ادای احترام ایرانیان به شهدای پرواز ۶۵۵ در شبکه‌های اجتماعی

ادای احترام ایرانیان به شهدای پرواز 655 در شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری تسنیم: ۱۲ تیر برای ایرانیان یادآوری حادثه‌ای تلخ در تاریخ این کشور است. حمله موشکی ناو وینسس آمریکایی به ایرباس پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که منجر به کشته شدن ۲۹۰ نفر مسافر بی‌گناه این پرواز شد.

12 تیر برای ایرانیان یادآوری حادثه‌ای تلخ در تاریخ این کشور است. حمله موشکی ناو وینسس آمریکایی به ایرباس پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر که منجر به کشته شدن 290 نفر مسافر بی‌گناه این پرواز شد.

هرساله ایرانیان برای زنده نگاه داشتن نام و یاد این 290 مسافر به گلباران محل حادثه می‌پردازند. همچنین رسانه‌های مختلف داخلی با  پرداختن به ابعاد مختلف این ماجرا تلاش می‌کنند که حقیقت این ماجرا را برای مردم شفاف سازی کنند.

امسال هم با فرارسیدن 12 تیرماه صفحات شبکه‌های اجتماعی مجازی ایرانیان پر شد از عکس‌ها و متونی که به‌یاد مسافران پرواز مسافربری شماره 655 انتشار یافت. ایرانیان کثیری با به اشتراک گذاشتن پوسترهای طراحی شده در این زمینه، این حادثه تلخ تاریخی را که یکی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه ملت ایران است برای یکدیگر یادآوری کردند.

آمریکا برای این حمله موشکی که از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است، هیچ‌گاه از ایران عذرخواهی رسمی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا که مسئول اصلی کشته شدن مسافران این پرواز بود، در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت.

بین 290 کشته‌شده این حادثه 46 مسافر با ملّیت‌های اماراتی، یوگسلاوی، پاکستانی، هندی و ایتالیایی حضور داشتند. کاپیتان محسن رضائیان، خلبان باسابقهٔ پرواز 655 هواپیمای ایرباس آ-300 بود که بیش از 7،000 ساعت پرواز را در کارنامهٔ خود داشت. هواپیما ایرباس آ-300 با 15 دقیقه تأخیر، در ساعت 10:17 صبح به‌وقت ساعت رسمی ایران، از فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به‌مقصد فرودگاه بین‌المللی دوبی برخاست. مدت پرواز تا دوبی 28 دقیقه و حداکثر ارتفاع تا 14هزار پا (4،300 متر) تعیین شد. دقایق نخستین پرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفاع 12هزار پایی مطابق طرح پرواز انجام شد و خلبان به‌طور پیوسته با برج مراقبت فرودگاه بندرعباس و مرکز کنترل راه‌های هوایی ایران و امارات متحده تماس داشت.

چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس آ-300 به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به‌نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع 14هزار پایی صعود کند. در ساعت 10:22 ناو جنگی وینسنس آمریکا به حریم آب‌های ایران وارد شده بود، به‌دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد 2 را به‌سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد.

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمای اف-14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده‌اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعا کرد که در این مورد مرتکب اشتباه شده‌اند، اما شواهد بعدی این نظر آنان را مردود جلوه داد. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایرباس ایران در خارج از مسیر هوایی پرواز می‌کرده و رزم‌ناو آمریکایی نیز 7 بار اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران مخابره کرده ولی جوابی دریافت نکرد. این پیام‌ها روی فرکانسی فرستاده شده بود که خلبان ایرباس قادر به شنیدن آن نبوده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران