تاریخ آمریکا با خیانت و عهدشکنی عجین شده است


تاریخ آمریکا با خیانت و عهدشکنی عجین شده است

خبرگزاری تسنیم:تحلیلگر آمریکایی گفت: من به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ مشکوک هستم. آمریکا به تمام کشورهای عضو گروه ۱+۵ مسلط شده و به صورت غیرمسئولانه‌ای موانع رسیدن به توافق را فراتر از امتیازات عادلانه‌ای که ایران می‌تواند بدهد بالا برده است.

به گزارش گروه "رسانه‌ها" خبرگزاری تسنیم،با انتشار گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا علیه ایران نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته ای و اوج گرفتن نژادپرستی و سیاه‌پوست‌کشی در آمریکا، کیهان در مصاحبه‌ای اختصاصی با «استفن لندمن» نظریه‌پرداز، تحلیلگر و خبرنگار آمریکایی، نظرات وی را در این حوزه‌ها جویا شده است. متن مصاحبه ایمیلی با این کارشناس آمریکایی در ادامه ‌آمده است.

* به نظر شما علت اصلی اعمال استانداردهای دوگانه از سوی آمریکا در زمینه حقوق بشر و تروریسم چیست؟ چرا آمریکا در مورد جنایات متحدین خود مثل عربستان و رژیم صهیونیستی در یمن و غزه ساکت است اما  همزمان ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند؟


آمریکا یک هدف اساسی برای خود تعریف کرده است وآن این که می‌خواهد یک سلطه بلامنازع جهانی داشته باشد و برای اجرای این هدف می‌خواهد همه کشورهای مستقل را با کشورهای قابل کنترل  به هر طریقی که شده حتی از راه جنگ‌های تجاوزکارانه جایگزین کند.  آمریکا برای اجرای این هدف با  شرورترین دولت‌های جهان مثل اسرائیل و عربستان شریک می‌شود  و همزمان به صورت غیرمسئولانه کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و ونزوئلا را تهدید می‌کند؛ البته نه به خاطر سیاست‌های این کشورها بلکه فقط به خاطر حاکمیت مستقل این کشورها که خارج از کنترل آمریکا هستند.


* چالش اصلی آمریکا رفتار ایران است یا نظام سیاسی این کشور؟ آمریکا واقعا در ایران به دنبال چیست؟ همکاری، تغییر رفتار یا تغییر رژیم؟


آمریکا می‌خواهد منابع نفت و گاز ایران را تحت کنترل خود بگیرد تا شرکت‌های بزرگ نفتی غرب بتوانند این منابع را غارت و چپاول  کنند.


* به نظر شما فرجام مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 چه خواهد شد؟ دلیل اصلی طولانی شدن مذاکرات و عدم توافق بین دو طرف چیست؟


من به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 مشکوک هستم. آمریکا به تمام کشورهای عضو گروه 1+5 مسلط شده و به صورت غیرمسئولانه‌ای موانع رسیدن به توافق را فراتر از امتیازات عادلانه‌ای که ایران می‌تواند بدهد بالا برده است. حتی اگر توافق نیز حاصل شود من انتظار دارم که آمریکا آن را بشکند و زیر پا بگذارد و ایران را با بی‌مسئولیتی سرزنش کند.  تمام تاریخ آمریکا مملو از خیانت، عهدشکنی و نقض معاهدات است. این خیانت‌ها ابتدای به ساکن در حق مردم بومی خود آمریکا شده است. کشورهای اروپایی مانع رسیدن به یک توافق عادلانه با ایران نیستند. با اطمینان می‌توان گفت روسیه و چین هم همینطور هستند، واشنگتن مسئولیت کامل این مسئله را به خاطر این که تحت فشار و نفوذ شدید لابی اسرائیل قرار دارد بر عهده گرفته و به دنبال توافق عادلانه نیست.


* علت اصلی اعتراضات اخیر در ایالت‌های مختلف آمریکا چیست؟ آیا این اعتراضات به عملکردهای نژادپرستانه آمریکا  برمی گردد یا به ساختار نظام سیاسی آمریکا؟


نژاد پرستی در آمریکا ریشه‌های تاریخی دارد- تا  سال 1865 سیاهان در آمریکا به بردگی گرفته می‌شدند تا این که اصلاحیه 13 قانون اساسی آن را ملغی کرد.  با وجود این‌که در تاریخ آمریکا به دروغ «آبراهام لینکلن» به عنوان رهاننده بزرگ بردگان به تصویر کشیده شده است اما او تنها علاقمند بود که اتحاد آمریکا را حفظ کند تا اینکه سیاهان را آزاد کند. او توانست اینکار را بدون جنگ انجام دهد. بنابراین می‌توان گفت نژادپرستی با تاریخ آمریکا عجین شده است.


* به نظر شما ریشه این تناقض ساختاری در آمریکا چیست که دولت آمریکا در ظاهر مدام به ارزش‌هایی مثل حقوق بشر تاکید می‌کند ولی   در عمل به این اصول در داخل کشور خود پایبند نیست؟


آمریکا به شدت در زمینه حقوق بشر ریاکارانه عمل می‌کند. در داخل بر خلاف ادعاها اصول حقوق بشر را نقض می‌کند و در خارج نیز معتقد است که این شعارها و ارزش‌ها ساختگی هستند  چرا که می‌بینیم  از ظالم‌ترین و مستبدترین دولت‌ها در دنیا مثل عربستان، کشورهای مرتجع عرب خلیج فارس و اسرائیل حمایت می‌کند.


* به نظر شما بهترین راه حل برای تراژدی نژاد پرستی در جامعه آمریکا چیست؟ البته اگر به این تراژدی اعتقاد دارید؟


هیچ راه حل ساده‌ای برای حل سیاست‌های نژادپرستانه در آمریکا وجود ندارد. آمریکا قوانین برابری نژادی را تصویب کرده است ولی آن را اجرا نمی‌کند. نگاه کنید چگونه این سیاست به مردم در کشورهای افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، اوکراین و فلسطین صدمه می‌زند و این کشورها را ویران می‌کند.


* آیا شما به وجود یک بحران ریشه‌ای در جامعه آمریکا که منجر به سقوط  و فروپاشی آمریکا شود  شبیه آنچه که در شوروی اتفاق افتاد معتقد هستید؟


همه امپراتوری‌ها محکوم به شکست هستند و  در این بین آمریکا نیز  مستثنی نیست؛ منتظر روزهای پایانی آمریکا نیز باشید و من امیدوارم آنقدر زنده باشم که آن روز را ببینم.


* نظر شما درمورد سیاست خارجی خاورمیانه‌ای آمریکا در طول 7 سال گذشته چیست؟


اوباما تا کنون بدترین رئیس جمهورآمریکا بوده است- یک فرد روسیاه و  منفور برای مقام و نژادش و یک جنایتکار جنگی. با وجود همه اینها من جرات می‌کنم بگویم که  وی یک نژادپرست علیه رنگین پوست‌ها و مسلمانان است.


* آیا شما به سودمندی ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا باور دارید؟ به نظر شما فرجام این ائتلاف و ادعای آمریکا در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه به کجا خواهد انجامید؟


ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا وجود خارجی و واقعی ندارد. جنگجویان داعش به نیابت از سربازان پیاده نظام ارتش آمریکا  گزینش می‌شوند، مسلح می‌شوند، تامین مالی می‌شوند آموزش می‌بینند و هدایت و  فرماندهی می‌شوند تا منافع آمریکا را در کشورهایی مثل عراق و سوریه و... تامین کنند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon