توجه رهبر انقلاب به مؤسسات خودجوش و نوپا امیدبخش مسیر آینده ماست

توجه رهبر انقلاب به مؤسسات خودجوش و نوپا امیدبخش مسیر آینده ماست

خبرگزاری تسنیم: محمدمهدی سیار شاعر و از اعضای مؤسسه شهرستان ادب گفت:‌ توجه رهبر انقلاب به مؤسسات خودجوش فرهنگی از جمله شهرستان ادب موجب شد تا نوعی بازنگری و بازتدوین اهداف را برای نزدیک شدن به منویات رهبر انقلاب در این حوزه در دستور کار قرار دهیم.

محمد مهدی سیار، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، با اشاره به جلسه شعر نیمه رمضان و دیدار شعرا با رهبر انقلاب گفت:‌ پیش از این نیز گفته‌ام که این جلسه شعری به‌نوعی شب قدر شعر امروز محسوب می‌شود و از جلسات مهم و تأثیرگذار و بسیار پربرکت است. این جلسات هم به‌لحاظ معنوی برای شعرا ارزشمند است و روحیه آنها را بالا می‌برد و هم از نظر ادبی و فنی و هم از نظر محتوایی و جهت‌گیری‌های شعر.

وی با اشاره به جلسه امسال نیمه رمضان گفت:‌ جلسه امسال هم جلسه خیلی خوب، بانشاط و به یاد ماندنی بود، هم شعرهای خوبی شنیدیم که از سوی شعرای پیشکسوت، جوان و نوجوان خوانده شد و هم فرمایشات رهبر انقلاب بسیار راهگشا و مؤثر بود.

سیار با اشاره به ضرورت برگزاری این جلسات در حوزه شعر گفت:‌ به‌نظرم ضرورت را حضرت آقا هر سال در صحبت‌هایشان بیان می‌کنند. خارج از اینکه ایشان علاقه شخصی و دلبستگی قدیمی نسبت به شعر و همنشینی با شعرا دارند و این همنشینی سالیان متمادی ادامه داشته است و به یک شب و دو شب در سال محدود نشده و نمی‌شود‌، هر سال نیز دیداری جامع با شاعران کشور برگزار می‌کنند که بسیار بااهمیت است. رهبر انقلاب در جایگاه رهبری و مدیریت کشور هر سال اشاره می‌کنند که شعر از نظرشان چه جایگاهی دارد. ایشان شعر را هنر اول ایران می‌دانند و در واقع به شأن و جایگاه این هنر برای رساندن پیام معنوی اسلام و انقلاب معتقدند و خودشان را حتی به‌نوعی موظف می‌دانند که این جلسه را داشته باشند، تا این‌ جایگاه شعر را به مردم گوشزد کنند.

وی تصریح کرد:‌ امسال آقا جمله عجیبی گفتند، فرمودند: «من می‌‌بینم که در نظام ما، در کشور ما، آن کسانی که باید این حقیقت را بفهمند، کأنّه بعضی‌شان ــ حالا همه را نمی‌گوییم ــ درست به عمق اهمیت شعر پی نبردند، اصلاً شعر را قدرشناسی [نکردند]؛ ما قَدَروا الشِّعرِ حَقَّ قَدرِه؛ درست نتوانستند واقعاً قدر شعر را بفهمند.» این جمله عربی و اسلوب آقا برگرفته از یکی از آیات قرآن است که می‌گوید مشرکان و کافران آن‌گونه که باید خدا را نشناختند و ارج ندادند. رهبر انقلاب این اسلوب را برای شعر به کار بردند که حیرت انگیز و در جای خود تازه بود.

هر اتفاقی هم که در حوزه شعر روی می‌دهد‌، با تلاش خود شاعران است نه مسئولان

عضو مؤسسه شهرستان ادب در پاسخ به این پرسش که به‌عنوان یک شاعر از توجه مسئولان حوزه فرهنگ به شعر راضی است،‌ یا خیر؟ گفت:‌ من فکر می‌کنم حق مطلب را رهبری ادا کردند و گفتند که اصلاً از توجه مسئولان به حوزه شعر راضی نیستند. به‌نظر من  مسئولان اصلاً در حد و اندازه‌ای که باید برای شعر وقت بگذارند و برنامه‌ریزی کنند‌، اقدام نمی‌کنند‌، هر اتفاقی هم که در حوزه شعر روی می‌دهد‌، با تلاش خود شاعران است،‌ این‌گونه نیست که مدیران فرهنگی و مسئولان برنامه‌ریزی کاری برای شعر کنند، حضرت آقا هم‌چنین در خلال سخنانشان به نقش صدا و سیما اشاره کردند، در صدا و سیما نیز آن اندازه‌ای که باید به شعر توجه ندارند،‌ البته در سال‌های اخیر وضعیت بهتر شده است، برنامه‌هایی چون مشاعره و قندپهلو تولید شده‌اند اما هیچ کدام آیینه شعر امروز فارسی نیستند.

در بنیاد نخبگان هیچ جایگاهی برای پرورش نخبگان ادبی تعریف نشده است

این شاعر جوان با اشاره به فراز دیگری از فرمایشات رهبر انقلاب گفت:‌ آقا اشاره کردند به پرورش استعدادهای جوان، ما در بنیاد نخبگان هیچ جایگاهی برای پرورش نخبگان ادبی تعریف نکرده‌ایم،‌ وزارت ارشاد نیز بسیار بهتر از وضع کنونی می‌تواند در حوزه شعر استعدادیابی کند،‌ اما در عمل اتفاق مبارکی رخ نمی‌دهد.

توجه رهبری به مؤسسات خودجوش و نوپا امیدبخش بود

سیار با اشاره به نکته بسیار امیدبخش سخنان رهبر انقلاب در حوزه شعر گفت:‌ نکته امیدبخش سخنان رهبر انقلاب توجه به مؤسسات نوپا و خودجوش عرصه شعر بود،‌ ایشان به‌طور خاص از شهرستان ادب نام بردند، این افتخاری است برای ما که در این مؤسسه به‌عنوان کمترین عضو هستیم، اعضای مؤسسه شهرستان ادب روحیه و نشاط بسیار قابل توجهی از این توجه گرفتند و البته بار مسئولیت بزرگی هم بر دوش احساس کردند، به‌خصوص در بخش استعدادیابی و نخبه پروری تأکید آقا روی این بخش بود،‌ البته ما مؤسسه‌ای با امکانات محدود هستیم.

بازنگری و بازتدوین در اهداف مؤسسه شهرستان ادب پس از توجه رهبر انقلاب

سیار گفت:‌ پس از سخنان رهبر انقلاب لازم است در مؤسسه شهرستان ادبی یک بازنگری و بازتدوین در اهداف داشته باشیم تا با اهداف بلندتری قدم به‌سویی برداریم که رهبر انقلاب از ما توقع داشته و دارند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر بی‌توجه نبودن شاعر به وقایع سیاسی و اجتماعی پیرامونش گفت:‌ این‌گونه شعری به‌نظرم لازم و ضروری است و هم در عین حال که ناظر به وقایع روز است بسیار می‌تواند ادیبانه، فاخر و مؤثر باشد، همان‌طور که رهبر انقلاب مثال زدند، در طول تاریخ هم از اتفاقات خاص شعرهای بسیار ماندگار ملی و جهانی پدید آمده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم شاعر یعنی حضور زنده در زندگی و اجتماع و واکنش نشان دادن نسبت به وقایع.

عضو مؤسسه شهرستان ادب ادامه داد: خیلی‌ها معتقدند که وظیفه شاعر این نیست که در مواجهه با حوادث شعر بگوید، شاعر باید به مفاهیم ادبی و ازلی و ماندگار پردازد و پرداختن شعر به اتفاقات روز ممکن است شعر را از ماندگاری و جهان‌شمولی بیندازد، در حالی که به‌عکس است، شاعر در هر اتفاق و حادثه‌ای می‌تواند جنبه ادبی و ابدی و انسانی قضیه را هم ببیند و شعر بگوید که هم آن شعر در تاریخ ماندگار شود و هم آن حادثه. این اتفاق در طول تاریخ ادبیات فارسی در زمان‌های دیگر افتاده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران