استان فارس کمترین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک در ایران


استان فارس کمترین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک در ایران

خبرگزاری تسنیم: استان فارس با سرانه مصرف ۳۹ درصد آنتی‌بیوتیک کمترین میزان مصرف را در میان استان‌های کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سرانه مصرف آنتی‌بیوتیک در استان فارس 39 درصد است درحالی که این میزان در کشور بیش از 42 درصد ذکر شده که گاه به 45 تا 50 درصد هم رسیده است و سرانه مصرف جهانی آنتی‌بیوتیک نیز حدود 30 درصد است.

این میزان سبب شده که استان فارس در میان استان‌های کشور کمترین میزان مصرف آنتی‌بیوتیک را داشته باشد. هرچند تا رسیدن به استانداردهای جهانی هنوز فاصله زیادی باید طی شود.

افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها که امروزه به یک چالش مهم سلامت در جهان مطرح است سبب شده که متولیان سلامت کشور به دنبال راه‌هایی برای مقابله با این روند افزایشی باشند.

مصطفی قائمی‌نیا، مدیر تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از برنامه مداوم آموزشی برای داروخانه‌های استان فارس خبر می‌دهد و می‌گوید بیش از سه سال است که به داروخانه‌های استان فارس آموزش داده می‌شود که از دادن آنتی‌بیوتیک‌ها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی بدون نسخه پزشک خودداری کنند.

وی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را غیرعلنی و غیرقانونی می‌داند و می‌گوید به همین دلیل نمی‌توان آمار دقیقی از آنتی‌بیوتیک‌هایی که از این طریق خریداری می‌شود، ارائه داد.

بیماری‌هایی چون سردرد که در اثر فشارهای روحی زندگی مدرن بر افراد جامعه وارد می‌شود، منجر به گرایش افراد به مصرف دارو و مسکن به صورت خودسرانه می‌شود.

به گفته رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مصرف دارو در ایران را با جمعیت 75 میلیون نفری از کشور چین با جمعیت نزدیک به 2 میلیارد نفر قابل مقایسه است.

وی می‌گوید آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران مشتری زیاد دارد که سبب تاثیر منفی بر کلیه‌ها می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوامل آمار بالای نارسایی و پیوند کلیه در ایران نیز مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌هاست.

خضری می‌افزاید در همه جای دنیا داروهایی که در یک نسخه توسط پزشک نوشته می‌شود به بیش ازسه قلم نمی‌رسد ولی در کشور ما در یک نسخه دارویی ده‌ها قلم دارو دیده می‌شود.

مهران فرزانه، مدیر داروخانه درمانگاه اعتماد کسائیان شیراز، معتقد است که مصرف خودسرانه دارو عوامل بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل آن داروخانه‌ها هستند.

وی مشکلات اقتصادی داروخانه‌ها و عرضه زیاد این نوع داروها به ویژه در داروخانه‌های خصوصی را از دیر موارد خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌داند و معتقد است باید بر توزیع این داروها و میزان آنها نیز نظارت صورت گیرد.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان برای مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران و به ویژه استان فارس ذکر کرد، اصرار بیماران به پزشک برای تجویز این نوع داروها است.

هاجر دهقانی، شهروند 50 ساله شیرازی یکی از کسانی است که با اصرار از پزشک خود مسکن می‌طلبد، وی می‌گوید به علت پا درد زیاد شب‌ها نمی‌تواند بخوابد و به همین دلیل باید مسکن مصرف کند.

شبیه به این تفکر در بسیاری از کسانی که به پزشک به ویژه پزشکان عمومی مراجعه می‌کنند، وجود دارد غافل از اینکه مصرف زیاد دارو به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها سبب می‌شود میکروب‌ها به سرعت درمقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند و درمان بیماری به ویژه بیماری‌های عفونی را با مشکل مواجه می‌کند.

قائمی‌نیا، مدیر تحقیق و توسعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مشکل مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را در کشورهای درحال توسعه بیشتر می‌داند و معتقد است باید ذائقه دارویی بیماران تغییر یابد یعنی بیماران باید به سمت مصرف داروهای گیاهی بروند.

وی شایع‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های مصرفی در استان فارس را آموکسی سیلین از خانواده پنی‌سیلین و سفکسین از خانواده سفالوسپورین‌ها می‌داند.

با توجه به اینکه مصرف خودسرانه دارو، شایع‌ترین علت مسمومیت در جهان است و سالانه1/ 1 بیلیارد دلار در جهان صرف درمان و بررسی مشکلات ناشی از عوارض دارویی می‌شود به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه بتواند علاوه بر جلوگیری از مسمومیت‌های دارویی سالانه میلیاردها تومان به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon