مرغ‌ها ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت زدند

مرغ‌ها 1000 میلیارد تومان خسارت زدند

خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه کشور گفت: در سه ماهه نخست امسال تولید کنندگان جوجه یک روزه، مرغ گوشتی و تخم مرغ ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دادند و دولت نیز بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان بابت خرید گوشت مرغ ضرر کرد.

یه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حسن مهربانی یگانه با اشاره به اینکه در سه ماه نخست امسال وضع بازار محصولات صنعت مرغداری نوسان داشته است، افزود: بر اساس گزارش های موجود در سه ماه نخست امسال حدود 350 میلیون قطعه جوجه یک روزه تولید شد که با احتساب میانگین قیمت فروش هر قطعه 1074 تومان تا امروز تولید کنندگان حدود 50 میلیارد تومان زیان دادند.

وی درباره وضع صنعت تخم مرغ گفت: ماهانه 75 هزار تن تخم مرغ درکشور تولید می شود که با در نظر گرفتن میانگین قیمت هر کیلو 3 هزار تومان با توجه به قیمت بازار، تولیدکنندگان در هر کیلو 800 تا هزار تومان ضرر می کنند که بر اساس بر آوردهای انجام شده در سه ماه نخست امسال حدود 220 میلیارد تومان زیان برای صنعت تولید تخم مرغ کشور بر آورد شده است.

دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور میزان زیان تولید کنندگان مرغ گوشتی را در سه ماه نخست امسال حدود 220 میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: حداقل قیمت تمام شده برای هر کیلو مرغ زنده برای مرغدار 4500 تومان است در حالی که بطور میانگین هر کیلو مرغ زنده 4146 تومان فروش رفته است یعنی حدود 350 تومان بطور میانگین زیان دادند.

مهربانی یگانه گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده مرغداران کشور ماهانه 70 میلیارد تومان و مجموعاً 220 میلیارد تومان در سه ماه نخست امسال زیان کردند.

وی درباره زیان دولت در برنامه خرید گوشت مرغ افزود: دولت برای خرید هر کیلو مرغ دو هزار تومان زیان می دهد، بر اساس گزارش های موجود تاکنون 130 هزار تن گوشت مرغ خریداری و ذخیره سازی شده است بنابراین میزان زیان دولت بیش از 500 میلیارد تومان خواهد بود.

دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور تصریح کرد: چنانچه شرایط تولید و فروش محصولات صنعت مرغداری به همین منوال طی شود میزان خسارات این صنعت تا پایان سال حداقل 1330 میلیارد تومان خواهد بود.

مهربانی یگانه صادرات را راهکار اصلی خروج از بحران مازاد تولید در صنعت مرغداری دانست و گفت: از آنجا که قیمت تمام شده محصولات صنعت مرغداری به علت بالا بودن قیمت نهاده ها در مقایسه با دیگر کشورها گران تر است بنابراین رقابت در بازارهای منطقه مشکل تر است.

وی افزود: سال گذشته واحدهای تولیدی صادرات نسبتاً خوبی داشتند و بر اساس آمارهای موجود 40 هزار تن گوشت مرغ و 70 هزار تن تخم مرغ صادر شد اما بالا بودن قیمت تمام شده و بحث مشاهده بیماری آنفلوانزای مرغی بازار صادرات را از رونق انداخت.

دبیر انجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور گفت: در بازارهای منطقه حدود 3 میلیون تن مرغ وارد می شود یعنی 25 درصد تجارت مرغ در جهان درکشورهای اطراف ماست در حالی که ما فقط یک درصد سهم این بازار را در اختیار داریم.

مهربانی یگانه افزود: برای حضور در این بازار و افزایش سهم صادرات، دولت باید مشوق های صادراتی پرداخت کند.

وی در پاسخ به این سوال که وزن لاشه مرغ برای صادرات استاندارد نیست و اینکه چرا این استاندارد رعایت نمی شود گفت: اگر مشوق های صادراتی پرداخت شود تولید کنندگان مرغ گوشتی بر اساس سفارش مرغ یک کیلو و نیم تولید خواهند کرد.

دبیرانجمن تولید کنندگان جوجه یک روزه کشور افزود: تولید مرغ با وزن کمتر از 2 کیلو برای مرغدار گرانتر تمام می شود در حالی که قیمت تمام شده مرغ 3 کیلویی کمتر است بنابراین تولید مرغ با وزن کمتر برای مرغدار صرف نمی کند.

مهربانی یگانه درباره اینکه چرا تاکنون تشکل ها و اتحادیه ها نتوانستند برنامه جامعی برای تولید تدوین و اجرا کنند گفت: مرغ و تخم مرغ کالای حاکمیتی است و مسولان در قبال کمبود و افزایش قیمت این کالا حساسند و اهیمت ویژه ای قائلند و از طرف دیگر در کشور،ساختار تولید در این صنعت خرده مالکی است در حالی که در کشورهای دیگر شرکتهای بزرگ تولیدی فعالیت دارند، مجموع این مسائل سبب شده است تا تشکل ها و اتحادیه ها نتوانند برنامه جامعی برای تولید اجرا کنند.

وی افزود: بر اساس گزارش های موجود میزان تولید جوجه یک روزه در ماه فروردین 113 میلیون ، اردیبهشت 114 میلیون و خرداد 112 میلیون قطعه بوده و در مجموع 50 میلیون قطعه جوجه مازاد بر نیاز تولید شده که در نهایت منجر به تولید حدود 100 هزار تن گوشت مرغ مازاد بر نیاز شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه