سرخیلی: ساقط‌کردن هواپیمای ایرباس بیانگر حقوق بشر آمریکایی‌ها است

سرخیلی: ساقط‌کردن هواپیمای ایرباس بیانگر حقوق بشر آمریکایی‌ها است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان با بیان اینکه مسئله ایرباس سالها مغفول مانده است، گفت: حادثه ایرباس با نگاه بین‌المللی مسئولان و هنرمندان دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، در 12 تیرماه سال 1367، برابر با 3 ماه جولای سال 1988، ناو جنگی نیروی دریایی امریکا، موسوم به وینسنس، که به‌طور غیرقانونی به آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس وارد شده بود، با شلیک دو فروند موشک، هواپیمای مسافربری ایرباس خطوط هوایی ایران را که از فرودگاه بندرعباس عازم دبی بود، هدف حمله قرار داد و منهدم کرد، بدین ترتیب، تمامی 290 سرنشین این هواپیما به شهادت رسیدند.

مقامات امریکا در نخستین واکنش خود، حملهِ ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران را از نظر حقوقی توجیه و اظهار کردند که هواپیمای منهدم شده نظامی بوده و قصد داشته است به ناو مزبور حمله کند.

پس از آنکه مشخص شد این هواپیما مسافربری بوده است، نه هواپیمای جنگی اف-14، مقامات امریکایی، باز هم به توجیه حقوقی عمل جنایتکارانهِ خود پرداختند و حاضر نشدند به تخلف خود اعتراف کنند و سرانجام، در این مورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح امریکا اظهار کرد: " اقدام ناو دریایی امریکا برای دفاع از خود بوده است."

پیرو این بحث بین المللی و در آستانه 12 تیر ماه سال 67، خبرگزاری تسنیم با سردار حمید سرخیلی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان، دبیر ستاد گرامیداشت شهدای 12 تیر و جانشین قرارگاه مدینه منوره مصاحبه‌ای انجام داد که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: قبل از پرداختن به بحث 12 تیر ورود به صحنه جنگ واقعی ما با آمریکا از چه زمانی شروع شد؟

سرخیلی: اجازه بدهید یک مقدمه‌ای را آغاز کنم، ببینید اوج درگیری انقلاب اسلامی با استکبار در واقع بعد از گذشت شش سال از جنگ از سال 59 تا 66 بود. یعنی اوج درگیری ما بعد از صدام با خود آمریکا مستقیم انجام شد.

در صحنه نبرد زمینی، آمریکایی‌ها به رغم کمک‌های بسیار زیادی که برای زمین گیر و عقب گرد یا ضربه زدن به انقلاب اسلامی و پذیرش خواسته‌های غربی‌ها به صدام می‌کردند از بحث های اطلاعاتی و تجهیزاتی گرفته تا کمک های تسلیحاتی و دلارهای نفتی معمولا حریف ما نبودند.

آمریکایی‌ها به همه کار دست زدند از بمباران شیمیایی در جبهه‌ها و شهرهای ما و حتی شهرهای خود عراق در تصرف ما و کشتار مردم بی دفاع تا نهایتا برای زمین گیر کردن اقتصاد ایران و اینکه نتوانیم جنگ را ادامه بدهیم از جمله به جنگ نفتکش ها دست زدند. فکر می‌کردند در کنار همه کمک‌ها به صدام خودشان هم باید مستقیم با ایران وارد صحنه مبارزه شوند.

ورود به صحنه جنگ واقعی ما با آمریکا در سال 66 در خلیج فارس با نام حمایت از کشتیرانی و تنگه هرمز و صادرات انرژی از خلیج فارس بود که بیش از 70 درصد نیاز بین المللی را تامین می کرد لذا با این بهانه وارد حمایت از صدام با پرچم آمریکا شدند. یعنی کشتی هایی که با پرچم آمریکا در خلیج فارس حرکت می کردند چون ما در جنگ نفتکش ها، مقابله به مثل کردیم.

آمریکایی‌ها برای جلوگیری از صادرات نفت ما به بهانه حمایت از انرژی با پرچم آمریکا همه کشتی ها را می خواستند تردد بدهند.

سکوهای نفتی سلمان و نوروز ما و تعدادی از قایق‌ها ما در خلیج فارس توسط آمریکایی ها زده شد و از اینجا درگیری مستقیم ما با آمریکایی ها شروع شد و ادامه این کار به ساقط کردن هواپیمای پرواز 655 در خلیج فارس رسید علاوه براین ها سال 66 کشتار حجاج ما هم توسط عربستان اتفاق افتاد.

آنها برای اینکه جمهوی اسلامی ایران پیروز جنگ نباشد علیه انقلاب اسلامی به عنوان یک ائتلاف منطقه ای و بین المللی دست به دست هم داده بودند و در چنین شرایطی آمریکا دست به چنین جنایت بزرگی زد و هواپیمای ایرباس را با 290 مسافرعادی که 80 خانوار این پرواز متعلق به استان بود و بقیه خانواده ها فارغ از این استان هستند، ساقط کرد.

تسنیم: چرا آمریکایی‌ها در چنین مقطعی دست به چنین جنایتی زدند و فرمانده این ناو را تشویق کردند و به وی مدال شجاعت دادند؟

سرخیلی: در این جنایت آمریکایی ها، می بینیم بیش از 50 درصد شهدا مربوط به اهل تسنن و کمتر از 50 درصد مربوط به تشیع هستند، می‌خواهیم الگوهای این قضیه را ببینیم، بسیاری از این خانواده‌ها در کشورهای همسایه سکونت داشتند، لذا این شهدا تنها مربوط به ایران نیستند و چند مسیحی از کشورهای اروپایی هم در این جنایت آمریکا کشته شدند.

در این واقعه همه اسناد و مدارک نشان می دهد ناو آمریکایی که این جنایت را انجام داد همه شرایط، امکانات، تجهیزات و رادارهایی که دراین ناو وجود داشته، شناسایی دقیق هواپیمای مسافربری برایش واضح و آشکار، قابل تشخیص بود این درحالی است که یک سوم امکاناتی که ناو وینسنس آمریکایی داشته در فرودگاه بین المللی بندرعباس وجود ندارد لذا در عرصه بین المللی همه این را تایید می کنند که تشخیص هواپیمای مسافربری کاملا کار ساده ای بوده است.

به اعتقاد کارشناسان نظامی برای اینکه درس عبرتی به جمهوری اسلامی داده باشد، در همان ایام ما درگیری‌های آبی با آمریکایی‌ها داشتیم، یعنی جنگ ما صرفا در صحنه آبی بود نه هوایی، ما هیچ زمان، پرواز نظامی در خلیج فارس بر فراز کشتی های آمریکا انجام ندادیم و در طول جنگ هم این کار را نکردیم.

همه محافل داخلی و خارجی و حتی آمریکایی ها هم به گونه‌ای تایید کردند هواپیمای که توسط ناو آمریکایی‌ها ساقط شد یک هواپیمای مسافربری و قابل تشخیص بوده است.

تسنیم: آیا بعد از 27 سال از این حادثه حقوق احقاق شده و معرفی عاملان جنایت در مراجع بین المللی به نحو شایسته ای مورد رسیدگی قرار گرفت؟

سرخیلی:حقیقت این بود که حمله ناو وینسنس به هواپیمای غیر نظامی ایران در راستای اجرای همان استراتژی قرار داشت که در سال های پایانی جنگ، امریکا و متحدانش برای جلوگیری از پیروزی ایران و شکست عراق اتخاذ کرده بود.

در اوایل سال 66، زمانیکه که رزمنده‌های ما در جبهه های دفاع، نسبت به دشمن به برتری دست یافتند و این احتمال وجود داشت که عراق با شکست قطعی روبه رو شود، آمریکا و برخی از قدرتها تصمیم گرفتند تا به هر شکل ممکن، از شکست عراق و برهم خوردن معادلات قدرت در منطقه به نفع ایران جلوگیری کنند. در واقع، آنها ترس خودشان را از شکست عراق و پیروزی ایران در جنگ ابراز کردند و استراتژی و سیاست جدید خود را در منطقه مورد تأکید قرار دادند.

اما اینکه در مجامع بین المللی ما توانستیم حق مان را بگیریم، قطعا این کار را نکردیم هرچند به قربانیان خسارتی داده شد اما این به معنای اثبات حق ما نیست، دادن خسارت به قربانیان صرفا یک گوشه کوچکی است، آنها خسارت دادند اما حتی نپذیرفتند که مقصر هستند. این نشان دهنده آن است که، آمریکایی ها طی سالهای 66 تا 67 با ما جنگ مستقیم داشتند که آخرین اقدام آنها ،همین حادثه تلخ و تاسف بار ایرباس بود که خانواده های زیادی را داغدار کرد.

تسنیم: نگاه سیاست خارجه را بعد از سال ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سرخیلی: نگاه سیاست خارجه ما برگرفته از منویات مقام معظم رهبری است ایشان کلیدواژه های را در بحث حقوق بشر آمریکایی هفته گذشته به خوبی برای ملت ایران و ملت های جهان ترسیم کردند که جنایت آمریکایی ها به ویژه در ساقط کردن هواپیمای مسافربری از فرودگاه بندرعباس به دبی با 290 مسافر و کشته شدن 60 کودک بی گناه یکی از جمله این جنایت هاست.

هیچ کس در اینکه استکبار این جنایت هولناک را مرتکب شد تردیدی ندارد، اگر می خواهیم از این سوژه های مهم سربلند بیرون آییم در هر عرصه و تحصصی که هستیم قدمی برای یادآوری جنایت های آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران و ملت ایران و حفظ ارزش ها و رشادت هایمان برداریم.

تسنیم: آیا ما در طول این سالها توانستیم حق مطلب را از حادثه ایرباس به خوبی ادا کنیم؟

سرخیلی: بله پرداختن به این سوال بسیار مهم است و نکته اساسی اینکه آیا ما در طول این سالها ،توانستیم حق مطلب را ادا کنیم؟

ببینید مقام معظم رهبری جمله ای دارند در بحث اهمیت رشادت های هشت سال دفاع مقدس با اشاره براینکه کشورهایی بودند خیلی محدودتر از ما، ذی حق هم نبودند اما رشادت هایی را انجام دادند، اما سالهاست این رشادت ها را به گونه ای نشان می دهند که گویی ذی حق بودند.

در هشت سال دفاع مقدس با همه محدودیت هایی که وجود داشت و در حصر اقتصادی و نظامی بودیم، اما پیروز شدیم ولی ما نتوانستیم چه در عرصه هنری چه نظامی، سیاسی و اقتصادی به ویژه در عرصه فرهنگی و جلوه های هنری حق مطلب را ادا کنیم این نیاز به کار جدی و زیاد دارد، از جمله همین مسئله ایرباس که سالهاست مغفول مانده است.

در حالی که هواپیمای ایرباس مربوط به جمهوری اسلامی ایران است؛ اما با رایزنی‌هایی که با چند شرکت های هواپیمایی در تهران جلسه داشتیم برای در اختیار گذاشتن قطعات مستعمل در یادمان از ما طلب پول کردند.

در بحث ایرباس برخی در کشور کارهایی خوبی انجام دادند از جمله اقای احمد حبیب زاده نامه هایی به مجامع بین المللی نوشتند و مستنداتی را انجام دادندکه از جمله در آمریکا خوانده شد با همه این صحبت ها باید بگویم نیاز بود در استان هرمزگان یادمانی از ایرباس در استان هرمزگان ایجاد شود.

یا جمع آوری خاطراتی از بازماندگان حادثه و انتشار کتابی مهم در این رابطه، اما کمترین کار در این زمینه ایجاد شده، در این مسئله مهم همه تکلیف دارند. متاسفانه بعد از 27 سال از این واقعه ، امروز ما می بینیم کمترین مقاله در مجلات محلی و ملی ما از پرواز 655 وجود دارد یا تعداد کتاب هایی که باید در بحث پرواز 655 چاپ شود، بسیار محدود است. 

در حالی که هواپیمای ایرباس مربوط به جمهوری اسلامی ایران است؛ اما با رایزنی هایی که با چند شرکت های هواپیمایی در تهران جلسه داشتیم برای در اختیار گذاشتن قطعات مستعمل در یادمان از ما طلب پول کردند، کاری که مربوط به خود هواپیمایی است درحالی که این شرکت ها باید ادعای خسارت هواپیمای ساقط شده و جانباختگان را می‌داشتند.

شرکت های هواپیمایی ما باید به عنوان یک وظیفه یادمان هواپیما را ایجاد می کردند متاسفانه کاری در شان جانباختگان این حادثه نشده است و این جای تاسف دارد در این رابطه وارد رایزنی با مجمع نمایندگان استان شدیم اما هنوز موفق به گرفتن قطعات مستعمل هواپیما نشدیم کار راحتی که می شود از آنها در یادمان به عنوان نماد استفاده کرد.

یا برای نامگذاری فرودگاه به اسم پرواز 655، انتظار می رود فرودگاه بین المللی بندرعباس به عنوان یادآوری حادثه پیشگام شود، این را چندبارمطرح کردیم اما تاکنون کاری انجام نشده همه اینها نشان می دهد که هم در بعد ملی و هم استانی ضعیف عمل شده، ما نیز به عنوان سیاستگذاران دفاع مقدس و از جمله یکی از متولیان پیگیری این بحث 12 تیر در نظارت ها موفق نبودیم.

تسنیم: چرا روند ساخت یادمان ایرباس درحالی که یک مصوبه ملی بوده در بندرعباس متوقف شد؟

سرخیلی: از چهارسال پیشزمین مکان یادمان زمین گرفته شد اما هنوز کاری از پیش نرفته است جالب است برای یک کار فرهنگی و زمین یادمان ایرباس از ما مالیات طلب می شود چهارسال است که این طرح در بودجه های ملی تصویب شده و از دو سال پیش با اختصاص مقداری محدود از بودجه کار شروع شد اما بعد به عنوان طرح های زیر 50 درصد متوقف شد و متاسفانه الان به پیمانکار بدهکار هستیم و همچنین نگران خسارت تخریب ناشی از رطوبت هایی که به تاسیسات وارد آمده است.

از سال گذشته رایزنی‌هایی مبنی براینکه یادمان ایرباس یک کار فرهنگی است انجام شده بود، لذا نباید این طرح به عنوان یک طرح اقتصادی دیده شود با توجه به پیگیری های متعدد در استان و تهران هرچند قول هایی گرفتیم اما تا الان و در آستانه 12تیر متاسفانه کاری انجام نشده است.برای بیان نقش دفاعی استان هرمزگان هرچه زودتر ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس و یادمان شهدای ایرباس در دستور کار قرار گیرد.

یک زمانی بودجه ای نزدیک به هشت میلیارد تومان در نظر گرفته شده، در ابتدای کار نیز یک رقم 4.5 میلیاردی به یادمان اختصاص داده شد بود اما با این دو سال وقفه و افزایش هزینه امکانات و تجهیزات برای ادامه کار تا 12 میلیارد برآور شده است.

برای استانی که از آن به عنوان مرکز اقتصادی کشور یاد می شود و مرکز واردات و صادرات است این 12 میلیارد رقمی نیست،  این توانایی در استان هرمزگان وجود دارد فقط همت مسئولان را می طلبد،لذا معافیت مالیاتی برای یادمان فرهنگی ازحادثه ایرباس بسیار مهم است.

و اما آنچه مهم تر است درک این مطلب مهم است که از پیگیری‌هایی که تاکنون چه در استان و چه کشور انجام شده برای رسیدن به چه هدفی است.

آمریکا بیش از 30 سال ایران را به جنگ نظامی تهدید می‌کند، با این وجود تاکنون جرأت حمله به کشور را نیافته است و این به برکت خون شهدای دفاع مقدس است.

تسنیم: دبیرخانه 12 تیر، میزبان چه برنامه هایی در سالگرد پرواز 655 در بندرعباس است؟

سرخیلی: بحث پخش مستقیم در فرودگاه بندرعباس با حضور حبیب احمدزاده به عنوان مستندساز و متولی این کار و تعدادی از هنرمندان و مردم و بازماندگان حادثه انجام می شود. مراسم گلباران عصر 12 تیر با همکاری دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان برگزار می شود.

در شهرستان ها مراسم هایی برگزار می شود که از جمله در شهرستان لنگه و بندرکنگ چون بیشترین قربانیان در این حادثه را داده اند، به همین مناسبت یادواره ای در گرامیداشت شهدای ایرباس با حضور خانواده های قربانیان و مسئولین و مردم در این شهرستان برگزار می شود.

برای امسال در سالروز 12 تیر چند فرودگاه را مکلف کردیم مجموعه ای از نمایشگاه عکس، پوستر و کتاب از حادثه 12 تیر برای یادآوری حادثه به مردم کشور برپا کنند که این کار در فرودگاه های بندرعباس، قشم و شیراز انجام می شود.

استان هرمزگان صاحب و متولی اصلی بحث ایرباس است، مسئولین استانی در وهله اول باید بیشتر دلسوزی کنند پای کار باشند چرا که موضوع می‌تواند اثرگذار باشد و برای بیان نقش دفاعی استان هرمزگان لازم است هرچه زودتر ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس و یادمان شهدای ایرباس در دستور کار قرار گیرد.

و اما مسئله مهم دیگر اینکه در جنایت ایرباس از سوی آمریکا خون شیعه و سنی و حتی مسیحیان به هم آمیخته شد لذا نقش وحدت شیعه و سنی در این زمینه باید پررنگ تر شود چراکه شیعه و سنی یکی از مراکز مهم همگرایی ماست و به دنیا نشان دهیم که ما باهم وحدت کامل داریم.

انتهای‌پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon