دنبال معجزه نباشیم، ورود مردم به اقتصاد هر تحریمی را خنثی می‌کند

دنبال معجزه نباشیم، ورود مردم به اقتصاد هر تحریمی را خنثی می‌کند

خبرگزاری تسنیم: یک اقتصاددان با تأکید بر اینکه در مدیریت اقتصاد با تحریم باید نقش مردم را جدی گرفت، گفت: برای بهبود وضعیت اقتصاد معجزه نیاز نیست بلکه باید طرز تفکر مسئولان تغییر کند.

احسان سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه حتی اگر مذاکرات به نتیجه برسد با رویکرد کنونی دولتمردان، تنها به‌دلیل آزاد شدن پول‌های نفت نسیمی به اقتصاد می‌وزد، گفت: مسئولان به‌جای برگزاری سمینارهای اقتصادی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند؛ اگرچه در این مدت نشان داده‌اند به آن اعتقادی ندارند.

وی در پاسخ به اینکه در صورت باقی ماندن تحریم‌ها باید چه اقداماتی صورت گیرد، گفت: اولین خطای دولت این است که صنایع پیشران اقتصادی را نفت، پتروشیمی، خودرو و فولاد می‌داند، این در حالیست که این صنایع بر مبنای خام فروشی و واردات قطعات شکل گرفته‌اند به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که با پیشرفت آن‌ها اقتصاد رشد کند.

وی افزود: با وجود اینکه آمارهای دولتی نشان می‌دهد تولید خودرو افزایش یافته است اما رکود عمیق‌تر شده است، در واقع علی‌رغم تصور دولت اقتصاد نسبت به سال 1391، رشد مثبت نداشته است بلکه جلوی رشد منفی آن گرفته شده است.

وی با انتقاد از اینکه دولت مردم را در صحنه اقتصادی نادیده گرفته است، گفت: مردم جوهره انقلاب بودند. حضور آنها در جنگ تحمیلی موجب پیروزی شد. هروقت مردم بودند ما هم موفق بوده‌ایم. اکنون نیز آنها قوت اقتصاد و کشور هستند.

این اقتصاددان ادامه داد: بدبختی در این است که به اسم اقتصاد و تولید از مردم فاصله گرفته‌ایم، این برای نظام بسیار مضر است، باید اجازه داد مردم به کاسبی خود بپردازند.

سلطانی درباره اینکه چگونه می‌توان در زمان تحریم مانع کسب و کار نشد، گفت: نباید از کسب‌وکارهای کوچک مالیات گرفته شود؛ چراکه این کار به قاچاقچیان اجازه می‌دهد که به‌راحتی کالا وارد کشور کنند.

وی افزود: هزینه‌های دولت افزایش یافته است، این درحالیست که در این شرایط باید این هزینه‌ها کاهش یابد. همچنین باید سازوکار اقتصاد کشور از نفت جدا شود. اقتصاد نیم قرن اخیر کشور نشان می‌دهد هر ضربه‌ای که کشور خورده از وابستگی به نفت بوده است.

وی با بیان "در اینکه باید کشور با دنیا تعامل داشته باشد شکی نیست ولی گره زدن زندگی مردم به رفع تحریم‌ها اشتباه است" یادآور شد: مشخص است که دشمن از چنین جوی در مذاکرات به‌نفع خود استفاده خواهد کرد.

سلطانی با اشاره به اینکه به مطالباتی که دو سال پیش ایجاد شد و دولت یازدهم برای پی‌گیری این مطالبات بر سر کار آمد پاسخ داده نشد و وضعیت تشدید شده است، گفت: متأسفانه عملکرد دولت در بخش اقتصاد ضعیف بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به مردم یادآوری شود که منتظر پول مفت نفت نباشند و دست به زانوی خود بگیرند و کار کنند، گفت: التبه دولت نیز باید هزینه کسب و کار را کاهش دهد.

این اقتصاددان گفت: افرادی که در سال‌های گذشته یاد گرفته‌اند که کشور را با پول مفت نفت اداره کنند الآن برای این بدنه دولت و این شرایط مناسب نیستند.

سلطانی با تصریح بر اینکه برای بهبود اقتصاد معجزه نیاز نیست بلکه باید طرز تفکر مسئولان تغییر کند، گفت: مشکل ما پول و سرمایه نیست، مشکل سازوکار اجرایی کشور است که مبتنی بر بچه پولداری ملی است و باید از این شیوه دست برداشت.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه