بنای تاریخی"پشت قلعه" آبدانان مرمت شد

بنای تاریخی"پشت قلعه" آبدانان مرمت شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام گفت: بنای تاریخی"پشت قلعه" در شهرستان آبدانان مرمت شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام، عبدالمالک شنبه زاده اظهار داشت: با توجه به ابلاغ اعتبارت مرمتی از سوی سازمان مرکزی بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان مرمت شد.

وی افزود: ازجمله آیتم‌های اجرایی که بر روی این بنا انجام می‌گیرد تهیه مصالح و اجرای راه پله دسترسی به بالای قلعه به طول 20 متر و عرض 2 متر با ارتفاع 40 سانتی متر  (شامل پی‌سازی و شیب بندی مناسب و با سنگ لاشه به حجم  6.1 متر مکعب است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام عنوان کرد: از دیگر عملیات اجرایی بنا،  اجرای سکوی سنگی در ابتدای ورودی راه‌پله و  سنگ‌فرش کف معبر با استفاده از تخته سنگ‌های کارشده و همچنین  اجرای یک ردیف دیوار سنگی با استفاده از سنگ مالون حجاری‌شده در لبه بالایی راه پله و پلکان‌های ایجادشده در طول مسیر و اطراف سکوها است.

وی گفت: تهیه و نصب راه‌پله فلزی در انتهای پلکان سنگی به‌منظور ارتباط پلکان با داخل قلعه به طول 15 متر در دو بازو و به عرض 2 متر امکان تردد بر روی آن را میسر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان ایلام خاطرنشان کرد:  بندکشی سنگ‌فرش کف معابر و نیز بندکشی دیواره‌های سنگی کناره‌های راه - مرمت دیوار در ضلع شرقی (اتاقک ورودی راه پله)  - اجرای بندکشی دیوار در ضلع شرقی (اتاقک ورودی راه پله) ـ اندود گچ بر روی سطح فوقانی دیوارهای باقی‌مانده اتاقک ورودی ـ ترمیم و پر کردن ترک‌ها و شکاف‌های موجود در برجک نگهبانی ضلع شمالی ـ اجرای دیوار در ضلع شمالی ـ پی کنی و خاکبرداری و خاکریزی پشت دیوار به حجم  در دیوار ضلع شمالی بارو ـ اندود روی دیوار و برجک نگهبانی سمت شمالی رودخانه و بخش تخریب شده، استحکام‌بخشی و تقویت سازه‌ای بقایای دیوار بارو در ضلع شمالی ـ اجرای کانال سنگی روباز در منتهی الیه کانال احداث‌شده به سمت رودخانه با سنگ لاشه و ملات سیمان، نیز از دیگر عملیات‌های اجرایی در مرمت بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان است..

بنای تاریخی پشت قلعه در تاریخ 17/12/80 به شماره 7974 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است ومربوط به دوران ساسانی وقرون اولیه اسلامی است.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon