندگان است،‌گفت: امروز آموزش و پرورش با مشکلات اساسی روبرو است و باید مشکلات به طور جدی برای دولت و مجلس مطرح شود تا راه برای گشودن گره‌ها هموار شود.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: نمایندگان به این باور رسیدند که با تبیین مشکلات و تداوم مدیریت آقای فانی با وعده‌های جدی دولت که داده شده و با توجه به کمیته‌ای که با اراده مجلس برای رصد مشکلات و شناسایی راه‌های پاسخ به مشکلات تاسیس شد، ابقای وزیر می‌تواند راه نزدیک‌تری برای حل مشکلات باشد.

حال باید دید کمیته‌ای که برای حل مشکلات فرهنگیان با حضور دولتی‌ها و مجلسی‌ها تشکیل شده است در حل مشکلات فرهنگیان و نظام آموزش و پرورش کشور تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید...
بیشتر بخوانید...
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon