آماده باش دولت هند به پالایشگاه‌ها برای تسویه پول نفت ایران

آماده باش دولت هند به پالایشگاه‌ها برای تسویه پول نفت ایران

خبرگزاری تسنیم: دولت هند با پیش بینی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و احتمال درخواست ایران برای دریافت پول نفت خود به پالایشگاه های این کشور دستور داد منابع دلاری و یورویی لازم را تهیه کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری ایندین اکسپرس، منابع آگاه هند گفتند، بر اساس دستور اداره امور اقتصادی هند که در اوایل ماه جاری صادر شده، پالایشگاه های هندی موظفند برای گشایش حساب های نوسترو به بانک های مجاز مراجعه کنند.

حساب نوسترو، به حسابی گفته می شود که در نزد یک بانک خارجی به ارز آن کشور گشایش می یابد.

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران در حال رسیدن به مراحل پایانی است، هند به پالایشگاه های خود دستور داده تا اقدام به انتقال تدریجی ذخایر دلاری و یورویی خود به حساب های نوسترو در خارج از هند کنند.

پالایشگاه های هندی در حال حاضر حدود 6 میلیارد دلار به ایران بدهکارند.

بر اساس دستورالعمل وزارت نفت هند به 5 پالایشگاه این کشور «در صورتی که توافقی بین ایران و گروه 1+5 تا 30 ژوئن منعقد شود، ایران ممکن است درخواست بازپرداخت بدهی هایش را داشته باشد. بسته به شرایط توافق منعقده، پرداخت این بدهی ها ممکن است در یک مرحله یا در مراحل مختلف در طی چند هفته صورت بگیرد.»

«پالایشگاه ها باید روپیه مورد نیاز برای پرداخت بدهی های دلاری خود (به ایران) را مشخص کنند. آنها می توانند اقدام به خرید ارز کنند تا دلار و یوروی مورد نیاز را ذخیره نمایند.»

به گفته منابع آگاه،  بر اساس دستور اداره امور اقتصادی هند که در اوایل ماه جاری صادر شده، پالایشگاه های هندی موظفند پس از کسب مجوز رزرو بانک هند، برای گشایش حساب های نوسترو به بانک های مجاز خود مراجعه کنند.

از فوریه 2013، یعنی زمان مسدود شدن کانال های پرداخت پول نفت ایران، هند 45 درصد پول نفت این کشور را از طریق بانک یو سی اوی هند به روپیه پرداخت می کند. 55 درصد مابقی به دلیل عدم امکان پرداخت، نزد پالایشگاه های هندی به ارز خارجی به امانت باقی می ماند.

انتهای پیام/ 109


 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه