دروغ بزرگی به نام آمار در بخش کشاورزی؛به بحث تخلفات ورود می‌کنیم

دروغ بزرگی به نام آمار در بخش کشاورزی؛به بحث تخلفات ورود می‌کنیم

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تهران با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی بخش کشاورزی با ابزار قانونی که در اختیار دارد همانند نظام پزشکی و ساختمان قصد ورود دارد ، گفت: جلوی ورود افراد غیر‌متخصص به کشاورزی را می‌گیریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزرای تسنیم، علیرضا بزرگی در نشست خبری سالروز تاسیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی با اعلام این خبر،افزود :برخلاف تصور بسیاری از افراد زمینه فعالیت این سازمان تنها رسیدگی به امور مهندسین کشاورزی نیست بلکه بر اساس قانون ما در تمام مراحل مهندسی سازی بخش کشاورزی حضور داریم و بر روند آن نظارت می‌کنیم.

وی  در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر زمینه‌های فعالیت این سازمان و عملکرد آن در بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: ما زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی یا یک تشکل نیستیم بلکه سازمان نظام مندی هستیم که قانون گذار اهداف زیادی برای ما تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه برای نظام‌مند کردن بخش‌های مختلف کشاورزی ورود می‌کنیم، ادامه داد: کشاورزی ما با منابع محدودی رو به رو بوده اما میزان بهره برداری از این منابع نیز پایین است.

بزرگی اظهار داشت: بخش کشاورزی علاوه بر این موضوع در تعامل با محیط زیست و تنظیم بازار محصولات کشاورزی مشکل دارد که سازمان نظام مهندسی در سال جاری قصد ورود به این حوزه را دارد.

بزرگی تاکید کرد: یکی از زمینه‌های فعالیت این سازمان افزایش بهره وری کشاورزی و استفاده بهینه از منابع تولید است که نشانه عملکرد 14 ساله این سازمان افرایش تولید محصولات کشاورزی از 30 میلیون تن در اوایل انقلاب به روایتی  100 میلیون تن در حال حاضر است.

سازمان نظام مهندسی دربخش تخلفات کشاورزی ورود می‌کند

این مقام مسئول بیان داشت:  سازمان نظام مهندسی کشاورزی همانند سایر نظام‌های موجود در کشور نظیر نظام پزشکی با تخلفاتی که در حوزه حرفه ای بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد برخورد و از ورود افراد غیر حرفه به بخش جلوگیری می‌کند.

بزرگی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا با توجه به بهره وری نامناسب بخش کشاورزی از منابع موجود به صورت مهندسی شده بهره بردای نمی‌شود، اظهار داشت:  در اینکه منابع بخش کشاورزی محدود است شکی وجود ندارد، اما کشاورزی حرفه ای نیز در کشور ما رواج ندارد و مدیریت منابع محدود موجود صحیح نیست.

وی تصریح کرد:  دلیل اینکه از منابع موجود به درستی استفاده نمی‌شود عدم نگاه مهندسی به بخش کشاورزی است.

بزرگی اظهار داشت:  زمانی که دو مزرعه کنار هم عملکرد کاملا متفاوتی دارند در نتیجه تاثیرات فنی مهندسی بربخش است.

برنامه‌های سازمان نظام مهندسی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی
وی با تاکید برلزوم ورود سازمان نظام مهندسی کشاورزی در بازار محصولات کشاورزی، گفت: این سازمان تا به امروز بر بازار محصولات کشاورزی ورود نداشته است اما با اجرای قانون انتزاع و باز پس گیری وظایف بخش کشاورزی، این سازمان در این زمینه ورود پیدا می‌کند. 

این مقام مسئول  با انتقاد از نحوه انتقال قانون تمرکز به بخش کشاورزی  ،یادآور شد:  تمام وظایف و نیاز بخش کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی به طور کامل به این بخش انتقال نیافته است.

بزرگی گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حال تشکیل معاونت بازرگانی، برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و مهندسی کردن آن است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر نحوه ورود سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای تنطیم بازار محصولات کشاورزی گفت: کمک به تاسیس شرکت‌ها و موسسات حرفه‌ای برای جایگزینی دلال  و واسطه ها از برنامه‌های است  که با نظارت این سازمان صورت می گیرد.
بزرکی یاد آور شد : منظور از ورود ما به بازار محصولات کشاورزی ورود مستقیم به تنظیم بازار این محصول نیست بلکه با کمک تشکل های  بخش کشاورزی  و بر اساس قانون افزایش بهره وری امکان پذیر است.

وی اظهار داشت:  قوانین افزایش بهره وری، نظام جامع دامپروری،نظام جامع گلخانه، گیاه پزشکی و ... از ابزار کار این سازمان است که در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرد.

بزرگی با اشاره به اینکه نسخه نویسی و آزمایش آب و خاک درگذشته  جایگاهی در کشاورزی نداشت، اظهارداشت: اعطای پروانه های بخش کشاورزی به این سازمان سپرده شده است که کشاورزان 6برای دریافت پروانه جدید یا تمدید پروانه های خود باید به ای سازمان مراجعه کند.
وی درباره توانمند سازی دانش آموختگان بخش کشاورزی گفت: بخش کشاورزی در نظام آموزش عالی دارای مشکلات عدیده است و خروجی دانشکاه‌ها با نیاز این بخش از لحاظ رشته، آموزش و جنسیت هماهنگی ندارد.

وی با تاکید برلزوم  بازآموزی تمام فعالین بخش کشاورزی اظهار داشت: فعالین شاخص بخش کشاورزی مانند عیسی کلانتری محمد رضا اسکندری صادق خلیلیان و ... نیز نیاز به باز آموزی دارند.

دروغ بزرگی به نام آمار در بخش کشاورزی
بزرگی در پاسخ به این سوال تسنیم مبنی بر اینکه چند درصد بخش کشاورزی کشور مهندسی شده است، گفت: در بخش کشاورز دروغ بزرگی به نام آمار وجود دارد و در بین بخش‌های مختلف مانند گمرک، وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت و مرکز امار ایران اختلاف نظر وجود دارد. برای پاسخ به میزان بهره وری در بخش کشاورزی ابتدا باید یک شاخص مشخص داشت.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این دوره  افزایش بهره وری است گفت: یکی از بخش‌هایی که در افزایش بهر وری در بخش کشاورزی باید ورود کند، سازمان نظام مهندسی است اما تا به امروز به معنای واقعی ورود نکرده ایم.

این مقام مسئول اضافه کرد: در بخش استحصال، انتقال و مصرف آب بخش کشاورزی، برنامه ریزی دقیقی در کشور انجام نشده است که با توجه به قرار داشتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک، باید نگاه فنی به این بخش داشت.

وی درپایان گفت: ما به دنبال توانمند سازی مهندسین کشاورزی برای ورود به عرصه از طریق آموزش و حمایت مالی هستیم.

گفتنی است که در ابتدای نشست این سازمان قراردادی با سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، برای بهره گیری از مهندسین بسیجی کشاورزی در در بخش های آموزش و ترویجی منعقد کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه