شهرداری و دولت توانایی مدیریت بحران زلزله تهران و فوران آتشفشان را ندارند

شهرداری و دولت توانایی مدیریت بحران زلزله تهران و فوران آتشفشان را ندارند

خبرگزاری تسنیم: جانشین قالیباف در ستاد مدیریت بحران تهران با اشاره به اینکه شهرداری، استانداری، وزارت کشور و دولت توانایی پاسخگویی به مدیریت بحران زلزله تهران و فوران آتشفشانی را ندارند،گفت: در این دو حادثه فقط باید از توان نیروهای مسلح استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، چندی قبل یکی از نمایندگان مجلس نسبت به مدیریت بحران شهر تهران انتقادات جدی وارد کرده بود، براین اساس حسین طلا که خود در گذشته مسئولیت فرمانداری تهران را بر عهده داشت عنوان کرده بود که «قوانین متعارض سازمان مدیریت بحران شهر تهران، سبب شده تا مدیریت در زمان بحران با ابهاماتی مواجه شود و در قانون فعلی سازمان مدیریت بحران که البته مدت اجرای آن هم به پایان رسیده است، متولی مدیریت در زمان بحران مشخص نیست».

در این رابطه احمد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم و در پاسخ به این نقد عنوان کرد: اینکه مسئولیت مدیریت بحران به عهده شهرداری است براساس قانون سال 1387 است که مجلس تصویب کرده است، در این قانون مشخص شده است که در استانها، استاندار مسئول بحران است و در شهرها فرماندار؛ ولی در شهر تهران استثناء قائل شده است و این مسئولیت را به فرماندار نمی‌دهد بلکه به شهردار تهران واگذار شده است.

جانشین قالیباف در ستاد مدیریت بحران تهران ادامه داد: به نظر بنده به عنوان یک کارشناس درباره اینکه این کار درست است یا خیر؟ به نظر می‌رسد نه تنها شهر تهران بلکه تمامی شهرهای ایران باید مسئولیت بحران شهرها باید شهردار باشد، چون مدیریت شهرها توسط شهرداران انجام می‌شود زیرا فرماندار، یک مدیریت سیاسی دارد و آنچه که در شهر اتفاق می‌افتد را باید شهردار پاسخگو باشد، البته باید امکانات آن را نیز فراهم کرد.

صادقی: در ایران سطوح حوادث تعریف نشده است

صادقی تصریح کرد: یعنی به درستی در قانون دیده شده که شهردار تهران باید مدیریت بحران این شهر را بر عهده داشته باشد، مشکل از جای دیگری نیز است ما با دکتر طلا نیز دراین باره صحبت داشتیم و وی نیز به کلیات پرداخته بودند، بنابراین اگر به جزئیات بخواهیم بپردازیم باید عنوان کنم که ما یک قانون با عنوان قانون مدیریت بحران کشور داریم که در این قانون مسئول و رئیس شورای عالی را رئیس جمهور تعیین شده است و قائم مقام آن وزیر کشور است و یک سری ماموریت را به سازمان مدیریت بحران کشور داده شده است، در آنجا عنوان شده است سطح حادثه را باید تعریف کنیم، ولی ما در کشورمان سطوح حوادث را تعریف نکردیم، چون این سطوح تعریف نشده است نمی‌توانیم عنوان کنیم که مثلاً چه سطحی از این حوادث؛ وظیفه ای چه کسی است و چه کسی مدیریت کند، مشکل کار از اینجا شروع می‌شود.

وی توضیح داد: تعریف‌های مختلفی در سطوح حوادث است، مثلاً یک تصادف زنجیره ای در تهران رخ دهد، این می‌تواند مقدمه یک بحران شود، آیا این رخداد از توانایی شهرداری برای مدیریت کردن آن خارج است؟ مثلاً این همه حوادثی که در روز، هفته و ماه در تهران رخ می‌دهد و در سال گذشته بالای 500 هزار آتش سوزی در شهر تهران در سازمان آتش‌نشانی ثبت شد، آیا این از توان شهرداری خارج بود؟ یا اتفاقی که در سال گذشته در طوفان رخ داد، آیا در مقابله با آن شهرداری نتوانست از عهده آن بر بیایید؟ خوب ظاهر شد نه تنها شهرداری بلکه دیگر ارگان مناسب ظاهر شدند.

صادقی: دریافت تذکر برای طوفان تهران به دلیل پیش بینی نکردن حادثه بود

جانشین قالیباف در ستاد مدیریت بحران تهران در واکنش به این مسئله که ولی شما در طوفان تهران تذکر گرفتید؟ گفت: آن تذکر برای چیز دیگری بود، تذکر برای آن بود که چرا این طوفان پیش بینی نشده بود.

صادقی در پاسخ به این مسئله که یعنی شما مدعی آن هستید که مقابله با طوفان سال گذشته مناسب بود؟ بیان کرد: بله خوب بود.

همانند طوفان تهران در آمریکا نیز کشته بر جای گذاشته است

جانشین قالیباف در ستاد مدیریت بحران تهران در واکنش به اینکه ولی این طوفان چندین کشته در برداشت؟ عنوان کرد: همین طوفان با همین قدرت در آمریکا نیز رخ می‌دهد و کشته دارد، بنابراین ما در عدم پیش بینی این طوفان ضعف داشتیم، ولی آیا شاهد برق رفتگی و قطع آب تهران بودید؟ این طوفان ساعت‌های 17:30 تا 18 به وقوع پیوست و ساعت 24 شب در هیچ جای تهران برق گرفتگی نداشتیم و قسمت‌های هم که از مدار خارج شد با اقدام بسیار خوب شرکت برق به مدار برگشت و برق رفتگی در ساعت 20 شب در برخی مناطق داشتیم، برطرف شده بود؛ یا مشکل آب که در برخی مناطق به وجود آمد، تا فردای حادثه و تا ساعت 10 صبح چند منطقه ای که قطع آب داشت مشکلش برطرف شد، بنابراین ساعت 23 شب هیچ درخت و سد معبری را در شهر تهران نداشتیم و جمع آوری شده بود.

طوفان تهران در 200 سال گذشته بی‌سابقه بود

صادقی ادامه داد: کارشناسان هواشناسی عنوان کرده بودند که در 200 سال گذشته چنین حادثه طوفانی رخ نداده بود و کاملاً اتفاقی ما شاهد یک حادثه بزرگی بودیم که کشته هم داشت. عرض بنده این است که قضاوت شود آیا برخی حوادث را شهردار ناحیه و منطقه نمی‌تواند مدیریت کند؟ قطعاً اگر در چند منطقه مشکل ایجاد شود شهرداری تهران می‌توان مدیریت کند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت‌: البته برخی از حوادث وجود دارد که سطح آن بالاتر می‌رود و یک سطح بالاتر باید ورود کند، مثلاً خارج از تهران استانداری و در داخل تهران وزارت کشور وارد شود، زیرا استانداری حوادث بزرگ تهران را نمی‌تواند ورود کند و حتی در سطوح بالاتر نیز وزارت کشور نیز از توانش برای مدیریت بحران خارج است و باید تمام دولت امکاناتش را به کار گیرد، حتی می‌توانم عنوان کنم که در برخی از سطوح حوادث، دولت نیز توان مدیریت آن را ندارد و باید نیروهای مسلح به کمک مدیریت بحران کشور کمک کند.

36 حادثه تهران باید از 5 حادثه بزرگ پایتخت جدا شود

صادقی درباره اینکه منظور از این حوادث بزرگی که حتی شهرداری، استانداری، وزارت کشور و دولت نیز پاسخگویی مدیریت آن نیست و باید نیروهای مسلح ورود کنند، عنوان کرد: مثلاً زلزله تهران؛ البته یک مشکلی که داریم وقتی از حادثه در تهران صحبت می‌کنیم همه توجه‌ها به سمت زلزله معطوف می‌شود، در حالیکه باید 5 حادثه بزرگ (زلزله تهران، آتشفشان، حوادث ثانوی زلزله مانند سیل‌های مهیب بعد از زلزله، آتش سوزی‌های بسیار بزرگ و ... ) را کنار بگذاریم و عنوان کنیم این 5 حادثه بزرگ متفاوت به آن پاسخ داده شود و حداقل برای 36 حادثه دیگر در تهران که ساری و جاری است فکری کنیم.

پاسخگویی و مدیریت زلزله تهران در حد توان وزارت کشور و دولت نیست

وی عنوان کرد: براین اساس زلزله تهران را باید کنار بگذاریم یعنی به صورت ویژه به آن بپردازیم، زیرا پاسخگویی و مدیریت زلزله تهران در حد توان وزارت کشور و دولت نیست و باید شخص رئیس جمهور با تمام اختیاراتی که رهبر معظم انقلاب در حوزه نیروهای مسلح به رئیس جمهور تنفیذ می‌کنند، شاید بتوان زلزله تهران را جمع کرد که آن هم شاید دارد.

صادقی ادامه داد: به نظر بنده باید ما حوادث را سطح بندی کنیم، همه سطوح هم مشخص است، از محله شروع می‌شود که مردم باید خود مدیریت کنند و برای آن برنامه داشته باشیم. شهرداری تهران نیز برای این کار لایه بندی کرده است که نخستین لایه اماکن هستند، ما برای اماکن برنامه ریزی می‌کنیم و اماکنی که یک ویژگی خاصی داشته باشد ما آنجا می‌رویم و گروه مدیریت بحران اماکن تشکیل می‌دهیم و این گروه‌ها آموزش می‌بینند تا اگر اتفاقی در این اماکن رخ داد بتوانند خودشان مدیریت کنند و حتی قبل از حادثه مخاطرات را بشناسند و خودشان را با فراگرفتن آموزش‌ها آماده حوادث کنند.

تشکیل 2 هزار گروه مدیریت بحران در اماکن/صادقی: به 20 هزار گروه افزایش می‌یابد

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تصریح کرد: این کار هم اکنون در سطح شهر تهران برای 2 هزار مکان، گروه مدیریت اماکن تشکیل دادیم که باید به 20 هزار گروه افزایش یابد، مثلاً اماکنی که تردد بسیاری دارند یا طبقاتشان زیاد است و همچنین آسیب پذیری نیز یکی از این شاخص‌ها به حساب می‌آید، مکان‌های حساس براین اساس شناسایی می‌شود ولی عمدتاً شاخص بر محور جمعیت است، و اعضای همان اماکن ساماندهی می‌شوند تا در زمان حوادث خودشان مدیریت حادثه کنند.

گروهای "دوام" تهران به بیش از 700 گروه افزایش می‌یابد/صادقی:هم اکنون عملکرد این گروه‌ها ملموس نیست

صادقی اظهار کرد: پس، ما از مکان حادثه شروع می‌کنیم که خود اعضای آن مکان باید حادثه را مدیریت کنند، محلات نیز باید به مردم بسپاریم و باید مردم را آموزش دهیم که 400 گروه "دوام" آموزش دادیم که باید به بیش از 700 گروه افزایش یابند زیرا هم اکنون عملکرد این گروه‌ها ملموس نیست.

وی عنوان کرد: بنابراین باید حوادث را از هر مکان و منطقه ای که رخ می‌دهد پاسخگو بود، براین اساس حوادث ملی را باید وزارت کشور، ریاست جمهوری و نیروهای مسلح ورود کنند ولی ما این سطوح حوادث را نداریم.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: بنابراین مدیریت زلزله تهران از توان شهرداری تهران که چه عرض کنم از توان مدیریت بحران وزارت کشور هم خارج است و از توان مدیریت بحران ریاست جمهوری منهای نیروهای مسلح نیز قطعاً خارج است، ولی غیر از زلزله تهران، آتشفشان و در نهایت حوادث ثانوی زلزله مانند سیل‌های مهیب بعد از زلزله؛ شهرداری تهران پاسخگویی دیگر حوادث تهران است.

گفت‌وگو: علی رمضانپور

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon