کمیته ملی راهبردی ویژه پایش انتقال آب کارون تشکیل شود

کمیته ملی راهبردی ویژه پایش انتقال آب کارون تشکیل شود

خبرگزاری تسنیم: عضو کنفرانس ملی کارون گفت: با تشکیل کمیته ملی راهبردی در حوزه کارون می‌توان هدف گذاری‌های وزارت نیرو را نسبت به این مسئله که انتقال آب برای اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی صورت نگیرد، پایش کرد.

مهدی یاسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: رودخانه کارون از نظر شدت جریان و کیفیت آب وضعیت مناسبی ندارد که به همین منظور  مدیریت زیست محیطی رودخانه کارون باید در اولویت قرار گیرد تا حداقل جریان آب و شرایط کیفی آب این رودخانه تأمین شود.

وی افزود: نظر به اینکه سلامتی آبزیان رودخانه کارون، سلامتی انسان‌ها و نیز احیای شرایط اقتصادی کارون مانند احیای کشتیرانی به کیفیت و شدت جریان آب رودخانه کارون مرتبط است ضرورت اولویت قرار دادن مدیریت زیست محیطی رودخانه کارون امری ملزم است.

عضو کنفرانس ملی کارون با بیان اینکه طرح انتقال آب طرحی جهانی است که ایران نیز به این طرح پایبند است، بیان کرد: بر اساس این طرح جهانی در مرحله نخست نیازهای زیستی، اقتصادی و اجتماعی منطقه مبدأ باید تأمین شود و سپس هدف‌های مقصد برنامه ریزی شود.

وی افزود: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد مناقشات منطقه‌ای و اختلالات زیست محیطی به وقوع می‌پیوندد که در مسأله رودخانه کارون نیز توجه به اولویت‌های منطقه مبدأ نسبت به طرح های انتقال آب ضروری است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو به طور قطع اعلام کرده انتقال آب از رودخانه کارون برای شرب است، گفت: با تشکیل کمیته ملی راهبردی در حوزه کارون می توان این هدف گذاری‌ها را پایش کرد و با وجود آنکه رودخانه کارون در مسیر خود آب 7 استان را تأمین می‌کند ولی پایش این مسئله که انتقال آب برای اجرای طرح‌های صنعتی و کشاورزی صورت نگیرد، مهم است.

یاسی با بیان اینکه تمام رودخانه‌ها و تالاب ها قابلیت احیای دوباره را دارند، بیان کرد: رودخانه کارون به عنوان بزرگترین رودخانه کشور و دیگر منابع آبی سطحی قابلیت احیای دوباره را دارند که این امر تابع تأمین جریان آب با شدت کافی و کیفی مناسب است.

وی افزود: اگر صنایع پرورش ماهی در حاشیه رودخانه کارون به تعطیلی کشیده شده به دلیل وجود مدیریت زیستی نیست بلکه صنایعی که علاوه بر مصرف آب، پساب های صنعتی بسیار آلوده را به رودخانه تحمیل می کردند به دلیل کمبود آب تعطیل شده اند.

عضو کنفرانس ملی کارون با بیان اینکه تا زمانی که کشاورزی محور قرار بگیرد و علاوه بر آن سیاست طرح‌های توسعه کشاورزی ادامه یابد تقاضا برای آب افزایش می یابد، عنوان کرد: جریان آب فقط سهم مردم نیست بلکه تأمین سهم دریاها به دلیل جلوگیری از مسائل زیست محیطی در رودخانه‌ها، براساس پروتکل جهانی سهم خروجی آب از رودخانه‌ها، مسئله ای ضروری است.

وی افزود: براساس پروتکل جهانی سهم خروجی آب از رودخانه‌ها و با ورود آب به دریا حق‌آبه دریاها تأمین می‌شود که این امر به منظور جلوگیری از کمبود آب دریا و بروز مشکلات اقتصادی مرتبط با آب دریا است.

یاسی با اشاره به اینکه براساس این پروتکل باید 2 هزار متر مکعب بر ثانیه آب رودخانه دانوب وارد دریای سیاه شود، اظهار داشت: سهم آب دریای خلیج فارس از رودخانه کارون باید تأمین شود چرا که پسروی آب شور خلیج فارس به کارون از تأثیرات کمبود آب رودخانه کارون و آلودگی‌هایش است و اگر این سهم در نظر گرفته نشود ممکن است در آینده با کشورهای مشترک در خلیج فارس دچار مشکل شویم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon