سازمان دامپزشکی از بودجه سلامت محروم است

سازمان دامپزشکی از بودجه سلامت محروم است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: اگر مسئولان اعتقاد بر این دارند که پیشگیری بهتر از درمان است به طور قطع باید مقداری از بودجه سلامت را به سازمان دامپزشکی بدهند تا ما بتوانیم اقدامات خود را در زمینه پیشگیری افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، شهرام موحدی ظهر امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران درباره بیماری تب کریمه‌کنگو در استان اظهار داشت: تب کنگو یک بیماری ویروسی است و امکان از بین بردن این بیماری تا حدودی غیرممکن است و تب کنگو علائم مشخصی ندارد البته از رایج ترین علائم این بیماری تب کوتاه مدت و سقط جنین است و شیوع این بیماری در انسان بسیار خطرناک و سبب خونریزی گسترده در انسان می‌شود که در سطح استان هنوز گزارشی از مراجع اصلی مبنی بر تلفات انسانی دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای پیشگیری از شیوع این بیماری در سطح استان انجام شده است، افزود: برای پیشگیری از شیوع این بیماری در سطح استان اقداماتی انجام شده که مهمترین آنها سم‌پاشی دام، کلاس‌های آموزشی برای واحدهای صنفی مربوطه است، به طور معمول دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصاب‌ها، کشاورزان به ویژه روستاییان و عشایر و کارکنان دامپزشکی‌ها از افرادی هستند که بیش‌تر از دیگران این بیماری آن‌ها را تهدید می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره پیش گیری از طریق سم پاشی تصریح کرد: ما در بخش سم‌پاشی دام ها اقداماتی را داشته‌ایم اما میزان سم‌پاشی در سطح استان به میزان اعتباری است که به ما در این بخش تعلق می‌گیرد و این سم‌پاشی به طور صرف مربوط به بخش‌های دولتی بوده و بخش‌های خصوصی نیز با اعتباری که در نظر می‌گیرند دام های خود را سم‌پاشی می‌کنند.

وی درباره اقدامات انجام شده برای افزایش اعتبار برای سم‌پاشی در سطح استان گفت: ما پیگیر این موضوع بوده ایم و با سازمان برنامه‌ریزی استان و استانداری تعامل هایی داشته ایم که برای بحث به سازی اماکن دام‌ها تمدید بودجه ای برای ما در نظر گرفته شود.

موحدی با بیان میزان سم‌پاشی انجام شده در سطح استان افزود: ما در سال 93 از 3 میلیون رأس گوسفند موجود در سطح استان 150 هزار رأس را سم پاشی کرده و در 3 ماه نخست سال جاری نیز 59 هزار رأس گوسفند سم‌پاشی شده که البته از بخشی از 3 میلیون رأس نیز از طریق بخش خصوصی سم پاشی شده است.

وی اظهار داشت: در سال گذشته از 380 هزار رأس گاو 28 هزار رأس و در 3ماهه نخست امسال 5 هزار رأس گاو از طریق بخش دولتی سم‌پاشی شده اند و از نظر مساحتی یک میلیون و 690 هزار مترمربع در سال 93 و 240 هزار متر مربع در 3 ماه نخست سال 94 سم پاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره آموزش واحدهای صنفی مربوطه خاطرنشان کرد: ما برای پیش گیری از شیوع بیماری تب‌کنگو با همکاری بخش‌های مختلف کلاس‌های آموزشی برای واحدهای صنفی مربوط به دام و طیور در اصناف برگزار کرده‌ایم و اشخاصی که در این زمینه فعالیت داشتند را در این کلاس‌ها توجیه کرده‌ایم البته برای آگاهی عمومی نیز از طریق پیامک و بروشور نکات مربوطه را اطلاع رسانی کرده‌ایم.

وی با اشاره به توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع تب کنگو بیان کرد: نکات بهداشتی که مردم باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری رعایت کنند عبارت‌است از خودداری از کشتار دام خارج از کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت هایی که مهر بهداشت ندارند، گوشت خریداری شده را به مدت 24 ساعت در یخچال در دمای 0 تا 4 درجه نگه داری کنند، از مصرف جگرخام خودداری کرده و در خرید 48 ساعت قبل از استفاده در یخچال بگذارند و نیز قطعه‌کردن گوشت حتماً با استفاده از دستکش صورت بگیرد.

موحدی با درباره طرح احداث اتاق پیش‌سرد لاشه‌ها در کشتارگاه‌ها تصریح کرد: گوشت وقتی 24 تا 48 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه نگهداری شود، سبب ایجاد فرآیندی می شود که گوشت از وجود بیماری تب کنگو و برخی بیماری‌های دیگر پاکسازی می‌شود. ما در اقدامی به تمام کشتارگاه ها اعلام کرده‌ایم  اتاقی در کشتارگاه احداث کنند که دمای آن بین 0 تا 4 درجه باشد و گوشت قبل از وارد شدن به بازار 24 ساعت در آن اتاق قرار بگیرد.

وی درباره طرح تشدید نظارت در ماه رمضان خاطرنشان کرد: در طول سال اداره‌کل دامپزشکی نظارت مداوم بر واحدهای صنفی دارد اما در ماه رمضان و با افزایش استفاده از فرآورده‌های دامی براساس دستور اداره‌کل دامپزشکی کشور ما طرح تشدید نظارت را داریم که این چرخه نظارتی در بخش تولید، توزیع و عرضه است و با قراردادن اکیپ های ثابت و سیار در سطح استان نظارت ویژه خواهیم داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: 35 واحد نظارتی ثابت و 30 گروه نظارتی سیار داریم و حدود 105 پرسنل نظارتی در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند که البته از کارشناسان فنی بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده خواهیم کرد و علاوه بر بحث توزیع و عرضه در بخش‌های کشتار و ماشین حم و بسته بندی نیز نظارت ویژه داریم.

وی درباره نظارت بر بخش کشتارگاه‌های طیور و دام تصریح کرد: در طول سال ما نظارت‌ مداوم بر کشتارگاه‌ها داریم که 26میلیون و 500 هزار طیور، 727 هزار راس گوسفند، 322 هزار راس بز و 2هزار راس گاو تولید کشتارگاه ها بوده که این نشان دهنده این است که ما بر این تعداد نظارت داشته‌ایم.

موحدی افزود: در 3 ماه نخست سال 94 حدود 23 هزار بازدید داشته ایم که حدود 26 هزار قطعه طیور کارشناسان ما ضبط کرده‌اند، 146 مورد به مراجع قضایی ارجاع داده شده‌اند و 28 تن فرآورده از چرخه مصرف انسانی خارج کرده ایم.

وی درباره میزان صادرات استان در این بخش خاطرنشان کرد: ما در بخش صادرات حدود 979 تن تخم مرغ، 273 تن عسل، 6121 تن مرغ منجمد، 107 هزار قطعه پرنده پرنده زینتی و مواردی چون پنجه مرغ، بال مرغ، پشم گوسفندی، زنبور، بلدرچین و پاچه گاوی به 21 کشور جهان صادرات داشته‌ایم که ارزش این میزان صادرات در سال 93 حدود 25 میلیون دلار بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان درباره بهداشتی بودن گوشت های برزیلی وارداتی بیان کرد: هر نوع گوشتی که وارد یک کشور می‌شود باید دارای گواهی واردات باشد و باید مورد تایید وزارت بهداشت باشد.

وی اظهار داشت: تنها کشوری که نظارت مستقیم بر تولید گوشت‌های وارداتی دارد، ایران است که در آنجا گوشت ها از نظر سن، ذبح اسلامی و بسته‌بندی کنترل می شوند و قبل از ورود به ایران نیز باید مورد تائید ناظر قرار بگیرد که تا الان ما گزارشی مبنی بر مریض بودن گوشت ها نداشته‌ایم و گوشت‌های برزیلی از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

موحدی درباره نکات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزا تصریح کرد: در فرآورده های طیور هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم می‌توانند با خیال راحت از این فرآورده‌ها استفاده کنند اما نکاتی نیز باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری رعایت شود.

وی گفت: روستاییان تلاش کنند طیور خود را در فضای بسته و قفس گونه نگه‌داری کنند، از خرید هرگونه پرنده زنده از فروشندگان دوره‌گرد خودداری شود، افراد اگر لاشه پرنده مشاهده کردند به طور مستقیم با آن تماس نداشته باشند و از همه افراد خواهش‌مندیم اگر تلفات غیرعادی مشاهده کردند سریعا آن را گزارش دهند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سازمان دامپزشکی از بودجه سلامت کشور برخوردار نیست، گفت: سازمان دامپزشکی از بودجه سلامت کشور بهره‌مند نیست و اگر مسئولان اعتقاد بر این دارند که پیشگیری بهتر از درمان است به طور قطع باید مقداری از بودجه سلامت را به سازمان دامپزشکی بدهند تا ما بتوانیم اقدامات خود را در زمینه پیشگیری افزایش دهیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon