اوباما باید از یک توافق وحشتناک با ایران خارج شود

اوباما باید از یک توافق وحشتناک با ایران خارج شود

خبرگزاری تسنیم: رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی که در یکی از روزنامه‌های مشهور منتشر شده است از باراک اوباما خواسته است تا برای رد یک توافق بد هسته ای با ایران آماده شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کوین مک کارتی نماینده جمهوریخواه کالیفرنیا و رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در مطلبی در روزنامه واشنگتن پست، نوشت: مشاوران سابق اوباما در نامه ای سرگشاده نگرانی های خود را نسبت به این مساله اعلام کرده اند که توافق هسته ای با ایران فاقد استانداردهای کاخ سفید برای یک توافق خوب است. البته این تنها افرادی نیستند که نگران توافق با ایران هستند. اکنون ضرب الاجل برای مذاکرات بار دیگر گذشته است و اوباما باید این عقیده را فراموش کند که میراث وی بستگی به این توافقنامه دارد و باید برای رد یک توافق بد آماده شود.

دهه ها قبل، رونالد ریگان رئیس جمهور سابق آمریکا نیز بر سر دو راهی سختی شبیه همین مساله روبرو شده بود، زمانی که با اتحاد جماهیر شوروی سابق در ایرلند مذاکره می کرد. علی رغم اینکه ریگان می دانست که دستیابی به هر توافقی با روسیه منافع گسترده ای داشت ولی از مذاکرات خارج شد و زمانی به میز مذاکره بازگشت که این اطمینان وجود داشت به یک توافق بهتر دست پیدا می کند.

ریگان این واقعیت را درک کرد که صلح بدون آزادی بی معنا خواهد بود. گزارش اخیر منتشر شده از وضعیت مذاکرات هسته ای همراه با اظهارات برخی مقام های ارشد دولت اوباما، نگرانی های جدی را در 3 زمینه اصلی ایجاد می کند.

این نگرانی ها شامل تمایل ظاهری دولت اوباما برای اجازه داده به ایران در زمینه ادامه فعالیت های هسته ای مخفی گذشته، لغو احتمالی تحریم ها بدون پیوند زدن آنها به برنامه هسته ای ایران و عدم پافشاری مذاکره کنندگان آمریکایی برای بازرسی سرزده از تاسیسات اتمی ایران در توافق نهایی است.

این سه نگرانی عمده می تواند نشانگر دستیابی به یک توافق بد باشد. تنها 2 ماه قبل، جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با پی بی اس گفته بود که ایران باید در برابر فعالیت های نظامی هسته ای گذشته خود پاسخگو باشد اگر می خواهد به یک توافق دست یابد. فعالیت های مشکوک هسته ای نظامی ایران صحبت های مطرح شده در خصوص اهداف صلح آمیز و غیر نظامی برنامه اتمی را زیر سئوال می برد.

بدون آنکه بدانیم ایران در همه این سالها چه چیزهایی را مخفی می کرده است، نمی توان به طور دقیق در خصوص قابلیت های اتمی کنونی ایران اظهار نظر کرد. ولی مذاکره کنندگان آمریکایی بر این مساله پافشاری نمی کنند. این تردید و دودلی وحشتناک تنها موجب نگرانی کنگره در خصوص مسیر مذاکرات می شود.

در خصوص نگرانی دوم نیز اوباما در ماه آوریل تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران به خاطر حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشک های بالستیک به طور کامل در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته ای، به قوت خود باقی خواهد بود. ولی حالا بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید در حال تلاش برای بازتعریف همه تحریم های مرتبط با هسته ای است تا بتواند این تحریم ها را پس از توافق نهایی، لغو کند. چه چیزی غیر از ناامیدی دولت برای دستیابی به یک توافق ، تغییر کرده است.

اقدام کاخ سفید برای تعریف مجدد تحریم ها علیه ایران موجب نگرانی کنگره شده است. سایر تحریم ها تنها باید زمانی لغو شود که ایران فعالیت های خود در زمینه های مذکور را اصلاح کند. وعده دادن به ایران برای لغو تحریم های غیر مرتبط با برنامه هسته ای، تنها موجب از بین رفتن اهرم فشار بر ایران خواهد شد که می تواند این کشور را به خاطر وضعیت حقوق بشر و حمایت از تروریسم در سطح جهان، مجازات کند.

تحریم ها عامل اصلی کشاندن ایران به میز مذاکره بوده است. صادرات نفت ایران تقریبا در سه سال به نصف کاهش پیدا کرده است. بانک های ایرانی از سیستم مالی بین المللی حذف شده اند.

آمریکا و اتحادیه اروپایی تمهیدات مندرج در توافق موقت ژنو، برنامه اقدام مشترک، را برای هفت روز دیگر تا 7 جولای (16 تیر) تمدید کردند تا فرصت بیشتری برای گفتگو درباره موارد اختلافی داشته باشند. و در روزهای آتی مذاکره‌کنندگان درباره مواد اختلافی چون چگونگی رفع تحریم‌ها، PMD یا همان ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، تحقیق و توسعه هسته‌ای در کشورمان و برخی موارد گفتگو خواهند کرد تا ببینند آیا می‌توانند به توافقی درباره این موضوعات دست یابند یا به زمان بیشتری نیاز است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان