پیام‌های نظامی و سیاسی حمله موشکی یمن به عربستان

پیام‌های نظامی و سیاسی حمله موشکی یمن به عربستان

خبرگزاری تسنیم: حملات موشکی یمن به پایگاه‌های حساس نظامی عربستان از یک سو نشانگر قدرت بالای اطلاعاتی و موشکی ارتش یمن و از سوی دیگر حامل پیامی هشدار آمیز برای مسئولان جدید عربستان است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هر چند عربستان ادعا می کرد که در جریان حملات گسترده هوایی خود به یمن توانسته است انبارهای تسلیحاتی از جمله موشک های یمن را از بین ببرد و از افتادن آنها بدست کمیته های  انقلابی به رهبری انصار الله جلوگیری کند اما در 9 تیرماه  ارتش و نیروهای مقاومت مردمی یمن با شلیک یک فروند موشک اسکاد، پایگاه موشکی السلیل عربستان واقع در صحرای الدواسر از توابع استان ریاض را مورد هدف قرار دادند.

در 16 خرداد ماه گذشته نیز پایگاه هوایی عربستان واقع در منطقه «خمیس‌مشیط» از استان عسیر مورد حمله یک فروند موشک اسکاد یمن قرار گرفته بود. این حملات که می توان آن را درچارچوب بخشی از اقدامات تدافعی و تلافی جویانه کمیته‌های انقلابی و ارتش یمن ارزیابی کرد ، حاوی پیام‌های  هشدار آمیز نظامی و سیاسی به عربستان سعودی است که بی توجهی به‌ آن بیش از پیش می‌تواند این کشور را در باتلاق یمن فرو ببرد.

پیام‌های نظامی حملات موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی

هر دو موشک شلیک شده به قلب مراکز نظامی عربستان اصابت کرد. به گونه‌ای که در حمله نخست برخی اخبار از کشته شدن فرمانده نیروی هوایی این کشور حکایت داشت اما منابع سعودی مرگ وی را ناشی از بیماری سرطان اعلام کردند. در حمله دوم نیز برخی منابع از جمله پایگاه ویکی‌لیکس از زخمی شدن محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد خبر داده‌اند که این خبر از سوی منابع رسمی عربستان تایید نشد. همچنین برخی منابع از کشته و مصدومیت تعدادی از افسران فرانسوی خبر داده‌اند که بعد از بروز تنش در روابط میان آمریکا و عربستان حضور خود را در مراکز نظامی سعودی گسترش داده‌اند. با توجه به اینکه در پایگاه موشکی السلیل تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک نگهداری می‌شد لذا این احتمال  وجود دارد که بخشی از این موشک‌ها از بین برده باشند.

نکته مهم در شلیک دو موشک اسکاد یمن به پایگاه‌های نظامی خالد و السلیل هدف گیری دقیق و عبور موشک های  از سامانه پدافند هوایی است که بر فراز این پایگاهها مستقر شده بود. بخصوص آنکه گفته می شود در نزدیکی پایگاه موشکی السلیل یک پایگاه هوایی سلطنتی نیز وجود دارد که در آن هواپیماهای تورنادوی انگلیسی نگه داری می شود و 8 فروند از این هواپیماها مدام بر فراز این پایگاه به پرواز در می‌آیند. حال در چنین وضعیتی این سوال بخصوص برای سعودی‌ها مطرح است که یمنی‌ها چگونه توانسته اند به اطلاعات دقیق درباره این پایگاه‌ها دست پیدا کنند و موشک‌های اسکاد چگونه از سامانه‌های پدافند موشکی عبور کرده و درست به قلب پایگاه‌های نظامی عربستان اصابت کرده‌اند؟

بر این اساس می‌توان گفت که ارزش نظامی دو حمله موشکی یمن از هزاران سورتی پروازی که جنگنده‌های سعودی از آغاز تجاوز هوایی به یمن انجام داده‌اند به مراتب بیشتر است؛ زیرا هواپیماهای عربستان با اقتباس از حملات رژیم صهیونیستی در غزه عمدتا اهداف غیرنظامی را مورد حمله قرار داده‌اند که در نتیجه آن تاکنون بیش از 10 هزار کشته و زخمی و ویرانی و تخریب بیش از 20 هزار خانه و منزل مسکونی و آوارگی بیش از یک میلیون آواره و همچنین گرسنگی بیش از 20 میلیون نفر از مردم این کشور را به همراه داشته است که همگی از مصادیق جنایات جنگی محسوب به شمار می‌رود.

پیام‌های سیاسی حملات موشکی یمن

حملات موشکی یمنی ها بعد از آن آغاز شد که انصار الله با توجه به استمرار حملات هوایی عربستان مجبور شد از راهبرد صبر استراتژیک فاصله بگیرد و کم کم پاسخ به حملات این کشور را در دستور کار قرار دهد. این حملات به گونه ای تنظیم و مدیریت شده که به موازات استمرار حملات هوایی عربستان بر بُرد موشک های یمن افزوده شده است. در واقع پیامی که از این طریق به مسئولان سعودی ارسال شده این است که ادامه حملات هوایی موجب خواهد شد آنها حمله موشکی بعدی را نزدیکی کاخ های خود احساس کنند.

همچنین با توجه به اینکه حملات موشکی یمن بعد از سنگ اندازی های مکرر عربستان سر راه مذاکرات صلح صورت گرفت ( که با توجه به ماهیت تدافعی و تلافی جویانه این حملات و اصابت آنها به اهداف و مراکز کاملا نظامی با هیچ واکنش و مخالفت منفی در جامعه جهانی حتی از سوی متحدان غربی عربستان روبرو نشد ) از اینرو این حملات حاوی این پیام به مسئولان سعودی هم هست که باید هر چه سریعتر به سنگ اندازی و مانع تراشی‌های خود در مسیر تلاش های بین المللی برای پایان جنگ یمن خاتمه دهند.

توسل عربستان به جنگ نامشروع علیه یمن نگرانی های زیادی برای جامعه جهانی و حتی خود کشورهای غربی پدید آورده است که از جمله آنها می توان به رشد القاعده و ظهور داعش در یمن اشاره کرد که با حمایت مستقیم و غیرمستقیم عربستان صورت گرفته است. علاوه بر این رشد فقر در یمن و ابتلاء میلیون ها یمنی به سوء تغذیه علاوه بر اینکه زمینه را برای رشد افکار افراطی فراهم می کند ، جامعه جهانی و بخصوص سازمان ملل را با فاجعه اخلاقی روبرو کرده است.

از آنچه گفته شد مشخص می‌شود که هر دو حمله موشکی یمن به پایگاه  هوایی خالد در استان عسیر و پایگاه موشکی السلیل در استان ریاض با دقت تمام صورت گرفته است  و هدف قرار دادن آن علاوه بر اینکه از قدرت و توانایی نظامی بالای یمن حکایت دارد و در عین حال شکست اهداف اعلامی عربستان در نابودی  قدرت موشکی یمن را یاد آوری می‌کند ، حاوی پیام سیاسی به مسئولان جدید عربستان نیز هست که بلافاصله پس از راهیابی به قدرت با عجله فرمان تجاوز نظامی به یمن را بدون محاسبه عواقب آن صادر کردند و اکنون در باتلاق آن فرورفته‌اند.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان