حادثه هفتم تیر ریشه در تقابل جبهه علوی و اموی دارد


حادثه هفتم تیر ریشه در تقابل جبهه علوی و اموی دارد

خبرگزاری تسنیم: نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حادثه هفتم تیر ریشه در تقابل جبهه علوی و اموی دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم سی‌وچهارمین سالگرد شهدای فاجعه هفتم تیر در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. 

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی به جریان‌شناسی دو جبهه فکری در حادثه هفتم تیر پرداخت و گفت: این حادثه به اختلافات سلیقه‌ای، قومی و قبیله‌ای مربوط نبود بلکه تقابل میان دو جریان فکری و اعتقادی بوده که هر کدام جهان‌بینی، ایدئولوژی، سازوکار و راهکارهای متفاوت با دیگری داشته است.

وی تصریح کرد: حادثه هفتم تیر یکی از حوادث مهم ربع قرن انقلاب اسلامی بود که فاجعه‌ای کم‌سابقه و بسیار مهم به شمار می‌رود. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بستر و عوامل فاجعه هفتم تیر مبنی بر بروز نفاق در عرصه حاکمیت و تلاش جریان نفاق به‌منظور حذف جریان ولایت‌مدار و ولایت فقیه اشاره کرد و اظهار داشت: رویکرد قرآن کریم به پدیده نفاق رویکردی مبسوط و گسترده است به‌طوری که از مجموع یک‌هزار و 500 آیه که در زمینه دشمن‌شناسی در قرآن آمده 300 آیه به‌طور ویژه به پدیده نفاق پرداخته است.

حجت الاسلام سعیدی به پیشینه نفاق در عوامل ایجادکننده حادثه هفتم تیر اشاره کرد و اظهار داشت: تفکر جبهه مقابل شهید بهشتی و یارانش بنی‌صدر و منافقین بودند که جریانی ریشه‌دار در تاریخ اسلام به شمار می‌روند به‌طوری که این تفکر در ماجرای نهضت مشروطیت نیز بروز داشته است. 

وی با بیان اینکه عوامل ایجادکننده در فاجعه هفتم تیر به تقابل دو جبهه علوی و اموی مربوط است ادامه داد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) تبلور تفکر الهی و توحیدی است و در جبهه مقابل جریان انحرافی اموی تبلور جبهه شیطان و کفر و نفاق در عرصه تاریخ است. پیشینه جریان علوی به حضور پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان سمبل و محور اندیشه توحیدی و حاکمیت الهی شناخته می‌شود و جریان مقابل بر محور ابوسفیان و ابوجهل به‌نمایندگی از عناصر شرک و نفاق قرار داشته است. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه به عوامل و ریشه‌های اختلاف میان دو جبهه پرداخت و تصریح کرد: در این زمینه سه پرسش اساسی مطرح می‌شود، مبنی بر اینکه ملاک مشروعیت چیست و آیا مشروعیت رهبری و قانون از سوی ذات باری‌تعالی نشأت گرفته و رهبری جامعه متصل به ذات حضرت حق است و یا منشأ مشروعیت صندوق رأی مردم محسوب می‌شود که با داشتن میزان 1+50 رأی از سوی مردم این مشروعیت به دست می‌آید.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: مشروعیت رهبری در جامعه اسلامی 100 درصد الهی بوده که با مقبولیت 100 درصدی مردمی همراه می‌شود. 

وی شریعت، رهبری و مردم را 3 رکن اصلی و مهم در نظام اسلامی دانست و گفت: نقش مردم به فعلیت رسیدن رهبری الهی است و همان‌طور که فعلیت امامت نیز به‌پشتوانه و حضور مردم مربوط می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طرح این سؤال که ملاک مشروعیت و قانون چیست، تصریح کرد: قلمرو مأموریت پیامبر اعظم و ائمه اطهار(ع) و در ادامه راه ایشان محدوده اختیارات ولی فقیه برای تشخیص مرزهای دو جبهه باید تعیین شود.

حجت‌الاسلام سعیدی افزود: عمده اختلافات دو جبهه اموی و علوی، یزیدی و حسینی جریان امام خمینی و مقابل ایشان جریان شهید بهشتی و یارانش و جریان نفاق و بنی‌صدر و در نهایت جریان رهبری و جریان سکولار و دین حداقلی در پاسخ به این پرسش‌های مهم مطرح می‌شود. 

وی ادامه داد: اولین محور تقابل ملاک مشروعیت است به‌طوری که ولایت در روز عید غدیر به‌طور تام در اختیار حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار گرفت و مردم شرط کافی برای تحقق حاکمیت دینی محسوب می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ولایت به‌طور تام انشا شده و آنچه معلق است پشتیبانی مردم بوده که برای تحقق ولایت ضرورت پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام سعیدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی باور داشت، تصریح کرد: هر شخصی که مشروعیت الهی را بپذیرد باید به همسانی در حجیت نیز باور داشته باشد، به این معنا که اگر امضای امام صادق(ع) معتبر است امضای مقام معظم رهبری نیز معتبر است. 

وی اعتقاد به پیوستگی میان ولایت فقیه و ولایت ائمه اطهار و پیامبر اعظم(ص) را یکی از شرایط اصلی در پذیرش مشروعیت الهی دانست و افزود: باید هم‌طرازی اختیارات ولی فقیه با امام معصوم در جامعه را بپذیریم همان‌طور که هم‌طرازی در مأموریت‌ها نیز برقرار است و همسانی در تبعیت نیز ضرورت دارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان از ولایت‌پذیری و بینش اسلامی شهید بهشتی یاد کرد و اظهار داشت: شهید بهشتی در تمام شرایط و بحران‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از امام خمینی(ره) پیروی و در شرایط گوناگون از ایشان کسب تکلیف می‌کرد.

انتهای پیام/*

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران