فشار جمهوریخواهان بر اوباما برای سختگیری بیشتر در توافق با ایران

فشار جمهوریخواهان بر اوباما برای سختگیری بیشتر در توافق با ایران

خبرگزاری تسنیم: جمهوریخواهان کنگره در حال اعمال فشار بر دولت اوباما هستند تا موضع سختگیرانه‌ای را در قبال ایران در مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از «هیل» وبسایت کنگره آمریکا، دولت آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات هسته ای با ایران به مدت یک هفته تمدید خواهد شد.

جمهوریخواهان کنگره بر این باورند که تمدید ضرب الاجل 30 ژوئن به مدت یک هفته نشان می دهد که مذاکرات به خوبی پیش نمی رود و از باراک اوباما خواسته اند تا پیش از آنکه مجبور به دستیابی به یک توافق بد شود که قادر به از بین بردن قابلیت های اتمی ایران نیست، مذاکرات را ترک کند.

مک تورن بری رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: ضرب الاجل ها و خطوط قرمز دولت در قبال ایران همگی در مسیر نادرستی حرکت می کند و این مساله تهدید بزرگی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می رود. دستیابی به یک توافق هسته ای به هر قیمتی نه تنها کوتاه بینانه است بلکه خطرناک نیز خواهد بود.

جمهوریخواهان معتقدند که دولت اوباما امتیازات زیادی را به ایران خواهد داد و به همین منظور خطوط قرمز خود را برای یک توافقنامه قابل قبول ترسیم کرده اند.

جمهوریخواهان کنگره به طور خاص بر بازرسی هر زمان و هر مکان تاکید دارند که شامل تاسیسات نظامی شود و مسائل مربوط به تحقیقات سلاح های هسته ای در گذشته روشن و مشخص شود. جمهوریخواهان همچنین خواستار این هستند که ایران با کاهش مرحله به مرحله تحریم ها موافقت کند.

میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا نیز از دولت آمریکا خواسته است تا زمانی که مذاکره کنندگان بین المللی بتوانند بر سر این مسائل و سایر اهداف اساسی به توافق برسند، مذاکرات را متوقف کند.

مارک کرک نیز خواستار از بین رفتن برنامه وسیع هسته ای ایران و شفافیت کامل فعالیت های اتمی ایران شده است. کرک و باب منندز طرحی را ارائه کرده اند که کاخ سفید را ملزم می کند تا به کنگره اعلام کند آیا پول حاصل از لغو تحریم ها به سوی تروریسم، سلاح های هسته ای می رود یا به حساب های بانکی مقام های ایرانی منتقل می شود.

کرک گفته است که توافق هسته ای می تواند 150 میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده ایران را بازگرداند. اگر دولت نتواند این استانداردهای حداقلی را تامین کند، باید برای جلوگیری از توافق بد با ایران، از مذاکرات خارج شود.

مک کین و لیندسی گراهام نیز از اظهارات یک مقام ارشد دولت آمریکا در خصوص اینکه واشنگتن برای دسترسی به تاسیسات نظامی ایران، اصرار ندارد، به شدت انتقاد کرده اند.

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکید کرد که این منطقی است که هرگونه توافق با یک دولت حامی تروریسم باید شامل دستیابی استثنایی برای بازرسان بین المللی باشد.

اگر مذاکره کنندگان تا پیش از 9 جولای متن توافق را به کنگره ارائه دهند، کنگره 30 روز فرصت خواهد داشت تا توافق را مورد بازنگری قرار دهد و قطعنامه ای را برای رد آن به تصویب برساند. اگر کنگره این توافق را وتو کند، آنگاه کاخ سفید 12 روز فرصت خواهد داشت تا این قطعنامه را رد کند. کنگره نیز پس از آن 10 روز دیگر زمان خواهد داشت تا مانع از وتوی قطعنامه توسط کاخ سفید شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان