توافق هسته‌ای می‌تواند کل منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد

توافق هسته‌ای می‌تواند کل منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد

خبرگزاری تسنیم: ستون نویس المانیتور در مصاحبه با خبرنگار تسنیم اعلام کرد که توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ می‌تواند کل منطقه خاورمیانه و جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

«علی‌هاشم» ستون نویس پایگاه خبری تحلیلی المانیتور و همچنین خبرنگار شبکه المیادین که درحال حاضر برای پوشش مذاکرات هسته‌ای در وین به سر می‌برد در مصاحبه‌ای با خبرنگاران تسنیم در اتریش شرکت کرد که متن آن به شرح زیر است:

 

تسنیم: ممنون به خاطر اینکه با مایید. نظر شما درباره مذاکراتی که طی روزهای اخیر بین ایران و گروه 1+5 در جریان است چیست؟ فکر می‌کنید که توافق ممکن است یا نه؟

علی هاشم: بر اساس آنچه در روزهای گذشته رخ داده فکر می‌کنم [توافق] ممکن است اما احتمال آن 50 به 50 است. زیرا هنوز مسائل زیادی اینجا پیش روی‌مان وجود دارند. در ابتدا مسأله دسترسی به سایت‌ها وجود دارد، مسأله‌ای که با امنیت ملی ایران ارتباط دارد زیرا ایران وقعا نمی‌تواند این سایت‌ها را بدون برخورداری از اطمینان‌های لازم برای بازرسی باز کند.

مسأله دیگر مرتبط با تحریم‌ها است. تاکنون هیچ گونه مصالحه‌ای درباره اینکه چگونه تحریم‌های ایران را بردارند به دست نیامده است. ایران بر این باور است که در لوزان مسأله اینگونه حل شد که همه چیز باید همزمان و موازی باشد اما اکنون آمریکایی‌ها می‌گویند که نمی‌خواهد کار را اینگونه انجام دهند. کم و بیش به نظر می‌رسد که مسائل در اتاق‌های مذاکره در حال تغییر هستند.

بنابراین من فکر می‌کنم که به یک اراده سیاسی واقعی نیاز داریم، همانگونه که همه می‌گویند. همه باید این اراده سیاسی را داشته باشند تا مصالحه‌های لازم را انجام داده امتیازات لازم را بدهند و در انتها به یک توافقی دست یابند که نه تنها ایران و آمریکا بلکه کل منطقه و شاید کل جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد زیرا ما از قدرت و تأثیرگذاری ایران در خاورمیانه، جاه‌طلبی‌های آمریکا در منطقه و نیز آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد خبردار هستیم. بدون اینکه ایران و آمریکا در کنار هم قرار گیرند نمی‌توانیم به سمت دستیابی به راه‌حل برای بسیاری از مسائل منطقه حرکت کنیم.

بنابراین این نوع توافق برای همه مهم است اما وابسته به این است که چه کسی این تصمیم سخت را گرفته و ایثار لازم برای دستیابی به چنین توافقی را انجام دهد. ما همچنین نمی‌توانیم نقش ایفا شده توسط کشورهایی که از این توافق [احتمالی] راضی نیستند را نادیده بگیریم،‌ بالاخص زمانی که درباره برخی قدرت‌های منطقه‌ای به مانند اسرائیل صحبت می‌کنیم. لابی اسرائیل در آمریکا در حال فشار بر دولت آمریکا است تا از آنچه که باید به ایران بدهند جلوگیری کنند و حتی مواضع و نگرش‌های آنها در مذاکرات با ایران را تغییر دهند. بیایید امیدوار باشیم که روزهای آتی حاوی خبرهای خوبی برای ایران باشند.

تسنیم: همانگونه که گفتید برخی در منطقه این توافق واهمه دارند و شاید چنین فکر می‌کنند که این توافق می‌تواند تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه باشد. آیا شما فکر می‌کنید که این توافق می‌تواند تهدیدی برای منطقه باشد؟ 

علی هاشم: بر اساس آنچه که ما می‌دانیم این توافق نه تهدیدی برای منطقه بلکه خبر خوبی برای آن خواهد بود زیرا به 35 سال بن‌بست بین ایران و آمریکا پایان خواهد داد. و این به معنای افق‌های جدیدی برای همکاری است. این امر بدین معناست که ما شاید تنش کمتری در منطقه خواهیم داشت. این توافق در بسیار از حوزه‌ها کمک کننده خواهد بود. آنهایی که فکر می‌کنند این توافق مفید نخواهد بود به دلیل اینکه خواهان ایرانی قوی در منطقه نیستند از آن واهمه دارند. آنها دوست دارند به ایران به صورت تهدیدی برای همه نگاه شود.

ایران امروز سعی دارد به همه بگوید که من تهدیدی برای هیچکس نیستم. من آماده مذاکرات هستم، آماده هستم هر آنچه لازم است را انجام دهد تا صلح را در این منطقه برقرار سازم. آمریکا نیز نگرش خود در قبال ایران را تغییر داده است. به نظر می‌رسد که شاهد تحرکاتی هستیم. طرف مقابل از این تحرکات بین ایران و آمریکا ناراضی است.

 

 


انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان