دهه‌ها بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا به سادگی برطرف نمی‌شود

دهه‌ها بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا به سادگی برطرف نمی‌شود

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده اسبق کشورمان شانس توافق هسته‌ای نهایی ایران با غرب را بسیار بالا ارزیابی کرده و در عین حال گفت دهه‌ها بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا به راحتی برطرف نمی‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "دویچه وله" آلمان گفتگویی را درباره برنامه هسته ای ایران با سه کارشناس مربوطه سید حسین موسویان، مذاکره کننده هسته ای سابق کشورمان، "کلسی داونپورت"، مدیر سیاست منع گسترش تسلیحات اتمی در انجمن کنترل تسلیحات در واشنگتن و "چارلز فرگوسن" رئیس فدراسیون دانشمندان آمریکا انجام داده است.

انجمن کنترل تسلیحات واشنگتن: توافق جامع هسته‌ای با ایران در دسترس است

"داونپورت" در پاسخ به این پرسش "دویچه وله" آلمان مبنی بر اینکه نتیجه پایانی مذاکرات اخیر هسته ای ایران با غرب چگونه خواهد بود و آیا توافقی در مسائل مورد اختلاف وجود خواهد داشت یا تلاش های دیپلماتیک در این راستا شکست خواهد خورد گفت: یک توافق جامع در دسترس است. بسیاری از تصمیمات سیاسی دشوار تا کنون گرفته شده اند و هر دو طرف مذاکره اراده سیاسی برای کار کردن درباره آخرین جزئیات را دارند و توافق هسته ای در اولین روزهای ماه جولای منعقد خواهد شد.

وی افزود: این مسئله که بدون دستیابی به نتیجه میز مذاکرات ترک شود خیلی چیزها را برای همه طرف های مذاکره در معرض خطر قرار خواهد داد. بنابراین اگر مذاکرات با شکست مواجه شود احتمال تشدید اوضاع وجود دارد. ایران احتمالا پس از شکست مذاکرات برنامه اتمی خود را سرعت خواهد بخشید و جامعه بین المللی نیز تحریم های خود علیه ایران را تشدید خواهد کرد.

این کارشناس آمریکایی همچنین گفت: یک توافق هسته ای برای طرفین مذاکره تنها راه برای دستیابی به اهداف سیاسی شان است. جامعه بین المللی خواهان امنیتی است که در آن ایران هیچ گونه تسلیحات اتمی را ایجاد نکند. تهران هم خواهان رهایی از تحریم ها است.

موسویان: شانس دستیابی به توافق هسته ای بسیار بالاست

سید حسین موسویان نیز در پاسخ به این پرسش این گونه توضیح داد که  دیپلماسی برای هر دو طرف مذاکره تنها راه است. اینکه آیا پیشرفتی وجود خواهد داشت قابل پیش بینی نیست. شانس برای دستیابی به یک توافق نهایی بسیار بالا است. اما احتمال دارد که تاریخ مذاکرات به گفته جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا یک بار دیگر تا نهم جولای (18 تیر) تمدید شود.

البته خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس خبر داد که  مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تا 7 جولای (سه‌شنبه 16 تیرماه) تمدید شد.

 "ماری هارف" مشاور ارشد وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اقدامات اولیه تا 7 جولای تمدید شده تا زمان بیشتری برای رسیدن به توافق طولانی مدت درباره موضوع هسته‌ای ایران فراهم کند.

"چارلز فرگوسن" نیز در پاسخ به این پرسش "دویچه وله" اظهار داشت: تمدید مذاکرات هسته ای بسیار محتمل است. برخی مسائل پیچیده سیاسی و فنی وجود دارد که همچنان باید به آن ها رسیدگی شود. تنها ضمیمه فنی توافق هسته ای شامل ده ها صفحه است. با توجه به برنامه هسته ای نسبتا گسترده ایران مذاکرات باید شامل بخش های متفاوتی بوده و به مسائل گوناگونی بپردازد.

فدراسیون دانشمندان آمریکا: تمدید مذاکرات لازم است

فرگوسن از تمدید مذاکرات استقبال کرده و گفت: من فکر می کنم بهتر است به رهبران مذاکره به اندازه کافی زمان داده شود تا به مسائل پیچیده بپردازند. هر دو طرف مذاکره باید مسائل را در یک دوره زمانی مناسب و معقول حل کنند. 1+5 خواهان محدودیت برنامه های هسته ای ایران و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته ای این کشور است. ایران هم خواهان لغو تحریم هاست. اگر طرفین به توافق نرسند راه حلی برای این مسئله وجود نخواهد داشت. در این صورت نتیجه مذاکرات یک توافق ناکافی خواهد بود و بی اعتمادی طرفین همچنان باقی خواهد ماند.

دویچه وله در ادامه این پرسش را مطرح کرد که یک توافق هسته ای با ایران چه تاثیراتی برای آمریکا و غرب به همراه خواهد داشت؟

"داونپورت" در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: یک توافق بر اساس پارامترهایی که روی آن در آوریل و در لوزان سوئیس توافق حاصل شد یک سناریوی برد –برد هم برای ایران و هم برای جامعه بین المللی خواهد بود. یک توافق هسته ای روند منع گسترش تسلیحات اتمی را تقویت کرده و برنامه اتمی ایران را محدود کرده و یک نظارت دقیق برای تضمین این مسئله که ایران مخفیانه برای دستیابی به تسلیحات اتمی تلاش نمی کند را فراهم می کند.

وی افزود: یک توافق تهدیدات از طرف تسلیحات اتمی ایران را کاهش داده و امنیت منطقه ای بیشتری را تضمین می کند. این توافق همچنین برای ایران مزایایی را به همراه دارد. با این توافق ایران یک برنامه هسته ای غیر نظامی را دنبال کرده و هم زمان از کاهش تحریم ها سود خواهد برد.

موسویان: دهه‌ها بی اعتمادی بین ایران و آمریکا به سادگی برطرف نمی‌شود

"سید حسین موسویان" نیز درپاسخ به این پرسش گفت: یک توافق نهایی در مذاکرات، همچنین راه برای مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی درباره مسائل مهم منطقه ای از جمله امنیت و پایداری در عراق و سوریه و مبارزه با افراط گرایی  که خاورمیانه را به هرج و مرج کشانده است را هموار می کند. یک نتیجه مثبت دیگر مذاکرات هسته ای بحث های دوجانبه مفصل بین آمریکا و ایران است. دهه ها بی اعتمادی بین ایران و آمریکا به راحتی برطرف نمی شود، اما برای اولین بار از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 طرفین بار دیگر در بالاترین سطوح با هم دیدار می کنند. این یک تحول مثبت برای مذاکرات گسترده بین این دو کشور است.

"چارلز فرگوسن" نیز در پاسخ به این پرسش گفت: یک توافق هسته ای یک پیش شرط اساسی برای مناسبات بهتر ایران با غرب و به ویژه با ایالات متحده است. ما نباید ساده لوحانه بر این باور باشیم که یک توافق هسته ای تمام مسائل بین ایران و غرب را برطرف می کند. اما یک توافق منصفانه اولین گام برای کاهش بی اعتمادی بین طرفین است.

وی افزود: یک توافق عادلانه به هر دو طرف اجازه می دهد یک رابطه کاری معقول را در طول مدت زمان این قرارداد ایجاد کنند. البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این مناسبات برای فاصله بین دو طرف پلی را ایجاد کند، اما به نظر من این بهتر از آن است که همچنان طرفین راه جدا گانه ای را بروند.

انتهای پیام/   

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان