۱۹۰ کشور به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته‌اند

190 کشور به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته‌اند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد در پیامی به یادواره شهدای شیمیای سردشت، گفت: ۱۹۰ کشور هم‌اکنون به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، مراسم گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد بمباران شیمیایی سردشت که با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، استاندار آذربایجان غربی، معاون وزیر امور خارجه، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی، میهمانانی از اقلیم کردستان عراق و جمعی از مسئولین محلی برگزار شد.

در این مراسم پیام احمد اوزومجو مدیرکل سازمان بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی وابسته به سازمان ملل متحد قرائت شد.

در این پیام آمده است: 28 سال پیش در چنین روزی، سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سردشت استفاده شد و سالروز این فاجعه از آنجا که یادآور تاثیر وحشتناک سلاح های شیمیایی است، برای سردشت و تمامی جامعه بین الملل مهم محسوب می شود.

این پیام می‌افزاید: به نمایندگی از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همدردی عمیق خود را به مقامات و مردم سردشت ابلاغ می‌نمایم، امروز ما یاد و خاطره کسانی را که جان خود را در این حادثه از دست دادند، گرامی می‌داریم.

اوزومجو در پیام خود تصریح کرده است: گرامی‌داشت این روز تاکیدی بر عزم جمعی ما در تلاش خستگی ناپذیر در مقابله با بلای سلاح‌های شیمیایی و حمایت از نسل‌های آینده در برابر آن است.

وی افزوده است: ماموریت ما انهدام سلاح‌های شیمیایی، تضمین عدم تکرار مجدد آن، گرامیداشت خاطره تمامی قربانیان سردشت به نحو احسن و همه قربانیان در سایر نقاط و طول تاریخ است.

در پیام وی افزوده شده است: به منظور اعلام مجدد پایبندی و تعهد نسبت به این ماموریت کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در آوریل سال جاری و در یکصدمین سالروز کاربرد سلاح های شیمیایی در سطح گسترده، در نزدیکی شهر "ایپر" بلژیک که طی جنگ جهانی اول قربانی سلاح شیمیایی شد، اعلامیه تاریخی ایپر را صادر کرد.

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی افزوده است: ما اکنون در آستانه یک موفقیت تاریخی بزرگ هستیم و در دهه آتی شاهد انهدام کامل تمامی ذخایر سلاح‌های شیمیایی اعلام شده در تمامی جهان خواهیم بود چرا که 190 کشور هم اکنون به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی پیوسته‌اند و پیشرفت های قابل ملاحظه‌ای در ایجاد یک هنجار واقعی جهانی داشته‌ایم.

در این پیام خاطرنشان شده است: مسئولیت جمعی ما به عنوان نمایندگان دولت ها و نیز افراد حقیقی برای حفظ این دستاورد به قوت خود باقی است و فاجعه سردشت باید یادآور ضرورت دستیابی به آینده‌ای عاری از تهدید جنگ شیمیایی باشد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon