"اقتصاد مقاومتی" از شعار عمومی کاندیداها در سال ۹۲ و سهل‌انگاری امروز در عمل

"اقتصاد مقاومتی" از شعار عمومی کاندیداها در سال 92 و سهل‌انگاری امروز در عمل

خبرگزاری تسنیم: در حالی ۲ سال از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گذرد که باید گفت همه کاندیدای انتخابات شعار توجه به اقتصاد مقاومتی می‌دانند و امروز مقام معظم رهبری خواستار پرهیز از شعار و ورود به عرصه عمل است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از چندی‌ پیش برای مقابله با توطئه‌های اقتصادی دشمن و در راستای رونق و شکوفای اقتصاد ملی، راهبرد اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند. بخش اعظم و قابل توجهی از اقتصاددانان داخلی و خارجی این راهبرد مقام معظم رهبری، کاربردی ترین‌ راهبرد برای شکوفای و رونق اقتصاد ملی دانسته‌اند.

و اما بنا به توصیه‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب در افکار عمومی ایران تبدیل شد به طوری که این مهم به مطالبه جدی مردم از کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری 92 تبدیل شد و کاندیدا، این راهبرد کلیدی را محور برنامه‌های اقتصادی خود قرار داده و درباره تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به مردم اطمینان دادند.

آن دسته از کارشناسان داخلی و خارجی که انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم را بررسی و تحلیل می‌کردند، معتقد بودند که گفتمان پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، گفتمان اقتصادی خواهد بود و بعد از پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز، تحلیل‌گران داخلی و بین‌المللی طرح مباحث اقتصادی از جمله تاکید قطعی بر حل مشکلات اقتصادی مردم همانند ثبات اقتصادی در 100 روز یا تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از دلایل اصلی رای مردم به وی دانستند.

روحانی در شعارهای انتخاباتی خود با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفته بود: شعارهای سیاسی ما با عملکرد اقتصادی ما سازگار نیست. در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم اما در عمل در بخش اقتصادی مقاومتی در کار نیست. در شرایطی که سیاست اقتصادی و سیاسی ما باید منطبق با هم باشند می‌بینیم که دو رویکرد متفاوت وجود دارد و کاملا جدا از یکدیگر حرکت می‌کنند.

وی همچنین ضمن تاکید بر جلوگیری از واردات بی‌رویه که از مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است، گفته بود: ما در اقتصاد با واردات و دست نیاز به سوی بیرون دراز کردن اعلام نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام بی‌نیازی می‌کنیم این همه بیکاری در کشور یک شاخص برای بی‌عدالتی اقتصادی است. حتی شاخص‌های معروفی هم که وجود دارند، این امر را نشان می‌دهند. مثلا شاخص ضریب جینی را در نظر بگیریم آخرین اعلام بانک مرکزی نشان می‌دهد بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حد زیادی سود برده‌اند و متنعم شده‌اند اما شش دهک وسط در فشار اقتصادی قرار گرفته‌اند و این نشان می‌دهد که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد دولت وجود ندارد.

و امروز مردم منتظر عمل به وعده‌های انتخاباتی هستند تا در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، زمینه رونق و شکوفایی اقتصادی ملی را نظاره گر باشد چرا که اگر قرار بر صرف شعار و اعلام برنامه بود دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز همانند رئیس‌جمهور منتخب شعار و برنامه‌های فروانی درباره سیاست های اقتصاد مقاومتی طرح کردند. محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، علی‌اکبر ولایتی، محمد غرضی و محسن رضایی رقبای حسن روحانی بودند آنها نیز بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید داشتند.

سعید جلیلی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز درباره اقتصاد مقاومتی گفته بود: آن چیزی که در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امروز اهمیت پیدا می کند این است که با توجه به غنای این اندیشه باید مقاومتی را ارائه داد. اقتصاد مقاومتی یعنی دفاع از پیشرفت و از بین بردن موانع‌ پیشرفت کشور؛‌ مقاومت یعنی دفاع از دستاوردها و پیشرفت‌های کشور و ما امروز باید در مقابل دشمن مقاومت کنیم....اقتصاد مقاومتی، تجلّیحیاتِ فردی و جمعی انسانِ انقلابی در ساحتِ اقتصاد است که مبتنی بر اندیشه ی انقلاب اسلامی، سیر میکند و به مجاهده می‌پردازد.

محسن رضایی کاندیدای دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که اقتصاد مقاومتی را مدلی مطلوب برای حل مشکلات اقتصادی می‌دانست، گفته بود: بخشی از مشکلات ناشی از تحریم ها است و این بخش قابل قبول است، ولی بخشی از مشکلات کشور نیز ناشی از سوء مدیریت است و این بخش را نمی توان پذیرفت؛ البته مشکلات سوء مدیریتی تنها به دولت فعلی مربوط نیست و دولت های گذشته نیز مشکلاتی داشته اند که اکنون شاهد نتیجه آن هستیم.

محمدباقر قالیباف نیز با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی گفته بود: اقتصاد مقاومتی به معنای این است که اقتصاد ما آسیب پذیر و شکننده نباشد. برای این منظور، اقتصاد باید مردمی شود و دولت نباید در همه امور اقتصادی دخالت کنند بلکه باید اجازه دهد مردم بیایند. دولت باید کوچک و چابک شود. اقتصاد تک پایه را باید برداریم و از اتکای به نفت و رانت در اقتصاد پرهیز کنیم. در اقتصاد مقاومتی تولید باید رونق داشته باشد. متاسفانه ما در حوزه کشاورزی و بحث امنیت غذایی شاهدیم که قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی مشخص نیست و گاهی اوقات حتی 60 درصد گران تر از تولید داخل محصولات غذایی را خریداری می کنیم. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که آسیب پذیر نباشد.

علی‌اکبر ولایتی از کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با تاکید مکرر بر اینکه سیاست‌های اقتصادی کشور باید در مسیر اقتصاد مقاومتی باشد، گفته بود: حمایت از صنعت است که اقتصاد مقاومتی را شکل می دهد. صنایع داخلی تنها در صورت حمایت است که می توانند به راحتی با واردات کالاها به شکل بی رویه رقابت کنند.... تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بسیار مهم است و لازمه آن، تعامل قواست. خودکفایی در این حوزه ( اقتصادی) از الزامات و برنامه های اساسی دولت آینده است و شرایط باید به سمتی سوق یابد تا در صورت اعمال محدودیت های واردات موادغذایی توسط بیگانگان، کشور و مردم دچار مشکل نشوند.

محمد غرضی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بود که هدفش از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را مبارزه و مقابله با تورم می‌دانست نیز گفته بود: پیشرفت و رونق اقتصادی را در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است لذا همه باید با تعریف صحیح از اقتصاد مقاومتی زمینه پیشرفت کشور را فراهم کنند.

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم گفت: همه کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برنامه‌ اقتصادی داشتند و همه آنان بر تحقق سیاست‌های اقتصادی مقاومتی تاکید داشتند اما تاکید، شعار و برنامه کافی نیست و در صورت عدم اجرا، ارزشی برای مردم نخواهد داشت.

و اما امروز بعد از گذشت 2 سال از انتخابات ریاست‌جمهوری، کار به آنجا رسیده که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز نسبت به صرف شعار در حوزه اقتصاد هشدار داده و تاکید فرمودند که باید این شعارها عملی شود چرا که این مطالبه جدی مردم است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon