ایزدخواه: با «برکت تحریم» منابع و ظرفیت‌های جدید اقتصاد را احیا کنیم

ایزدخواه: با «برکت تحریم» منابع و ظرفیت‌های جدید اقتصاد را احیا کنیم

خبرگزاری تسنیم:یک کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه مشکلات فعلی اقتصاد کشور ربطی به تحریم نداشته و باید با سیاست‌های منسجم برطرف گردد،گفت:تشدید تحریم‌های بین المللی خود به نوعی برکت برای کشور بوده و در این شرایط می‌توانیم به احیای منابع جدید بپردازیم.

روح الله ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه اگر تحریم‌های بین‌المللی لغو و یا تمدید شود بیماری ساختاری اقتصاد کشور هنوز پابرجا خواهد ماند، اظهار داشت: ما معتقدیم تحریم معلول است و خود علت نیست چراکه تحریم‌ها نقاط آسیب پذیر کشور را شناسایی کرده و باعث ایجاد مشکلاتی شده‌اند.

وی بر لزوم اصلاحات ساختاری در کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون اقتصاد ایران در حالت بی‌قوارگی قرار دارد نظام تولید، توزیع و مصرف با یکدیگر همخوانی ندارند. البته براساس سوابق تاریخی ایران از هر نوع نظام اقتصادی در جهان قطعه‌ای را برداشته و برای خود یک نظام اقتصادی ناهماهنگ بوجود آورده است.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اگر ساختارهای موجود در کشوراصلاح نشود تحریم‌ها در این ساختارها نفوذ پیدا کرده و نتایج نامناسبی را به وجود خواهند آورد.

وی با تأکید براینکه این فکر که با لغو تحریم‌ها افزایش سرمایه‌گذاری در کشور تشدید پیدا کرده و رونق بوجود می‌آید اشتباه است، گفت: هم اکنون خدمات اقتصادی به طور اعم و نظام توزیع به طور اخص پیوسته و مرتب با نظام تولید نیست این در حالی است که خدمات باید تولید محور باشند اما در شرایط فعلی چنین چیزی وجود ندارد. نظام تولید و نظام توزیع با یکدیگر عجین نیستند.

ایزدخواه با اعلام اینکه نظام توزیع باید متناسب با منافع تولیدکننده فعالیت کند، اظهار داشت: در حال حاضر زنجیره تولید در کشور ناقص و معیوب است به نحوی که زنجیره‌های تولید اکثر صنایع ازهم گسیخته هستند که این موضوع خود باعث می‌شود تا تولیدکننده مدام در معرض شکنندگی باشد.

وی تصریح کرد: جهت‌گیری نظام اقتصادی کشور نیز در این شرایط معیوب است زیرا برای هر اقلیم یک اقتصاد خاص و یک نسخه واحد تنظیم نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه مشکلات فعلی اقتصاد کشور ربطی به تحریم نداشته و باید با سیاست‌های منسجم برطرف گردد، اظهار داشت: در شرایط فعلی تحریم نقاط معیوب و ساختاری اقتصاد کشور را نشانه گرفته است در حالیکه ما باید این نقاط معیوب را اصلاح کرده و مانع تأثیر اعمال تحریم‌های مختلف برضد کشور شویم.

وی با اعلام اینکه ایران به عنوان یک کشورثروتمند دارای منابع طبیعی و سازمانی مختلفی است، تصریح کرد: همین مشکل آبی که بیان می‌شود ناشی از کمبود آب در کشور نیست بلکه ما نتوانسته‌ایم مدیریت مناسبی را در بخش آب و یا منابع انسانی و منابع طبیعی خود داشته باشیم.

ایزدخواه اضافه کرد: منابع موجود کشوردر حد نیاز و فراوان است فقط باید خوب مدیریت کنیم.

وی با تأکید براینکه مشکل ما کمبود منابع نیست، اظهار داشت: در کشور سازمان‌های مختلف دولتی، خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی وجود دارند که مشکل ما آرایش این عوامل و نهادهای اقتصادی است. به همین منظور باید ضمن تقویت تمام بخش‌های مختلف کشور مشکلات آنها را شناسایی و به درستی با یکدیگرهماهنگ کنیم.

این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود به سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: برنامه ششم توسعه نباید بودجه ریزی 5 ساله باشد  این برنامه‌ها باید کاملاً فراگیر باشد و به اصلاحات اقتصادی در کشورمنتهی شود تا بتوانیم در راستای آن به توسعه شتابان فراگیر و متوازن دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: اگر توسعه و رشد شتابان در اقتصاد وجود نداشته باشد همیشه با رکود و تورم روبرو هستیم و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با یکدیگر متوازن نیستند.

ایزدخواه با گلایه از اجرای سیاست‌های تعدیل و تثبیت در سیستم اقتصادی کشور، گفت: این سیاست‌ها نگاه به برون دارند و توجه زیادی به درون کشور نمی‌کنند حتی مصرف گرا نیز هستند. این سیاست‌ها دولت محور بوده و توجه به مردم نمی‌کند و دلالی و سوداگری را نیز در کشور افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در دولت سازندگی این سیاست‌ها پیاده سازی شد هرکجا که خواستند اصلاحاتی را در اقتصاد پیاده کنند چون ساختارها براساس سیاست‌های تعدیل و تثبیت تعیین شده بود نتوانستند به نتایج مناسبی دست پیدا کنند. به غلط موضوع عدالت را نادیده گرفتند و مصرف گرایی را با این سیاست‌ها در جامعه گسترش داده‌اند.

این کارشناس اقتصادی با اعلام اینکه در شرایط تحریم می‌توانیم به احیای منابع جدید بپردازیم، تصریح کرد: نباید فقط نگاه به بیرون از کشور داشته و فقط به فکر تزریق پول نقد باشیم باید با اصلاح ساختارها و تعریف منابع جدید روند رو به رشد اقتصاد کشور را تشدید کنیم.

وی با اعلام اینکه حتی تشدید تحریم‌های بین المللی خود به نوعی برکت برای کشور بوده است، گفت: در این شرایط توانستیم با تکیه برمنابع داخل برخی از بخش‌ها را تقویت کنیم.

ایزدخواه با تأکید براینکه باید برنامه‌ها بلند مدت تعیین شود، تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که برنامه‌های 20 ساله تدوین کنیم چرا که اصلاح ساختارها زمان بر است و در یک مقطع کوتاه امکان پذیر نیست.

وی با اشاره به طرح تحول اقتصادی که در دولت نهم مورد تصویب قرار گرفته بود اظهار داشت: این طرح فقط برای دولت نهم نبود بلکه با مشارکت بسیاری از کارشناسان و در فاصله 25 ساله تدوین شده بود. به صورت کلی این طرح مطلوب بود اما ممکن است در اجرا اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد که باید به جای زیر سوال بردن کل طرح اختلاف نظرها را برطرف کرد.

این کارشناس اقتصادی با تأکید براینکه در طرح تحول اقتصادی بخش‌های مختلف از جمله مالیات، سیستم بانکی و نظام توزیع مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: نمی‌دانم دولت یازدهم به چه بهانه‌ای این طرح را کنار گذاشته است. اگر در اجرای برخی از مواد آن از جمله قانون هدفمندسازی یارانه ها و یا مسکن مهر اختلاف نظرهایی وجود دارد، باید آنها را برطرف کنیم نه آنکه کل طرح را زیر سوال ببریم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه