غیرقانونی بودن توزیع چاپ دوم کتاب «ایران در گذر روزگاران»

غیرقانونی بودن توزیع چاپ دوم کتاب «ایران در گذر روزگاران»

خبرگزاری تسنیم: سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاپ دوم و توزیع غیرقانونی کتاب «ایران در گذر روزگاران» را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: ناشر تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  نشست خبری محمدحسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز سه‌شنبه نهم تیرماه در سالن جلسات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی جزء سیاست‌های لاینفک وزارت ارشاد است به برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: در این دوره علاوه بر آثار مکتوب قرآنی و ارائه آخرین پژوهش‌های علوم قرآنی از استعدادها وتوانمندی‌های ترویج فرهنگ قرآنی نیز بهره گرفته‌ایم. امسال شاهد حضور هنرمندان خوش‌نویس، عکاس و طراح هستیم که نمایش 114 اثر فاخر از هنرمندان که در فضای نگارخانه‌ای نمایشگاه قرآن عرضه شده، از جمله این برنامه‌هاست. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان گفت: فلسفه تاسیس این صندوق حمایت از هنرمندان بود و تمام اقدامات باید معطوف به حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران عضو باشد. وزارت ارشاد با سازوکار جدید و با توجه به منابع موجود سعی کرد این صندوق را برای حمایت از هنرمندان و تامین مسائل رفاهی، بیمه‌های درمانی و تکمیلی آنها به شیوه‌ای درست به کار گیرد.

وی ادامه داد: صندوق حمایت از هنرمندان با قوت بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد. محدودیت منابع مالی، مشکلات جذب بیش از اندازه اعضا، و ثبت‌نام بی‌رویه گذشته این صندوق ما را مجبور به پالایش جدید کرد. بیش از نیمی از اعضای این صندوق شامل افرادی بودند که یا در ایران نبودند و یا در گذشته فوت کرده بودند اما همچنان از حمایت‌های رفاهی و درمانی برخوردار بودند. با یک بررسی دقیق بخش مهمی از افرادی که استحقاق برخورداری از خدمات این صندوق را نداشتند حذف شدند و با یک اعضای جدید و پالایش نیرو توانستیم سطح اعضا را به اندازه قابل قبولی برسانیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بیش از یک سال از شهادت رایزن فرهنگی ایران در لبنان می‌گذرد اما هنوز رایزن فرهنگی جدید معرفی نشده است، گفت: با توجه به پیشینه  پروسه مناسبات ما و لبنان و روابط دیرینه میان این دو کشور طبیعی است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر رایزن فرهنگی ایران در لبنان مشخص شود. بعد از شهادت آقای انصاری باید جبران این اتفاق می‌شد و برای تامین ظرفیت‌هایی که در آن کشور برای مناسبات فرهنگی وجود دارد، اقدام می‌کردیم اما گاهی کارهای اداری به طول می‌انجامد. دوستان ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات باید موضوع را با جدیت بیشتری دنبال کنند. البته ممکن است برخی مزاحمت‌هایی وجود داشته باشد، با توجه به اینکه برخی کشورهای عراق، لبنان و سوریه در معرض تهدید جریانات صهیونیستی هستند و ما حوادث تلخی را شاهد هستیم، ملاحظاتی در مسائل و مناسبات سیاسی و فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرند که با توجه به این ملاحظات باید سطح رایزنی‌ها را تقویت کنیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختیارات جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی واگذار شده است؟ گفت: خانه موسیقی تشکل صنفی غیردولتی است که توسط خود هنرمندان اداره می‌شود. یک تشکل مردمی و غیردولتی است.  متولی اصلی جشنواره موسیقی فجر حوزه هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد هستند. البته مشارکت همه نهادها در برپایی آن ضرورت دارد و در دستور کار است ولی هنوز تصمیم‌گیری نهایی انجام نشده است. 

وی ادامه داد: ما از نهادهای صنفی و تشکل‌های غیردولتی برای برگزاری جشنواره‌ها استفاده می‌کنیم و این رویه به عنوان یک اصل در وزارت ارشاد مطرح است. 

نوش‌آبادی همچنین درباره انتصاب مشاور وزیر در امور جوانان گفت: این قضیه صحت دارد و استفاده از این فرد تصمیمی است که برای توانمندی حوزه جوانان در وزارت ارشاد اتخاذ شده است تا با استفاده از تجارب فرد به صاحب‌نظر و واجد شرایطی که بتواند حوزه مشارکت جوانان در وزارت ارشاد را تقویت کند، گامی رو به پیش برداریم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه آیین‌نامه گرنت مدتی است در وزارت ارشاد به تصویب رسیده اما اجرایی شدن آن منوط به اختصاص بودجه است آیا بودجه‌ای در این زمینه تخصیص داده می‌شود، گفت: از آخرین اطلاعات در این زمینه باخبر نیستم.

وی همچنین درباره  فعالیت انجمن موسیقی و خانه موسیقی در کشور گفت: انجمن موسیقی و خانه موسیقی دو تشکل غیردولتی و صنفی هستند که گلایه‌هایی نسبت به فعالیت آنها وجود دارد. اعتراض 100 نفر از هنرمندان خانه موسیقی به برگزاری انتخابات و تعیین هیئت مدیره و اینکه جلسه هیئت مدیره جدید بدون  انتخابات برگزار شده، اخیرا مطرح شد. ما امیدواریم این تشکل غیردولتی بتواند با همکاری اعضا این شائبه‌ها را برطرف کند.

نوش‌آبادی گفت: توصیه ما این است که برای جلوگیری از شائبه‌ها انتخابات خانه موسیقی در چارچوب قوانین انجام شود تا شاهد مسائل حاشیه‌ای نباشیم. با توجه به صنفی بودن این دو نهاد ما از ظرفیت‌های این دو تشکل برای پیشبرد امر موسیقی در کشور بهره خواهیم برد. 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی  مبنی بر توزیع غیرقانونی چاپ دوم کتاب ایران در گذر روزگاران با وجود نبود مجوز توزیع از سوی وزارت ارشاد گفت: مجوز چاپ اول کتاب را وزارت ارشاد در سال گذشته صادر کرد، چاپ اول قانونی بود اما چاپ دوم کتاب بدون طی تشریفات قانونی و اخذ مجوز چاپ انجام شده و تخلف محسوب می‌شود. چه این کار به صورت افست چاپ شده باشد و یا معمولی، هر دو تخلف است. وزارت ارشاد نه مجوز چاپ دوم را داده و نه مجوز عرضه و توزیع آن را، بنابراین به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره حکم صادره برای دو مامور سعودی متعرض به نوجوانان ایرانی که در برخی روزنامه‌های سعودی نیز منتشر شد گفت، ما پیش از این گفته‌ایم که احکام صادره تناسبی با جرمی که صورت گرفته ندارد، حتاکی و رفتارهای خلاف شأن و عرف این دو مامور سعودی که جسارت بزرگی به زوار ایرانی بود به سادگی قابل اغماض نیست ما شرایطی را برای برقراری مجدد رابطه با سعودی‌ها در بحث حج عمره مطرح کردیم که متاسفانه آن شرایط هنوز محقق نشده است. همچنین حکم صادره نیز اگرچه تناسبی با جرم ندارد اما هنوز اجرایی نشده است.

نوش‌آبادی درباره گرانی قیمت بلیط تئاتر نیز گفت: تئاتر و موسیقی دو هنری است که هم شکل برگزاری و هم ارائه آن دشوار و پرهزینه است، اجرای زنده و تولید این برنامه‌ها بر روی قیمت بلیط تاثیر می‌گذارد. در همه کشورهای دنیا نیز قیمت بلیط این دو هنر گرانتر است. چون در بخش غیردولتی قرار می‌گیرند ما نمی‌توانیم نظارت کاملی برای تعیین قیمت بلیط انجام دهیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تالار وحدت مکان مناسبی برای برگزاری نمایش کمدی و طنزی هم‌اکنون در حال اجرا است، گفت: نمایش‌های کمدی و طنزی که اجرا می‌شود و هنرمندان مطرحی نیز در آن حضور دارند از دو منظر قابل توجه است، امروز تعدادی از هنرمندان پرسابقه ما با تجارب بالای سینمایی در برنامه‌های نمایشی شرکت می‌کنند که کار خوبی است و موجب جلب توجه جامعه به سمت تئاتر می‌شود اما اینکه این نمایش‌ها عمومی نباشد و برای مخاطبان خاص و در مکانی خاص ارائه شود قابل بررسی است. تالار وحدت نیز تالار ارزشمندی است و نباید به سادگی در اختیار هر برنامه ای قرار گیرد اکنون نیز تنها برای برنامه‌های خاص استفاده می‌شود. برای نمونه اجازه استفاده برای کنسرت‌های پاپ داده نمی‌شود اما اکنون یک نمایشی در حال برگزاری است که به دلیل حضور هنرمندان برجسته در آن این تالار در اختیار گرفته و به نظر من تداوم برگزاری این نمایش در تالار وحدت خیلی به مصلحت نیست. 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر بغرنج بودن مساله لغو کنسرتها گفت: بعد از اتفاقاتی که به وجود آمد و اجرای برخی کنسرت‌ها در تهران و شهرستان‌ها لغو شد، گلایه‌ها و اعتراضات اهالی هنر و موسیقی بالا گرفت خوشبختانه تعداد کنسرت‌های لغو شده نسبت به تعداد کنسرت‌های برگزار شده قابل قیاس نیست و ما نباید بزرگنمایی کنیم، اما گله این است که مقاماتی که اقدام به لغو یا تعطیلی کنسرت می‌کنند باید با متصدیان امر هماهنگ باشند چرا که مجوز برگزاری از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود. آنچه در عمل رخ داد یک ناهماهنگی و اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی بود. البته ما خوشحالیم که بحث هنر و موسیقی آنقدر اهمیت یافته که سران کشور از جمله رئیس‌جمهور و رئیس قوه مقننه نیز در آن وارد شده و اظهارنظر می‌کنند، موضعی که این دو مسئول کشوری داشتند، با هم معارض نبود و هرکدام از منظری به این موضوع توجه داشتند. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما به دیدگاه‌های همه احترام می‌گذاریم و درصدد هستیم هماهنگی انجام شود تا در آینده شاهد لغو هیچ کنسرتی نباشیم. تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی داشته و مذاکراتی در حال انجام است که پیش‌نویس اولیه برای اجرای تفاهمنامه هم تدوین شده است و امیدوارم در آینده نزدیک به امضای مقامات دو نهاد برسد و ما پس از ماه رمضان شاهد این اتفاقات نباشیم. با مقامات قضایی در حال مذاکره هستیم و وزیر ارشاد و وزیر کشور نیز با یکدیگر جلسه‌ای داشته‌اند که در پی آن وزیر ارشاد با استانداران و فرماندهان همه شهرها و استان‌های کشور مذاکراتی داشته تا مشکلات کاهش پیدا کنند.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به صحت استعفای مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: خبری در این رابطه نشنیده‌ام و استعفایی نیز مطرح نشده است. 

وی همچنین در پاسخ به اینکه وزارت ارشاد چه برنامه‌ای برای سینمادار شدن شهرستان‌های بی‌سینما گفت: ما قصد داریم از ظرفیت‌های فیزیکی و مادی همه نهادها و دستگاه‌ها برای توسعه فرهنگ و هنر کشور استفاده کنیم. یکی از این ظرفیت‌ها بحث سالن‌ها است که بلااستفاده در اختیار برخی نهادها قرار دارد و با مقداری تجهیز کردن می‌تواند مورد بهره‌برداری سینما و تئاتر قرار گیرد. این طرح وجود دارد و حرکت آن آغاز شده است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ادامه از نمایش فیلم رستاخیز در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد  و نسبت به تبلیغات اندک نمایشگاه در سطح شهر گلایه کرد و گفت: من هم قبول دارم که شأن و جایگاه نمایشگاه قرآن این بود که همه نهادهای تبلیغی به معرفی نمایشگاه اقدام کنند. 

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به اینکه فیلم‌خانه ملی ایران چرا هنوز برای افتتاح آماده نشده است، گفت: ساخت این فیلم‌خانه سال‌هاست که کلید خورده و توسط مقامات سینمایی نیز بازدیدهایی از آن انجام شده است اما چون روند ساخت و انجام کار طول کشیده باعث نگرانی شده، واحد نوسازی و عمرانی وزارت ارشاد تلاش می‌کند مشکلات حل شود، پیگیری‌های خوبی هم انجام شده است، حتی شخص وزیر با معاون برنامه‌ریزی کشور صحبت کرده است اما چون نیازمند اعتبار چندمیلیاردی هستیم با توجه به منابع محدود دولت نمی‌توان انتظار داشت که این 3 تا 4 میلیارد تومان امسال اختصاص پیدا کند.

آخرین سوال اصحاب رسانه از نوش‌آبادی نیز مربوط به بیانیه معاونت مطبوعاتی بدر برخورد با سایت‌های فاقد مجوز در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی بود که وی گفت: تعدادی از سایت‌های فاقد مجوز و بی‌شناسنامه در کشور فعالیت می‌کنند که تاسف‌آور است، طبیعی است که باید برخورد قانونی و سلبی شود با افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند و خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های قانونی نمی‌دانند. پیش از این اعلام کرده بودیم که سایت‌های فاقد مجوز باید بیایند و طبق قانون شناسنامه‌دار شوند. عده‌ای آمدند و این کار را انجام دادند اما عده‌ای دیگر همچنان بدون مجوز فعالیت می‌کنند. طبیعی است که گروه‌های فشار، جریانات غیرمتعهد دوست دارند غیرمسئولان فعالیت کنند، در نتیجه زمانی که فضای انتخاباتی باز شود، جرائم مطبوعاتی و سایبری نیز تشدید می‌شود که اگر کنترل نشود، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. جرائم مطبوعاتی هم مانند سایر جرائم قابل پیگیری است. همان قانونی که درباره مطبوعات اعمال می‌شود درباره سایت‌ها نیز اعمال می‌شود، بنابراین تشدید برخورد با سایت‌ها برای پیشگیری از تشدید تخلفات در آستانه انتخابات در دستور کار خواهد بود.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران