کارگروه مبارزه با مفاسد مالی در استان کرمان ایجاد شد

کارگروه مبارزه با مفاسد مالی در استان کرمان ایجاد شد

خبرگزاری تسنیم: رئیس کل سازمان بازرسی استان به ایجاد کارگروه برای مبارزه با مفاسد مالی و اداری در استان اشاره کرد و گفت: با تشکیل این کارگروه، دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این امر مهم ورود پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، احمد آبیار ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور یکی از دستگاه‌های قوه قضائیه ایران است که به منظور اجرای اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده‌است. فعالیت سازمان بازرسی کل کشور زیر نظر رئیس قوه قضائیه انجام می‌گیرد.

رییس کل سازمان بازرسی استان بیان کرد: در بند سوم اصل 156 اختیاراتی را به رئیس قوه قضاییه داده‌اند که در راستای نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‏‌های اداری سازمانی هستند.

آبیار به ماده 2 اصل 174 اشاره کرد و گفت: از جمله وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور، بازرسی و نظارت مداوم همه وزارتخانه‌ها و ادارات و امور اداری و مالی، دستگاه‌های تابعه قوه قضاییه، نیروهای نظامی و انتظامی، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها، دفاتر اسناد رسمی و مؤسسات عامه المنفعه و سازمان‌هائی که تمام یا قسمتی از بودجه آنان متعلق به دولت است یا دولت به نحوی از بر آن‌ها نظارت دارد.

وی همچنین به انجام بازرسی‌هایی که بنا به دستور معظم رهبری و یا به دستور رئیس قوه قضائیه و یا درخواست رئیس جمهور و یا کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای سلامی و یا هر موردی که به نظر رئیس سازمان ضروری تشخیص داده شود اشاره کرد.

رییس کل سازمان بازرسی استان گفت: اگر تخلفی از سوی این سازمان در مورد وزارتخانه‌ها به رئیس جمهور و در مورد شهرداری‌ها و مؤسسات وابسته به وزیر کشور و در مورد مؤسسات غیردولتی کمک بگیر از دولت به وزیر ذی‌ربط و درخصوص تخلفات اداری و مالی مراجع قضایی به رئیس قوه قضائیه گزارش شود آن‌ها مکلف به پاسخگویی و رسیدگی به آن هستند.

وی اذعان کرد: اگر جرمی کشف شود، رئیس سازمان یک نسخه از گزارش را با دلایل و مدارک مربوط برای تعقیب و مجازات مرتکب به مرجع صالح قضایی ارسال و موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می‌کند و مراجع رسیدگی کننده مکلفند خارج از نوبت به این جرایم رسیدگی کنند.

وضعیت استان کرمان از لحاظ سلامت اداری

آبیار به فلسفه تشکیل سازمان بازرسی کل اشاره و عنوان کرد: سازمان بازرسی به‌منظور جلوگیری از وقوع ناهنجاری‌ها تشکیل‌ شده و ما باید جلوی ناهنجاری‌ها را بگیریم و آن را به حداقل برسانیم و خوشبختانه اهتمام و تلاش همه مسئولان استان سبب شده استان از لحاظ سلامت اداری و مالی و ... ارتقا یابد.

وی به ایجاد کارگروه برای مبارزه با مفاسد مالی و اداری در استان اشاره کرد و گفت: با تشکیل این کارگروه، دستگاه‌های نظارتی و قضایی به این امر مهم ورود پیدا می‌کنند و تا کنون روند برخورد با مفاسد اداری و مالی در استان بسیار خوب بوده و بسیاری از اموالی که از دولت گرفته شده برگشت داده شده‌اند.

وی تاکید کرد: مردم باید فرهنگ نظارتی خود را بالا برده و به صحنه بیایند و مواردی که مشاهده می‌کنند را گزارش دهند.

رییس کل سازمان بازرسی استان ابراز داشت: اگر مردم مطالبات خود را بالا ببرند و تسلیم خواسته‌های غیرقانونی نشوند، می‌توان با بسیاری از مفاسد مقابله کرد.

امکانات نیروی انسانی سازمان بازرسی کل استان

وی به محدودیت دستگاه‌های نظارتی از لحاظ امکانات و نیروی انسانی اشاره و عنوان کرد: سازمان بازرسی به‌صورت تخصصی عمل می‌کند و بالتبع نیروهای آن هم باید متخصص باشند و اکنون بیش از 300 نفر بازرس افتخاری در سازمان داریم که به آن‌ها آموزش می‌دهیم.

آبیار با تاکید بر اینکه نیروی فاقد تخصص در سازمان بازرسی هیچ‌گونه جایگاهی ندارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت استاندار در صدد افزایش نیروهای خود هستیم و سازمان از چند طریق نیروهای خود را جذب می‌کند که به‌کارگیری نیروی متخصص از طریق جذب کارکنان در ادارات دولتی و یا برگزاری آزمون از جمله این موارد هستند.

عملکرد سازمان بازرسی نسبت به اهمال در حفاظت از محیط زیست

رییس کل سازمان بازرسی استان از همدلی بین سه قوه برای برخورد با مفاسد خبر داد و بیان کرد: اگر مشاهده کنیم که محیط زیست در حال آسیب دیدن است سازمان فورا وارد می‌شود، همچنین در زمینه پسماند، خصوصا پسماندهای بیمارستانی و آلودگی آب با جدیت وارد عمل شده‌ایم و پیگیر حل مشکلات مربوط به آن‌ها هستیم.

مسئولان باید جلودار دفاع از اراضی دولتی و بیت‌المال باشند

آبیار با اشاره به عملکرد برخی افراد در زمینه صدمه به محیط زیست و افرادی که قانون را دور زده و مبادرت به زمین خواری می‌کنند و اسنادی برای خود تهیه می‌کنند گفت: یکی از مسایل جدی استان کرمان و سطح ملی حفظ منابع طبیعی و صیانت از اموال عمومی و استرداد اراضی دولتی است که مورد تجاوز و تصرف قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: سازمان بازرسی در کاهش آمار کج‌روی‌ها عزمی جدی دارد و خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های مختلف، روند رو به رشد زمین‌خواری در استان جلوگیری شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: رسانه‌ها باید نماینده مردم باشند و اجازه ندهند متجاوزین و متصرفین اراضی دولتی بتوانند به خواسته‌های خود دست یابند بلکه باید با فرهنگ‌سازی و آگاه کردن مردم،  در راستای حمایت از بیت‌المال گام بردارند.

رییس کل سازمان بازرسی استان در پایان ضمن تشکر از اقدامات اصحاب رسانه، بر ضرورت انجام آموزش‌های فرهنگی در سطح عموم تاکید کرد و خواستار فعالیت مستمر و بیشتر رسانه‌ها در زمینه آگاهی بخشی و جلوگیری از وقوع جرایم مختلف در استان شد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon