ارتش یمن موشک بالستیک "اسکاد ــ سی" رونمایی کرد + جزئیات

ارتش یمن موشک بالستیک "اسکاد ــ سی" رونمایی کرد + جزئیات

خبرگزاری تسنیم: ارتش یمن امروز با شلیک یک موشک اسکاد به عمق ۳۵۰کیلومتری داخل خاک عربستان سعودی برای نخستین بار موشک اسکاد ــ سی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعیخبرگزاری تسنیم، صبح امروز منابع یمنی از شلیک دومین موشک اسکاد توسط ارتش یمن به یک پایگاه نظامی در عمق عربستان سعودی و در استان ریاض خبر دادند.

آن‌طور که شبکه تلویزیونی المسیره خبر داده، این موشک به پایگاه السلیل ارتش عربستان که محل نگهداری موشک‌های بالستیک این کشور است، اصابت کرده است. این پایگاه نخستین پایگاه موشک‌های بالستیک عربستان است که در سال 1997 میلادی احداث شده و با نزدیک‌ترین نقطه مرزی 350 کیلومتر فاصله دارد.

ارتش یمن، طبق اعلام منابع رسمی جزو دارندگان موشک بالستیک و قدرتمند اسکاد ــ بی (SCUD-B) است و هیچ منبعی تاکنون اعلام نکرده که این کشور دارنده نمونه بهتری از این موشک‌ها با برد بیشتر است.

"اسکاد ــ بی" یک موشک بالستیک ساخت شوروی سابق است که در جمع خانواده‌ 4گانه موشک‌های اسکاد، جزو موشک‌های میان‌برد به حساب می‌آید. اسکاد ــ بی، حدود 300 کیلومتر برد داشته و با وزنی معادل 6 تُن، طول 11 متر و کلاهک جنگی یک‌تُنی، موشکی قدرتمند محسوب می‌شود.


تصویری نادر از موشک‌های اسکاد ارتش یمن

خطای موشک‌های "اسکاد ــ بی" حدود 50 متر است که این میزان خطا و اشتباه در اصابت به هدف همزمان با انفجار سر جنگی 1000کیلوگرمی موشک، قطعاً هدف را اگر به‌طور کامل نابود نکند، حتماً آن را به‌شدت دچار آسیب می‌کند.

اما جالب اینجاست که امروز ارتش یمن یک پایگاه مهم موشکی را در عمق 350 کیلومتری از مرز عربستان با یمن، با موشکی که سرتیپ شرف لقمان سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن آن را "اسکاد" اعلام کرده، هدف قرار داده است.

پایگاهی که امروز در استان ریاض هدف قرار گرفته است، در عمق 350 کیلومتری این کشور قرار داشته است، به این معنا که فاصله این پایگاه تا نقطه صفر مرزی، 350 کیلومتر است. برای اینکه موشک از گزند توپخانه و از دید پهپادها و جنگنده‌های شناسایی و رزمی سعودی‌ها در امان بماند، حداقل باید طبق معادلات نظامی و امنیتی، 50 کیلومتر هم داخل خاک یمن مستقر بوده باشد لذا در مجموع، برد موشک شلیک شده به حدود 400کیلومتر می‌رسد.

حال اینکه موشک اسکاد ــ بی، همان موشکی که تاکنون همگان فکر می‌کردند که ارتش یمن از این نوع موشک بهره‌مند است، بردی حدود 300 کیلومتر دارد و ازآنجایی که طبق اعلام رسمی ارتش یمن، موشکی که امروز شلیک شده، از نوع "اسکاد" بوده و فاصله حدودی هدف تا موقعیت شلیک نیز بالای 350 الی 400 کیلومتر بوده است، پس یمنی‌ها برای اولین بار از موشک‌های "اسکاد ــ سی" رونمایی کرده‌اند چرا که موشک اسکاد ــ بی 300 کیلومتر بیشتر برد ندارد.

موشک اسکاد ــ سی، همچون برادر کوچکترش (اسکاد ــ بی) یک موشک بالستیک است که حداکثر برد آن حدود 550 کیلومتر بوده و با کلاهکی 600کیلوگرمی، یک موشک قدرتمند و با قدرت تخریب بالا به شمار می‌آید.


موقعیت پایگاه خمیس مشیط

حدود یک ماه پیش نیز ارتش یمن اولین موشک اسکاد را به‌سوی پایگاه هوایی خمیس مشیط عربستان سعودی شلیک کرد ولی عربستان همان موقع اصابت این موشک را تکذیب کرد ولی بعدها با انتشار خبر کشته شدن فرمانده نیروی هوایی و تعداد زیادی از فرماندهان و سربازان سعودی‌، مشخص شد که عربستان مجبور به تکذیب این خبر به‌علت تلفات بالای اصابت این موشک به پایگاه شده است، حالا هم سعودی‌ها اصابت موشک اسکاد به پایگاه السلیل را از اساس تکذیب کرده‌اند.

پس از شلیک این موشک و اعلام اصابت دقیق آن به هدف در استان ریاض، سرتیپ شرف لقمان سخنگوی نیروهای مسلح یمن از رونمایی از "گزینه‌های غافلگیرکننده جدید" در روزهای آینده نیز خبر داده است، چیزی که با شلیک "موشک اسکاد ــ سی"، گمان در اختیار داشتن موشک "اسکاد ــ دی" با بردی در حدود 1000 کیلومتر را افزایش می‌دهد.

*** گزارش از حسین دلیریان

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon