دیده بان حقوق بشر: عربستان قوانین جنگی را در یمن نقض کرده است

دیده بان حقوق بشر: عربستان قوانین جنگی را در یمن نقض کرده است

خبرگزاری تسنیم: سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش سعودی در حملات نظامی به یمن قوانین جنگی را نقض کرده است و در جریان آنها ده‌ها غیرنظامی کشته و صدها ساختمان در استان صعده در شمال یمن منهدم شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری دولتی یمن (سبا)، سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه خود با عنوان "حمله به صعده: بمبارانهای هوایی غیرقانونی علیه صعده در یمن" اعلام کرد که 12 مورد بمباران هوایی را در استان صعده مستندسازی کرده است که باعث ویرانی یا خسارت به خانه های غیرنظامیان، پنج بازار، یک مدرسه و یک پایانه پخش فرآورده‌های نفتی شده است. این بمباران ها در سایه عدم وجود هرگونه سند و مدرکی درخصوص استفاده از این ساختمانها برای مقاصد نظامی صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: بمبارانها از ششم آوریل تا 11 ماه مه باعث کشته شدن 59 غیرنظامی شده است که در بین آنها دستکم 35 کودک بوده است.

ساره لیا وتسن مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: بمبارانهای هوایی ائتلاف در صعده باعث کشته شدن دهها غیرنظامی شده است و دهها خانواده به طور کامل از بین رفته اند. به نظر می رسد که این حملات نقض گسترده قوانین جنگی است و این امر تحقیقات درست در این باره را ایجاب می کند.

وی افزود: گودال های ناشی از اصابت بمب ها و ساختمانهای ویران و نظایر آن نشان از حملات هوایی ائتلاف به خیابانهای شهر صعده دارد.

سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که گزارش خود را با استناد به تحقیقات میدانی و مصاحبه با 28 نفر از قربانیان و شاهدان در ماه مه در شهر صعده انجام داده است و همچنین در این امر تصاویر و فیلم های ویدئویی و تحلیل تصاویر ماهواره ای از منطقه را نیز مدنظر قرار داده است.

این سازمان تصریح کرد: در یکی از خونین تری حادثه ها، جنگنده های ائتلاف چند بمب روی مرکزی فرهنگی و خانه مجاور آن در شب پنجم ماه مه ریختند که باعث کشته شدن 27 عضو یک خانواده از جمله 17 کودک شد.

دیده بان حقوق بشر افزود: این جنگنده ها همچنین پنج بازار و یک مرکز شلوغ پخش فرآورده‌های سوختی را بمباران کردند. این حملات به علت نبود هرگونه اهداف نظامی در آنجا نه تنها غیرقانونی به شمار می رود بلکه باعث شده است که مشکلات غیرنظامیان در شهر صعده نیز افزایش یابد زیرا مردم از کمبود غذا، آب و سوخت رنج می برند و سازمان ملل درباره وقوع فاجعه انسانی قریب الوقوع در یمن هشدار داده است.

این سازمان گفت که با ارسال نامه ای به دولت سعودی درباره اهداف آنها از 13 حمله هوایی به استان صعده استعلام کرده اما پاسخی دریافت نکرده است.

دیده بان حقوق بشر تصریح کرد: تحقیقات ما از محل برخورد بمب‌ها و بقایای سلاح های استفاده شده نشان می دهد که جنگنده های ائتلاف از مهماتی استفاده کرده اند که آثار انفجاری و ترکشی دارد و باعث جراحت و ویرانی گسترده می شود.

این بیانیه تاکید کرد که نیروهای ائتلاف نباید از سلاح های با قدرت تخریب گسترده در مناطق مسکونی استفاده کنند زیرا باعث آسیب دیدن حتمی غیرنظامیان می شود.

دیده بان حقوق بشر از سازمان ملل و سایر نهادهای حامی ائتلاف خواست تا فشار بیشتری را به آن برای پایبندی به تعهدات بین المللی خود بیاورند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان