ترکیه به‌دنبال دستاویزی برای دخالت نظامی در سوریه است

ترکیه به‌دنبال دستاویزی برای دخالت نظامی در سوریه است

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس راهبردی نظامی سوریه اظهار داشت: ترکیه تلاش دارد با تنش آفرینی بین کُردها از آن به‌عنوان دستاویزی برای دخالت نیروهای ارتش خود در سوریه و ایجاد منطقه حائل استفاده کند.

سرتیپ علی مقصود کارشناس نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق اظهار داشت: ترکیه در تلاش است با تنش آفرینی بین کُردها از آن به‌عنوان دستاویزی برای دخالت نیروهای ارتش خود در سوریه و نیز ایجاد منطقه حائل بهره برداری کند.

وی با اشاره به آخرین تحولات میدانی سوریه تصریح کرد: هدف تروریست‌ها از نبرد در جنوب کشور ایجاد شکافی برای راه یافتن به دمشق و حمله به پایتخت بود، اما نقشه آنان ناکام مانده و در جریان آن بیش از 900 تروریست به هلاکت رسیده یا مجروح شدند.

طوفان جنوب در سوریه و طوفان قاطعیت در یمن ناکام ماند

علی مقصود در ادامه با اشاره به حملات تروریست‌ها در جنوب سوریه گفت: حملات گروه‌های تروریستی در جنوب موسوم به «طوفان جنوب» در واقع یکی از مراحل سناریوی حمله به سوریه است همان‌طور که یمن نیز در عملیات موسوم به طوفان قاطعیت هدف قرار گرفت.

به‌گفته وی، آغاز عملیات طوفان جنوب مبتنی بر راهبرد گازانبری در جنوب و شمال سوریه بود، از همین رو باید حوادث و حملات تروریستی به قنیطره و غوطه شرقی را با حوادث شمال و نیز نقشه طراحی شده برای قلمون مرتبط دانست.

این کارشناس نظامی یادآور شد: در این شرایط ارتش سوریه و مقاومت نیز نقشه راهبردی خود را بر اساس اولویت‌های تعیین شده به اجرا گذاشتند.

وی افزود: نقشه راهبردی مزبور مبتنی بر تسلط ارتش بر مناطق و محورهای مواصلاتی و امدادرسانی بین «جسر الشغور» و «الغاب» در شمال بود تا به این ترتیب روند پیشروی ترویست‌ها را در حدفاصل «الحوله»، «القصیر»، «حومه حمص»، «الاطباق» تا «قلمون» از شمال ناکام بگذارد.

گروه‌های مسلح از اتاق عملیات در اردن دستور می‌گیرند

علی مقصود در بخش دیگری از این مصاحبه به نقش اردن در حمایت از گروه‌های تروریستی و مدیریت اتاق عملیات ویژه گروه‌های مسلح از داخل اردن اشاره کرد و گفت: نقش دولت و رهبری اردن در طرح خصمانه علیه سوریه و مبتنی بر تقسیم کشور روشن است.

وی افزود: شاه اردن گمان می‌کرد ائتلاف علیه سوریه جنوب کشور و به‌عبارت بهتر «درعا» و «سویداء» را به آن تقدیم خواهد کرد تا به این ترتیب بتواند ضمن گسترش مرزهای کشور بر قدرت خود نیز بیفزاید، اما واقعیت این بود که ائتلاف مزبور به‌دنبال سوق دادن اردن به جنگ علیه سوریه بود؛ جنگی  که آتش آن سراسر منطقه را در بر گرفته است.

ناکامی سناریوی جداکردن جنوب سوریه از پایتخت

این کارشناس نظامی سوری در توضیح این مطلب افزود: مسدود شدن گذرگاه «جابر» و سپس «نصیب» از سوی اردن در چارچوب اجرایی کردن سناریوی منطقه حائل و جدا کردن منطقه جنوب سوریه از دمشق یا تشکیل امارتی تحت حکومت شاه اردن و تحت حمایت عربستان جا داشت.

وی در مورد حملات موسوم به طوفان جنوب گفت: این عملیات در جنوب و با حمله به فرودگاه «خلخله» و سپس فرودگاه «الثعله» کلید خورد و قرار بود بر اساس آن استان سویداء از سوریه جدا شده و سپس عملیات به‌سمت درعا ادامه یافته و آن نیز تحت کنترل تروریست‌ها در آید.

نقشه جیش الفتح برای سقوط دمشق

علی مقصود افزود: حملات تروریست‌ها از سه محور صورت گرفت که عبارت بودند از محور «الیادوده»، «عتمان» و«طفس» و هدف از آن به راه انداختن جنگ فرسایشی علیه نیروهای ارتش و تضعیف روحیه سوری‌ها و ضربه زدن به منابع مالی آن بود تا به این ترتیب اراده مقاومت از مردم و روحیه مبارزه جویی از سربازان سوری سلب شده و در نتیجه دمشق به‌دست گروه موسوم به «جیش الفتح» سقوط کند.

وی ادامه داد: قرار بود نیروهای جیش الفتح از شمال و جنوب به‌سمت قلمون حرکت کرده و وارد نبرد سرنوشت سازی شوند که دمشق را نشانه رفته بود.

این کارشناس نظامی سوری در توضیح این مطلب افزود: در این شرایط نیروهای ارتش و مقاومت سوریه که نبرد را بر اساس اولویت‌های تعیین شده و جنگ سرنوشت‌ساز در قلمون آغاز کردند، توانستند پشت تروریست‌ها به‌نمایندگی جبهه النصره را که نام جیش الفتح را به خود گرفته بود، به خاک بمالند.

به‌گفته وی، با توجه به شباهت شرایط قلمون به «الحرمون» و «الجلیل» و حتی شرایط دشوارتر و پیچیده‌تر از آن، رژیم صهیونیستی دریافت که نهایی کردن نبرد قلمون تهدیدی واقعی علیه موجودیت آن به شمار می‌آید، از همین رو دستور از اتاق عملیات «موک» صادر شد و پس از آن «زهران علوش» سرکرده گروه جیش الاسلام به‌سمت سویدا و سپس درعا حرکت کرد.

هسته‌های تشکیل جیش الفتح

سرتیپ علی مقصود گفت: علوش در دمشق با ادغام چهار گروه احرار الشام، جیش الاسلام ، صقور الشام (بازهای شام) و فیلق الشام (لشکر شام) جیش الفتح را تشکیل داد و این گروه نیز نبرد را به‌سمت سویدا و درعا هدایت کرد. در این میان ارتش سوریه که اطلاعاتی را در مورد این عملیات به دست آورده بود، توانست خسارت‌های سنگینی به جبهه النصره وارد آورد تا جایی که در این نبرد 400 عضو این گروه تروریستی به هلاکت رسیده و 300 نفر نیز مجروح شدند و مجروحان النصره به بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی منتقل شدند.

وی افزود: اینجا باید به نقش قهرمانانه اهالی جولان اشغالی اشاره کرد، زیرا آنان توانستند خودروهای صهیونیستی حامل مجروحان تروریستی را هدف قرار داده و با انهدام آن تروریست‌ها را به هلاکت رسانند و این عملیات را ناکام بگذارند.

مقصود در مورد اتاق عملیات که از آنجا دستورات به تروریست‌ها در جنوب سوریه ابلاغ می شد، گفت: در اتاق عملیات «موک» نیروهای اطلاعاتی آمریکایی، فرانسوی، صهیونیستی، قطری، ترک و اردنی به‌اضافه سعودی مستقر هستند و تمام عملیات گروه‌های تروریستی از آنجا هدایت می‌شود.

وی یادآور شد تحولات جنوب در چارچوب طرح صهیونیستی مبتنی بر اعلام تشکیل دولت یهودی جا دارد؛ دولتی که چنانچه مناطقی بر اساس طایفه‌ای و نژادی و مذهبی وجود نداشته باشد، در بافت منطقه موجودیت پیدا نمی‌کند و به همین دلیل می‌توان متوجه شد که چرا از تمام نقاط دنیا افرادی به داعش ملحق شدند تا نقشه جمعیتی سوریه را تغییر داده و مناطق و امارت‌هایی را تشکیل دهند که با یکدیگر وارد جنگ و کشمکش شوند.

شکست طرح اربابی اسرائیل در منطقه

این کارشناس نظامی سوری همچنین خاطر‌نشان کرد: اکنون النصره و داعش و نیز جیش الاسلام و گروه موسوم به «لشکر الرحمن» به جان هم افتاده‌اند و این درگیری‌ها بیانگر این است که طرح تروریستی داعش مبتنی بر تقسیم و از هم پاشیدگی سوریه و در نتیجه  نابودی مقاومت بود تا به این ترتیب اسرائیل به آقا و ارباب منطقه تبدیل شود، اما نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان با پیروزی در نبرد قلمون توانستند آن را به‌نفع خود نهایی کرده و این نقشه را ناکام بگذارند.

وی در مورد اینکه چرا ترکیه امکان عبور نیروهای داعش از مرزهای خود به‌سمت شهر کُردنشین عین العرب را تسهیل کرد، گفت: اولاً این اقدام ترکیه در واکنش به پیشروی نیروهای ارتش سوریه و نهایی کردن نبردهای حسکه و نیز تسلط ارتش و نیروهای دفاعی کُرد بر شهر راهبردی تل‌ابیض و گذرگاه «سلوک» جا دارد.

علی مقصود افزود: بسته شدن این گذرگاه به‌مثابه سیلی محکمی به زیرساخت‌های رزمی داعش و پشتوانه اقتصادی و مالی آن بود زیرا این گذرگاه حائز اهمیت فراوانی بود و داعش از آنجا نفت و سایر منابع انرژی را صادر و آثار تاریخی و مسروقه سوریه را قاچاق می‌کرد.

وی تأکید کرد: با بسته شدن این گذرگاه ضربه سختی به داعش وارد شد زیرا رقه مرکز سیاسی «خلافت داعش» به شمار می‌آمد.

این کارشناس نظامی سوری سپس در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: حزب عدالت و توسعه به‌رهبری رجب طیب اردوغان در صدد بود حزب دموکراتیک کُرد را از نتایج دستیابی به 13 درصد از کرسی‌های پارلمان محروم کند.

وی در توضیح این مطلب افزود: ترکیه با موافقت با تشکیل چند حزب مذهبی کُرد و از همه مهمتر حزب «الهدی» و «حزب الله ترکیه» که با داعش گره خورده و با آن هماهنگی داشتند، تلاش داشت نوعی هرج و مرج به وجود آورده و کشمکش کردی ــ کردی را شعله‌ور سازد.

علی مقصود یادآور شد: در همین راستا احزاب مذهبی کرد اعضا و نمایندگان حزب دموکراتیک کرد را هدف قرار دادند تا کشمکش کردی ــ کردی را شعله‌ور سازند و به این ترتیب دستاویزی برای دخالت ارتش ترکیه فراهم شود.

وی تأکید کرد: این ترکیه بود که پس از ناکام ماندن محاسبات خود و دل بستن به استفاده از کردها به‌عنوان برگ برنده، تلاش کرد کشمکش بین کردها را بار دیگر شعله‌ور سازد و مدیریت کند و در همین راستا در حق اهالی عین العرب و نیز کردهای حسکه ظلم کرد.

کُردهای سوریه با پایبندی به هویت سوری محاسبات ترکیه را ناکام گذاشتند

سرتیپ مقصود افزود: واقعیت این است که محاسبات ترکیه در خصوص کردها ناکام ماند زیرا بیش از 90 درصد کردهای سوریه به هویت سوری خود پایبند هستند.

وی در مورد اینکه چرا ترکیه به‌دنبال شعله‌ور کردن تنش بین کردها بود، پاسخ داد: اردوغان تلاش داشت با این اقدام بار دیگر اوضاع را متشنج، و هرج و مرج ایجاد کند، به این امید که بتواند منطقه حائل و یا منطقه پرواز ممنوع و یا موارد مشابه آن را تحقق بخشد، اما این خیال‌پردازی‌ها نقش بر آب شد زیرا اهالی عین العرب و تمام شهرهای سوریه از هر گروهی که باشند، تلاش کردند برای نابودی داعش و بیرون راندن آن از خاک کشورشان کنار نیروهای ارتش قرار بگیرند.

آتش تروریسم دامن ترکیه را خواهد گرفت

این کارشناس نظامی تأکید کرد: تروریسم خیلی زود دامن ترکیه را خواهد گرفت و جهانیان خواهند دید آتشی که ترکیه شعله‌ور کرده است به داخل این کشور زبانه خواهد کشید.

سرتیپ علی مقصود در مورد توافق هسته‌ای ایران و تأثیر آن بر روند رخدادهای میدانی و سیاسی گفت: بی‌تردید امضای توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بازتاب‌های منحصر به فرد و راهبردی خواهد داشت و نقشه ژئو سیاسی جدیدی را شکل خواهد داد که عملاً با گذشته متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: تحولات میدانی سوریه که به‌زودی تحقق خواهد یافت، جهان را غافلگیر خواهد کرد و به‌زودی تروریسم در تمام جبهه‌ها از جنوب و شمال سوریه هدف قرار خواهد گرفت و تا محور شرقی از تدمر به‌سمت سایر استان‌ها نیز امتداد خواهد یافت به‌ویژه اینکه تروریست‌ها در همه جبهه‌ها امکانات و توان نظامی و اقتصادی و نیز نیروی انسانی خود را به‌میزان زیادی از دست داده‌اند.

تلاش آمریکا برای سرپوش گذاشن بر  سیاست شکست‌خورده خود در سوریه

علی مقصود افزود: بنابراین می‌توان متوجه شد که چرا آمریکا ائتلاف مخالفان سوریه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد، هرچند این موضوع نیازمند تحقیق عمیق است تا روشن شود چه‌کسی آمریکا را به این اقدام سوق داد زیرا این در حالی است که این آمریکا بود که در سال 2013 در حمایت از ائتلاف مخالفان سوریه در صدد حمله به این کشور بود و با توصیف این گروه به نام «مخالفان میانه‌رو» در طول چهار سال اخیر از آن از نظر مالی و تسلیحاتی حمایت کرد.

وی در ادامه گفت: این اقدام نشان می‌دهد آمریکا در حال پذیرفتن شکست تروریسم و ائتلاف مخالفان سوریه و پیروزی محور مقاومت است، اما در نظر دارد این‌گونه نشان دهد که سیاست آن که عملاً با عقبگرد و امتیازدهی‌ها همراه بوده است، شکست نخورده است.

این کارشناس نظامی سوری تصریح کرد: واقعیت این است که آمریکا به‌منظور کاهش ناکامی و خسارت‌های ناشی از آن ناچار است این سیاست را در پیش بگیرد.

انتهای پیام/ر*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان