امضای توافق نهایی براساس بیانیه لوزان قابل قبول نیست

امضای توافق نهایی براساس بیانیه لوزان قابل قبول نیست

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه به هیچوجه اجازه هیچگونه بازرسی، حتی بازرسی‌های مدیریت شده را هم به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهیم داد، گفت: انجام توافق نهایی براساس بیانیه لوزان قابل قبول نیست.

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 که در حال حاضر در جریان است، گفت: نکته بسیار مهم در مذاکرات هسته‌ای این است که طرف غربی، به‌ویژه آمریکا روحیه زیاده‌خواهی، زیاده‌طلبی و زورگویی را که تاکنون از خودشان نشان داده‌اند و این جزو روش سیاسی‌شان بوده است، هنوز هم به دنبال همان روش هستند تا آن را حتی در مذاکرات هسته‌ای اِعمال کنند.

وی افزود: نکته دیگری که در رابطه با مذاکرات هسته‌ای وجود دارد این است که تیم مذاکره‌کننده ما باید هوشیارانه و با دقت، کار را دنبال کنند و این طور باشد که اگر آنها فشارشان را زیاد می‌کنند و یا اینکه می‌خواهند تیم مذاکره‌کننده ما را مقصر نرسیدن به توافق احتمالی بدانند، طرف ایرانی متوجه باشد که این یک جنگ روانی است و می‌خواهند وانمود کنند که ایران نمی‌خواهد مذاکره را ادامه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه ما با تعیین خط مشی‌‌ای که مقام معظم رهبری برای مذاکرات هسته‌ای مشخص و آن را  به صورت علنی، شفاف و صریح اعلام کرده‌‌اند، گفت: ایشان فرموده‌اند که ما با مذاکرات موافقیم و می‌خواهیم نتیجه آن مشخص شود، اما اینکه آنها بخواهند ما را بازی دهند، ما زیر بار این بازی آنها نخواهیم رفت.

کوثری در ادامه، اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌ای این مسئله وجود دارد که تیم مذاکره‌کننده ما باید بیشتر دقت کنند و تابع شرایط جو آنها نباشند و طوری باشد که اگر آنها خواستند به شکلی موضوع را بپیچانند، تیم مذاکره‌کننده ما نیز دقت داشته باشد که خطوط قرمز را رعایت کند و از طرفی زیر بار زیاده‌خواهی‌های آنها نروند.

وی با تأکید بر اینکه ما به تیم مذاکره‌کننده خودمان اعتماد داریم، اما به طرف مقابل بی اعتماد هستیم، گفت: اینها نمایندگان ملت ایران هستند، اما هوشیاری‌شان را هم باید بالا ببرند و خطوط قرمزی که مشخص شده است را نیز مدنظر قرار دهند.

نماینده مردم تهران در با یادآوری خطوط قرمز تعیین شده در مذاکرات هسته‌ای، افزود: طبق خطوط قرمز تعیین شده، تحریم‌ها باید یک جا لغو شود، در بحث تحقیق و توسعه باید کارمان را ادامه دهیم و از طرفی نیز به هیچوجه نخواهیم گذاشت که تیم بازرسی آنها بیاید و از مراکز نظامی و غیر نظامی ما بازدید داشته باشد و حتی اجازه نمی‌دهیم که با دانشمندان ما مصاحبه‌ شده و از آنها بازجویی‌ صورت گیرد.

کوثری اضافه کرد: اینها می‌توانند فقط و فقط از مراکز هسته‌ای که مشخص شده است، بازدید داشته باشند، البته الآن هم دوربین دارند و فیلمبرداری می‌کنند، بنابراین به هیچوجه اجازه هیچگونه بازرسی، حتی بازرسی‌های مدیریت شده از مراکز غیرهسته‌ای را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نخواهیم داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌کند که ایران باید به چارچوب‌های توافق لوزان پایبند باشد، خاطر نشان کرد: اگر در لوزان توافق شده بود که باید امضا می‌شد، لذا صحبت‌‌های اولیه‌ای بوده و بیشتر از آن هم چیزی نبوده، اینکه آنها بخواهند بر لوزان تأکید کنند، به هیچ‌وجه قالب قبول نیست، بلکه مسئله اصلی، مذاکره نهایی است که باید امضا شود تا دو طرف آن را قبول داشته باشند، غیر از این به هیچوجه مسئله دیگری مطرح نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon