عملکرد کشت کلزا در ایران ۸۰۰ کیلو و کانادا ۸ تن

عملکرد کشت کلزا در ایران 800 کیلو و کانادا 8 تن

خبرگزاری تسنیم: در حالی که متوسط عملکرد کاشت کلزا در کشور ۸۰۰ کیلو در‌ هکتار بوده که این رقم در کانادا ۸ تن و در قزاقستان بیش از ۵ تن است.

به گزراش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اتاق گفت‌وگوی خبرنگاران عصر دیروز با موضوع دانه‌های روغنی در سازمان اقتصادی کوثر برگزارشد. کیومرث شهبازی مدیرعامل شرکت کشاورزی جهان در این نشست گفت: به منظور اشتغال زایی برای خانواده محترم شهدا و کارآفرینی در منطقه کرمانشاه گلخانه ای برای کاشت سبزی و صیفی ایجاد می شود که این گلخانه توانایی تولید 10 هزارتن گوجه و خیار و صادارت آن به کشورهای همسایه و روسیه دارد.

وی با بیان اینکه این گلخانه محصولات خود را براساس نیاز کشورمقصد تولید می‌کند، افزود:درراستای تولید صادارت محور، مذاکراتی با روسیه انجام شده است.

رئیس سابق جهاد کشاورزی قصر شیرین، ادامه داد: مساحت گلخانه‌های استان کرمانشاه 40 هکتار است که با ایجاد این گلخانه مساحت گلخانه‌های استان به 65 هکتار افزایش می‌یابد.

محمد سلیمانیان، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت نیز در این نشست گفت: دو شرکت زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر 10 درصد روغن مورد نیاز کشور را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه ماده اولیه روغن کشی این کارخانه‌ها از تاجیکستان روسیه و قزاقستان نیاز خود را تامین می‌کنند، افزود: به دلیل اینکه نرخ خرید دانه‌های روغنی در کشور در مقایسه با نوع وارداتی گران تر وتولید داخلی کم است، عمده این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت خاوردشت گفت:نرخ تحویل هرکیلوگرم دانه روغنی کلزای وارداتی،  درب کارخانه 1400 و 1550 تومان با درصد روغن بالاترازنوع داخلی است اما کلزای داخلی با درصد روغن گیری کمتر 2200 تومان به فروش می‌رسد.

وی در خصوص دلایل نرخ بالای تولید دانه‌های روغنی در کشور وعدم تمایل کشت دانه های روغنی، گفت: در منطقه شمال کشور که مکان مناسبی برای کشت دانه‌های روغنی است وقتی کشاورز می بیند که نرخ خرید تضمنی برنج چند برابر دانه‌های روغنی است انگیزه ای برای‌تولید روغن ندارد و تولید دانه‌های روغنی عمدتا با انگیزه بهبود شرایط کشت گندم و یک مرحله قبل از آغاز کشت آن انجام می‌شود.

وی یا آور شد: در حای که نرخ سویای داخل 1700 تومان با 17.5 درصد روغن است که نوع وارداتی آن با 19 درصد روغن گیری 1500 تومان قیمت دارد.
محمد رستمی مدیرعامل شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان، گفت: وضعیت سود آوری شرکت‌های روغن کشی مناسب نیست اما این صنایع به دلیل وظیفه ای که برای تامین نیازاین کالای استراتژیک در کشور دارند به تولید خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: تعداد زیادی از کارخانه‌های روغن کشی به دلیل نبود ماده اولیه روغن کشی تعطیل  شده اند و به طوری کارخانه‌ روغن کشی پنبه ما به طور کامل بسته شده است.

رستمی خاطر نشان کرد: 25 کارخانه روغن کشی با ظرفیت تولید 4.5 میلیون تن روغن در کشو وجود دارد که با حداقل ظرفیت به فعالیت مشغول‌اند.
وی با اشاره به لزوم افزایش تولید دانه‌های روغنی درکشور و کاهش وابستگی به واردات این محصول اظهار داشت: اهمیت خود کفایی در این محصولات به حدی است که مقام معظم رهبری در سال های گذشته به این موضوع تاکید داشتند که " باید در بحث دانه های روغنی به ویژه کلزا به خود کفایی رسید" اما در شرایط فعلی این خواسته مهم برآورده نشده است.

رستمی یاد آورشد: با کمک جهاد کشاورزی خراسان در سال‌های 91 و 92 نشست‌هایی در خصوص ترویج کشت دانه‌های روغنی دراستان برگزار شد اما برای توسعه و تشویق کشت این محصول، مسئولان جهاد کشاورزی باید پیش قدم شوند.

وی تصریح کرد: در دوره تحریم‌ها ما شاهد این بودیم که چندین مرتبه در ارتباط با صادارت دانه‌های روغنی و نهاده های دامی مانور داده شد و قیمت کنجاله سویا چندین مرتبه بالا رفت که این امر باعث گرانی مرغ در کشور شد.

وی با بیان اینکه عملکرد تولید دانه‌های روغنی در کشور بسیار پایین است گفت: درحالی که عملکرد دانه‌های روغنی کلزا در کشور 800 کیلو گرم درهکتار است که عملکرد این محصول در کانادا 8 تن در هکتار و در قزاقستان بیشتر از5 تن درهکتاراست.

رستمی در پایان تاکید کرد: برای افزایش عملکرد دانه‌های روغنی در کشور نیاز به به کار گیری بذر مناسب و آموزش کشاورزان داریم، که در شرایط فعلی این مهم وجود ندارد.

اتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه