اولویت‌‌های اصلی روسیه ممانعت از مداخله خارجی در سوریه است

اولویت‌‌های اصلی روسیه ممانعت از مداخله خارجی در سوریه است

خبرگزاری تسنیم: یک تحلیلگر روس مسائل منطقه ماهیت طرح مسکو مبنی بر ائتلاف عربستان و سوریه برای مبارزه با تروریسم را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فراس مادرینی روزنامه نگار سوری مقیم مسکو در گفت‌ و گو با خبرنگار تسنیم در دمشق ابراز داشت که اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس ‌جمهور روسیه در دیدار با ولید معلم وزیر خارجه سوریه مبنی بر اینکه " ما از دولت و حاکمیت و ملت سوریه حمایت می ‌کنیم " نشان دهنده صلابت مواضع روسیه در قبال دمشق است.

وی در این زمینه تصریح کرد که همه باید بدانند که موضع روسیه نسبت به بحران سوریه مبتنی بر مشروعیت و منشورهای بین‌ المللی و یک موضوع مبنایی و ثابت است، به‌ ویژه اینکه اولویت‌ های اصلی روسیه ممانعت از مداخله خارجی در امور داخلی کشورهای دیگر است.

ماردینی ابراز داشت: رئیس‌جمهور روسیه همواره از آغاز بحران سوریه مواضع اعتدال‌گرایانه ای نسبت به سوریه داشته و همیشه تأکید کرده که به دنبال راه حل مسالمت ‌آمیز این بحران از طریق خود مردم سوریه است. وی در اظهارات اخیر خود در شهر پترزبورگ برای اولین بار از آغاز بحران سوریه اصطلاح " رئیس‌ جمهور سوریه " را برای بشار اسد به کار برده و گفت: ما به دنبال همکاری با رئیس‌ جمهور اسد و سهیم بودن در انجام اصلاحات سیاسی هستیم.

این خبرنگار روس گفت که سفر ولید معلم به روسیه برای بررسی طرح این کشور برای ورود سوریه به ائتلاف با کشورهایی مانند عربستان، ترکیه و قطر بود که پیش ‌تر از تروریسم حمایت می ‌کردند،‌ ما می ‌دانیم که این دولت ‌ها قادر به تصمیم‌ گیری سیاسی مستقل نیستند و نمی ‌توانند خارج از اراده آمریکا کاری بکنند،‌ در نتیجه این رویکرد را می‌ توان عقب‌ نشینی آمریکا و غرب در قبال بحران سوریه دانست. 

این روزنامه نگار مقیم روسیه در مورد میزبانی مسکو در رویکرد شبیه هماهنگی بین سوریه و عربستان سعودی جهت رسیدن به یک توافق احتمالی گفت: همه چیز در دنیای سیاست ممکن است. اما من پیش بینی نمی‌ کنم که تماس‌ های مستقیم یا چیزی شبیه توافق احتمالی بین دو طرف اتفاق بیفتد. من اعتقاد دارم که طرف روس درخواست ‌های سوریه را که در زمینه ممانعت از تأمین مالی گروه ‌های تروریستی و توقف ارسال تروریست‌ ها به سوریه برای همه شناخته شده است، به طرف مقابل منتقل کند. البته این هماهنگی را منحصراً در مقابله با داعش و جبهه النصره خواهد بود.

ماردینی در مورد اظهارات پوتین در حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی از سوریه و پیام ‌های این اظهارات گفت:‌ به نظر من این سخن متوجه سوریه نیست، بلکه پیامی برای ائتلافی است که احتمالاً تشکیل می‌ شود،‌ مبنی بر اینکه روسیه همیشه از  سوریه حمایت نظامی ، اقتصادی و سیاسی می ‌کند. این بار پوتین شخصاً سه کلمه (ملت، دولت و رهبری کشور) را نیز به این عبارت اضافه کرد. مهم‌ ترین جمله پوتین در این بخش بود که گفت: سوریه پیروز خواهد شد. این سخن وقتی از زبان رئیس ‌جمهور یک دولت بزرگ نظیر روسیه گفته می ‌شود، معنا و مفهوم زیادی در عرصه سیاسی دارد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان