چرا مقامات صهیونیست حضور در جنگ سوریه را کتمان می‌کنند

چرا مقامات صهیونیست حضور در جنگ سوریه را کتمان می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: هر چند رژیم صهیونیستی تلاش زیادی دارد اینگونه وانمود کند که در روند تحولات و ناآرامی های سویه دخالتی ندارد اما ارتباط با مخالفان سوری و مداوای مجروحان آنان در بیمارستان ها خود به خوبی از دخالت اسرائیل در بحران سوریه حکایت دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ارتباط اسرائیل با مخالفان سوری و درمان مجروحان آن در بیمارستان های اسرائیلی شاهد روشنی از دخالت اسرائیل در روند تحولات و بحران سوریه است.

با آغاز ناآرامی ها در سوریه و پیش از اینکه روند تحولات آن رو به بدتر شدن بگذارد، اسرائیل از رخدادهای جاری این کشور احساس رضایت و خرسندی می کرد، زیرا دیگر جبهه ای که همواره موجب نگرانی فراوان آن بود، به مسائل داخلی مشغول شد، اما هنگامی که ابعاد جنگ سوریه روشن شد، موضع اسرائیل نیز رو به تغییر گذاشت، به این معنی که رضایت آن به نگرانی تبدیل شده و احساس کرد تغییرات ریشه ای در جریان است که حال و آینده تل آویو را از نظر تاکتیکی و راهبردی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به عبارت بهتر جنگ سوریه وضعیت اسرائیل را نیز تحت تاثیر قرار داد، زیرا ضربه سنگینی به امیدهای ناسیونالیستی عربی وارد آورده و آنچه را که به «توازن راهبردی» معروف بود، از بین برد.

اما این اتفاقی و یا تصادفی نبود که اسرائیل به عمد از اظهار نظر در مورد تحولات سوریه خودداری و اعلام کرد غیاب ظاهری بهتر است زیرا اظهار نظر در این خصوص موجب می شود نگاهها به سمت آن جلب شود.

به هر حال هرچه تنش طایفه ای در سوریه عمیق تر شده و شدت پیدا کرد و نوعی نفرت بین گروههای مختلف جامعه سوری ریشه دواند، اسرائیل احساس کرد هر چند خطرهای  جدیدی در حال شکل گرفتن است اما خطر اصلی در حال از بین رفتن است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، آسودگی اسرائیل زمانی بیشتر شد که دریافت جایگزینی که دشمنان سوریه و لبنان برای آن در نظر دارند، نه تشکیل نظام جدید دموکراتیک که بتواند نیروهای جامعه را یکپارچه سازد، بلکه حکومت سلفی مذهبی و قبیله ای اجتماعی است.

نکته مهم اینکه سلفی مذهبی به ویژه اگر افراطی باشد موجب تقویت تفکر جنگ تمدن ها شده و از اتحاد امت عرب بر اساس اصول ملی و ناسیونالیستی جلوگیری می‌کند و این بزرگترین دستاورد مورد نظر اسرائیل است، زیرا معتقد است چنانچه عرب ها نتوانند در کنار یکدیگر همزیستی داشته باشند از هم زیستی با دیگران نیز ناتوان خواهند ماند.

اسرائیل با وجود دخالت فراوان در مسائل سوریه همچنان به میزان زیادی این دخالت ها را به شکل محرمانه و غیرعلنی حفظ کرده است و هرچند از تشکیل «دیوار دوستی» خبر داده و با مخالفان سوریه رابطه  برقرار کرد، اما در سطح رسمی مسئولان آن« به هیچ وجه در این خصوص اظهاراتی نداشتند، زیرا سیاست این رژیم مبتنی بر «ابهام سازنده» است که اکنون نیز آن را به نفع خود می‌داند.

با وجود اینکه گزارش های سازمان ملل در بلندی های جولان حاکی از تماس و دیدارهای مسئولان اسرائیلی با مخالفان سوری در نقاط تحت تسلط آنان در بخش هایی از این مناطق بود، اما نه در سطح رسمی و نه حتی در رسانه های اسرائیلی بحث جدی در این خصوص به وجود نیامد و حتی هنگامی که مواضع سوریه و یا مواضع متعلق به حزب الله در خاک سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت، اسرائیل تلاش زیادی کرد که ثابت کند در این نقطه حضور نداشت.

تغییر معادلات اسرائیلی در سوریه

هنگامی که عرب های دروز سوریه در معرض خطر قرار گرفتند، اوضاع تغییر کرد، به این معنی که با وجود اشاره های متعدد مبنی بر اینکه دروزی های سوریه میهن دوست بوده وبا برقراری روابط با اسرائیل مخالفند، اما طرفهای رسمی در اسرائیل تلاش کردند اینگونه القا کنند که «اتحاد خون» با دروزی های مناطق 48 بر دروزی های سوریه تاثیر دارد، حتی برخی از این نیز فراتر رفته و نقشه و طرحهای قبلی اسرائیل مبنی بر اشغال جبل دروز و تشکیل دولت اقلیت هم پیمان با اسرائیل در آنجا را یادآور شدند.

اما خیلی زود مشخص شد که همه این ادعاها چیزی جز خیالات و توهم نیست زیرا جهان تا این لحظه با تغییر معادلات سایکس- پیکو مخالفت کرده و از عواقب برهم زدن مرزهای آن بیم دارد.

واقعیت این است که رخدادهای اخیر در بلندی های جولان و هدف قرار گرفتن مجروحان سوری از سوی دروزی ها بار دیگر بحث و جدل گسترده ای را در مورد اقدامی که اسرائیل باید در قبال آنان  انجام دهد، به وجود آورد.

به گفته یک کارشناس روزنامه معاریو، کابینه اسرائیل در توجیه خودداری از حمایت از دروزی های سوریه اعلام کرد آنان با نظام حاکم در سوریه هم پیمان هستند.

جالب اینکه روزنامه «اسرائیل الیوم» (اسرائیل امروز) که به بنیامین نتانیاهو نزدیک است با انتشار  گزارش ها و تحلیلات سیاسی از کابینه درخواست کرد در تعامل با سوریه و به ویژه موضوع دروزی ها احتیاط داشته باشد.

«عوزی دیان» ژنرال اسرائیلی از حزب لیکود نیز در این باره به روزنامه معاریو گفت: دروزی ها در هر سه کشوری که ساکن آن هستند از نظر اصولی حامی نظام  حاکم هستند و دروزی های سوریه نیز با مشاهده از هم پاشیدگی قدرت در کشورشان بیش از پیش احساس خطر می‌کنند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان