تغییر موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه «واقعی یا تاکتیک سیاسی»

تغییر موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه «واقعی یا تاکتیک سیاسی»

خبرگزاری تسنیم: اعلام آمادگی اخیر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب برای دیدار با ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه هر چند با بی‌تفاوتی دولت سوریه مواجه شده اما نوعی رویکرد جدید اتحادیه عرب برای تغییر مواضع خود در خصوص دمشق تلقی می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  اتحادیه عرب که در بحران سوریه موضعی کاملا همسو با آمریکا، عربستان و قطر اتخاذ کرد اکنون به این نتیجه رسیده که جایگاه و اعتبار منطقه‌ای خود را از دست داده است.

با اینکه این نهاد عربی که نزدیک به 70 سال است فعالیت دارد بر اساس ضوابط و چارچوب تعیین شده نمی تواند در مسائل داخلی نظام‌های عربی دخالت کند اما در مورد سوریه کاملا در راستای اهداف چند کشور عربی گام برداشت.

از ابتدای بحران سوریه در مارس سال 2011 تاکنون اتحادیه عرب علاوه برتعلیق عضویت سوریه حداقل 14 نشست با مخالفان دولت بشار اسد برگزار کرد.

تعلیق عضویت دولت سوریه با اساسنامه داخلی اتحادیه عرب کاملا مغایرت دارد زیرا بر اساس قوانین این اتحادیه نمی‌توان عضویت یک نظام عربی را تحت هیچ شرایطی تعلیق کرد.

سوریه یکی از 6 کشور عربی است که در سال 1945 در تاسیس اتحادیه عرب نقش کاملا فعالی ایفا کرد و تعلیق عضویت این کشور با اهداف این اتحادیه همخوانی ندارد.

بیش از 80 در صد از بودجه 2 میلیارد دلاری اتحادیه عرب توسط عربستان، قطر ، امارت، کویت و بحرین تامین می‌شود و به همین دلیل این 5 کشور بیشترین تاثیرگذاری را در تصمیمات اتحادیه عرب دارند.

از زمان بروز بحران سوریه اتحادیه عرب به جای اتخاذ سازوکارهای مناسب برای حل بحران این کشور به در خواست قطر و عربستان عضویت دولت سوریه را تعلیق کرد و این تصمیم در تاریخ 70 ساله این نهاد بی سابقه بوده است.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب بیشترین نقش را در تشدید بحران سوریه وجریان سازی علیه دولت بشار اسد به عهده داشته و به نوعی مواضع خود را با سعود الفیصل و شیخ حمد بن جاسم ال ثانی وزیران خارجه سابق عربستان و قطر هماهنگی می‌کرد.

با طولانی شدن بحران سوریه و آشکار شدن آثار شکست در میان گروهک های تروریستی و تغییر حاکمیت در دو کشور عربستان و قطر اکنون دبیرکل اتحادیه عرب در صدد تغییر موضع خود نسبت به سوریه بر آمده است.(لینک خبر)

این تغییر موضع زمانی صورت گرفت که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه در سفر اخیر خود به مسکو بار دیگر توانست پشتیبانی کاخ کرملین را از دولت بشار اسد جلب کند.

در این سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه صریحا حمایت مالی ، نظامی و سیاسی مسکو را از دولت مرکزی دمشق اعلام کرد. از سوی دیگر بروز اختلاف میان واشنگتن و ریاض بر سر پاره‌ای مسائل منطقه از جمله یمن و انزوای سیاسی عربستان و قطر در منطقه در تغییر موضع اتحادیه عرب نسبت به سوریه بی‌تاثیر نیست.

هر چند این تغییر موضع احتمالی نمی تواند واقعیت های میدانی سوریه را تغییر دهد اما نشان می‌دهد که اتحادیه عرب هویت واقعی خود را که در دفاع از آرمان‌های ملت فلسطین خلاصه می شود، از دست داده است.

اتحادیه عرب در طول سالهای اخیر هیچگاه ماموریت خود را در خصوص دفاع از ملت فلسطین انجام نداده و علیرغم جنایات بی شمار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین موضع قاطعی اتخاذ نکرد.

از سال 2008 تاکنون ارتش رژیم صهیونیستی حداقل 5 حمله گسترده ای را علیه مردم غزه سازماندهی کرد اما اتحادیه عرب حتی در سطح وزرای خارجه در خصوص جنایات اسرائیل جلسه ای تشکیل نداد.

این امر اعتبار و جایگاه این نهاد را بکلی متزلزل ساخت و ملت‌های عرب پی بردند که این اتحادیه تنها ابزاری در خدمت اهداف چند کشور نفت خیز عرب است. هر چند اظهار تمایل دبیرکل اتحادیه عرب برای دیدار با وزیر خارجه سوریه ممکن است یک «تاکتیک سیاسی» باشد اما از باز نگری این نهاد در سیاست های خود در قبال سوریه حکایت دارد.

دولت سوریه اگرچه اکنون عضو اتحادیه عرب نیست اما بازگشت دولت بشار اسد به این نهاد می‌تواند در کاهش نفوذ عربستان و قطر در تصمیم گیری‌های این نهاد کاملا موثر باشد.

دولت سوریه در شرایط فعلی چه به لحاظ میدانی و چه به لحاظ سیاسی با شرایط 4 سال گذشته تفاوت کرده و برای مقابله با گروهک های تروریستی انسجام ملی بیشتری پیدا کرده است.

به نظر می رسد با توجه به وجود اختلاف میان 22 کشور عربی عضو اتحادیه بر سر مسائل داخلی ، منطقه ای و بین المللی این نگرانی وجود دارد که ممکن است اتحادیه عرب دچار شکاف شود و برخی کشورها از این نهاد خارج شوند. لذا تلاش دبیرکل اتحادیه عرب برای ترمیم شکاف‌های بوجود آمده در پیکره این اتحادیه و بازنگری در سیاست های داخلی این نهاد در این چارچوب قابل تجزیه و تحلیل است.

از این رودبیرکل اتحادیه عرب تلاش دارد تا از رهگذر بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب علاوه بر ارتقاء جایگاه این نهاد اشتباهات سیاسی خود را نیز جبران کند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان