داعش در حال حاضر توانمندی اشغال غزه را ندارد

داعش در حال حاضر توانمندی اشغال غزه را ندارد

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تهدید جدید داعش مبنی بر اشغال غزه گفت که این گروه تروریستی در حال حاضر توانمندی اشغال غزه را ندارد.

«محمدعلی مهتدی» کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به تهدید جدید داعش مبنی بر اشغال غزه، گفت که این گروه تروریستی در حال حاضر توانمندی اشغال غزه را ندارد.

وی افزود نحوه رشد و گسترش گروه تروریستی داعش به این شکل نیست که تجمعی در یک جا صورت گیرد و بعد این تجمع از لحاظ جغرافیایی گسترش پیدا کند، بلکه نحوه گسترش داعش، ایجاد سلول‌‌های خفته و بیدار کردن این سلول‌ها و برقراری ارتباط بین این سلول‌ها در زمان مناسب است.

مهتدی گفت: اینکه ما می‌بینیم که ناگهان داعش در کشوری مثل کویت، تونس و فرانسه دست به عملیات تروریستی می‌زند، نشان می‌دهد که هسته‌های خفته داعش همه‌جا وجود دارد، بنابراین در غزه هم این هسته‌های خفته وجود دارد، اما در حال حاضر با توجه به نیروهای مقاومتی که در غزه حضور دارند، این امکان برای داعشی‌ها وجود ندارد که در کوتاه‌مدت بتوانند علیه مقاومت وارد عمل مؤثر بشوند. نوار غزه یک نوار کوچک است، از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه آن 35 کیلومتر است. دستگاه امنیتی حماس کاملاً بر این منطقه مسلط است و اگر هم قرار باشد که ویروس داعش در آنجا پدیدار شود، به‌سادگی رشد نخواهد کرد. ما در منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه شاهد پدیده‌ای این‌چنینی بودیم، اما از طریق حماس کنترل شدند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه افزود: قدرتی اطلاعاتی وجود دارد که از داعش حمایت می‌کند و برای آن کار انجام می‌دهد و آن قدرت چیزی جز موساد اسرائیل نیست. اندیشه ایجاد داعش، اندیشه اسرائیلی بود که «مئیر دادگان» رئیس سابق دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) در سال 2006 میلادی آن را عنوان کرد. در اکتبر همان سال کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به قاهره سفر کرد و با رؤسای دستگاه امنیتی پنج کشور عربستان، اردن، امارات، مصر و قطر دیدار کرد و در همان جلسه دستور تشکیل داعش صادر شد. آمریکا "ابوبکر بغدادی" را که در زندان این کشور به سر می‌برد آزاد کرد. همچنین در همان زمان زندانیانی از گوانتانامو آزاد شدند که همان‌ها امروز جزو سرکرده‌های داعش هستند. نکته مهمتر این است که آمریکا داعش را برای مبارزه با محور مقاومت ایجاد کرد.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان