قدرت‌های بزرگ اجازه حل مسئله فلسطین را نمی‌دهند

قدرت‌های بزرگ اجازه حل مسئله فلسطین را نمی‌دهند

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه تحولات فلسطین در سایه تحولات منطقه شاهد نقطه عطفی است، گفت: منافع قدرت‌های بزرگ در گروی عدم‌حل مسئله فلسطین و فرسایشی شدن آن است.

با توجه به در پیش بودن روز جهانی قدس، خبرگزاری تسنیم میزگردی را با عنوان بررسی «تحولات و چشم انداز آینده فلسطین» با حضور دو تن از کارشناسان مسائل فلسطین و منطقه آقایان محمدعلی مهتدی و علیرضا سعیدآبادی برگزار کرده است. بخش اول این میزگرد روز گذشته در خروجی تسنیم قرار گرفت.(لینک)

علیرضا سعید آبادی کارشناس ارشد روابط بین الملل در بخش دوم این مصاحبه گفت که تحولات فلسطین با توجه به تحولات منطقه شاهد نقطه عطفی است و نمی‌توان مسئله فلسطین را به دور از مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی قرار داد.

به عقیده این تحلیلگر مسائل فلسطین، تداوم حضور قدرت‌های جهانی، به فرسایشی شدن مسئله فلسطین و طولانی شدن آن کمک کرده است. از سوی دیگر بین نگاه بازیگران داخلی به مسأله فلسطین و نگاه نظام سلطه به این مسأله هماهنگی برقرار است.

وی همچنین بر این باور است که انقلاب‌های عربی یا همان بیداری اسلامی بهترین فرصت بود تا ما به آرایش مجدد منطقه ای دست پیدا کنیم و ملت‌ها بر سرنوشت خود حاکم شوند.

سعید آبادی در این باره معتقد است که هر چند در ابتدا رژیم صهیونیستی با خطرهای زیادی روبه رو بوده است اما امروز این خطر را به سایر کشورها منتقل کرده و به عبارت دیگر خطر از مرزهای فلسطین اشغالی دور شده است

وی تصریح کرد که رژیم صهیونیستی بعد از جنگ‌های متوالی و شکست‌هایش به این نتیجه رسیده است که از «جنگ‌های نیابتی» استفاده کند تا خطر را از جامعه خود دور و خود را از درون بازسازی کند.

 

***متن کامل این میزگرد در زیر از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد***

تسنیم: ارزیابی شما درباره اوضاع فلسطین با توجه به تحولات منطقه‌ای چیست؟


سعیدآبادی: مسئله فلسطین با توجه به تحولات منطقه‌ای شاهد نقطه عطفی است. ما اگر بخواهیم درباره مسأله فلسطین سخن بگوییم، در ابتدا باید جای آن را در لایه منطقه‌ای پیدا کنیم. ما در باره نظام سلطه و استکبار جهانی سخن می‌گوییم.باید بدانیم نظام استعمار و استکبار برای رسیدن به اهداف خود به چه ابزارهایی رو می‌آورد و به دنبال چیست.

ما مسأله فلسطین را در سه لایه سیاست بین الملل، اقتصاد بین الملل و فرهنگ بین الملل بررسی می‌کنیم.

از نظر سیاست بین الملل کشورهای غربی و اروپایی و آمریکا سعی می‌کنند سلطه خود را بر ملت‌ها حفظ کنند. در لایه اقتصادی یا همان اقتصاد بین الملل سعی می‌کنند کشورها را به خود وابسته کنند و در این راه از شرکت‌های چند ملیتی و بورس‌ها و بانک‌ها استفاده می‌کنند. درباره فرهنگ بین الملل هم باید بگویم، وقتی اتفاقی در کشور اتفاق می‌افتد؛ نظام سلطه سعی می‌کند الگوی جایگزین را از طریق نظام رسانه‌ای به مردم آن کشورها معرفی کند. به عنوان مثال آرمان یا همان لیبرالیسم را جایگزین بی بدیل برای مردم معرفی می‌کنند. بنابراین این سه لایه با هم کار می‌کنند.

غرب در صدد مصادره تحولات ناشی از بیداری اسلامی است

تحولات بیداری اسلامی فرصتی بود که ما به آرایش مجدد منطقه ای دست پیدا کنیم و ملت‌ها بر سرنوشت خود حاکم بشوند و بتوانند راه جدیدی را در منطقه در بیش بگیرند، زیرا بعد از نهضت‌های استقلال‌طلبانه در نیمه دوم قرن گذشته، بیداری اسلامی فرصتی بسیار استثنایی برای منطقه بود. ولی ما شاهد آن بودیم که نظام سلطه سعی کرد این تحولات را به نفع خود مصادره کند. به عنوان مثال اتفاقاتی که در مصر رخ داده است، رشد قارچ گونه گروه‌های تکفیری در سطح منطقه که به عنوان بازیگران جدیدی که هیچ تعلق خاطری به ملت‌ها ندارند در حال فعالیت هستند، نمونه‌ای از تلاش‌های نظام سلطه برای مصادره این تحولات به نفع خود است.

صهیونیست‌ها نیز از این گروه‌های تفکیری حمایت می‌کنند و حتی از حمایت از این گروه‌ها تحت عنوان یک راهبرد یاد می‌کنند و به عنوان مثال جبهه النصره را به عنوان پیشانی این هدف گذاری خود در سوریه معرفی می‌کنند.

عربستان سردمدار اجرای راهبرد جدید جنگ‌های نیابتی

امروز شاهد دادن نقش‌های بیشتر به عربستان هستیم. عربستان امروز سردمدار اجرای راهبرد جدید جنگ‌های نیابتی است. این امر یک مقداری خطر و تهدید را از مرزهای رژیم صهیونیستی که از ابتدا با خطر روبرو بود دور می‌کند و این یک فرصت برای اسرائیل محسوب می‌شود. ما در مواضع اعلامی صهیونیست‌ها بیشتر نگرانی‌های آنها را می‌بینیم که منتشر می‌کنند و این در حالی است که نیات بازیگران پنهان است. این وضعیت جدید برای صهیونیست‌ها شاید راه جایگزینی برای راهبرد از نیل تا فرات آنها باشد، هرچند صهیونیست‌ها این را ابزار نمی‌کنند.

تسنیم: ارزیابی شما درباره روز قدس امسال با توجه به تحولات منطقه، جنگ یمن و نیز درگیریها در عراق و سوریه چیست؟

روز قدس فرصت مدیریت صحنه را از صهیونیست‌ها می گیرد

سعیدآبادی:روز جهانی قدس یک راهبرد ماندگار برای جهان اسلام است که مسئله فلسطین را همواره در سطح مناسبات جهانی به عنوان مسئله اول به جهانیان معرفی می‌کند و این امر فرصت برنامه ریزی و مدیرت صحنه را از صهیونیست‌ها می‌گیرد، زیرا برنامه ریزی صهیونیست‌ها در قالب برنامه یکساله به اجرا در نمی‌آید، بلکه برنامه راهبردی آنها 5 یا 10 ساله است. صهیونیست‌ها به محض اینکه تحرکی می‌خواهند انجام بدهند به روز جهانی قدس بر می‌خورند. اقیانوس انسانی که ما در روز قدس شاهد آن هستیم، این یادآوری را دارد که مسلمانان، روز قدس فرا رسیده است. روز قدس همواره این کابوس را در ذهن صهیونیست‌ها زنده نگه داشته است که روز قدس یعنی روز از بین رفتن اسرائیل.

تسنیم: با وجود همه طرح هایی که برای حل مسئله فلسطین مطرح بوده ، چرا هیچ تصمیم عملی و جدی برای مسئله فلسطین شاهد نیستیم، مشکل اصلی چیست؟

امروز خطرات از اسرائیل به سایر کشورهای منطقه منتقل شده است

سعید آبادی: از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 میلادی به دیگران پیام خود را صادر کرده که با تهدید به وجود آمده است. صهیونیست‌ها از همان ابتدا سعی کردند این تهدید در منطقه توزیع شود. ما امروز می‌بینیم که سیاست توزیع نا امنی در منطقه شیب سعودی داشته و به اوج خود رسیده است. هر چند در ابتدا رژیم صهیونیستی با خطرهای زیادی روبه رو بوده است، امروز این خطر را به سایر کشورها منتقل کرده و به عبارت دیگر خطر از مرزهای رژیم صهیونیستی دور شده است.

نگاه  متفاوت گروه‌های جهادی فلسطین در مبارزه با رژیم صهیونیستی

نگاه گروه‌های جهادی فلسطین فعال در مبارزه با اسرائیل نگاه واحدی نیست. مثلا تشکیلات خودگردان فلسطین اساس کار را بر همکاری امنیتی و سازش با رژیم صهیونیستی گذاشته است، جنش حماس که در غزه مستقر است، ثابت کرده که از روش مبارزه تا حصول نتیجه پیروی می‌کند. دولت آشتی ملی فلسطین هم با آسیب‌هایی مواجه است. در یکسال گذشته اختلافات بر سر تشکیل این دولت ادامه داشت و امروز شاهد انحلال آن هستیم. اختلاف بین حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین درباره ترکیب وزرا از اختلاف نگاه‌ راهبری که این گروه‌ها در مبارزه با اسرائیل دارند ناشی می‌شود. صهیونیست‌ها این تحولات را با دقت پیگیری می‌کنند.

تسنیم: آسیب‌هایی جدی که جامعه صهیونیستی در حال حاضر با آن مواجه است، چیست؟

سعیدآبادی: اجلاس هرتزلیا نشان داد که صهیونیست‌ها به آسیب‌های جامعه صهیونیستی و جامعه یهودی، نگاهی جدی دارند و از  فرصت‌های منطقه‌ای و اختلافات موجود نهایت استفاده را می‌کنند. سخنانی که در این نشست مطرح شده است، چند ماه بعد به صورت راهبرد در سیاست‌های صهیونیست‌ها نمود پیدا می‌کند و در رفتار صهیونیست‌ها نقش کلیدی ایفا می‌کند.

معضل جذب سرباز در ارتش اسرائیل

جامعه صهیونیستی بر اساس تهدید در درون خود را تعریف کرده و دائما خود را در معرض تهدید می‌بیند، این نگاه به نیروی نظامی نیاز دارد و عقبه این نیروی نظامی هم جامعه‌ای است که باید آن را پشتیبانی کند. وقتی صهیونیست‌ها در آسیب شناسی جامعه صهیونیستی به این نتیجه می‌رسند که در چند سال آینده از لحاظ سرباز گیری از 50 درصد از این جامعه محروم هستند و این را به عنوان چالش جدی خود معرفی می‌کنند، این یعنی نوعی کاهش برونگرایی و افزایش درونگرایی و بازسازی جامعه داخلی اسرائیل.

صهیونیست‌ها امروز از وضعیت منطقه‌ای به نفع خود استفاده می‌کنند و ما می‌بینیم که این توزیع نا امنی به بالاترین حد خود رسیده است. عربستان در توزیع این نا امنی در حال انجام کارهای بسیار خطرناکی است و این به عنوان یک پدیده خطرناک در منطقه، مسئله قدس را تحت الشعاع قرار داده است و ما باید از ابزار قدس که فرصت بی بدیلی در اختیار ملت‌ها است، بهترین استفاده را کنیم.

تسنیم: شرایط خاورمیانه در انسجام سیاسی داخلی اسرائیل چقدر کمک کرده و به طور کلی تاثیر شرایط خاورمیانه بر درون جامعه اسرائیل چیست؟

چرایی طولانی شدن و عدم حل مسئله فلسطین

سعید آبادی: عامل نظام بین الملل که ما از آن به عنوان نظام سلطه یاد می‌کنیم از ابتدا راهبرد آن این بوده که بحران فلسطین به عنوان یک بحران بین المللی باقی ماند و نظام سلطه همیشه در جهت فرسایشی کردن انرژی ملت‌ها عمل کرده است. چندین دهه است که بحران فلسطین به عنوان بحران بین المللی توسط قدرت‌های مختلف حفظ شده است. از سوی دیگر حساس بودن این منطقه از لحاظ جغرافیای سیاسی موجب شده است که نظام سلطه همچنان در آن حضور داشته باشد. تداوم حضور قدرت‌های جهانی، به فرسایشی شدن مسئله فلسطین و طولانی شدن آن کمک کرده است. از سوی دیگر بین نگاه بازیگران داخلی به مسأله فلسطین و نگاه نظام سلطه به این مسأله هماهنگی بر قرار است.

جنگ نیابتی ترفند جدید رژیم صهیونیستی برای دور ماندن از خطر

رژیم صهیونیستی بعد از جنگ‌های متوالی و شکست‌هایش به این نتیجه رسیده است که از جنگ‌های نیابتی استفاده کند تا خطر را از جامعه خود دور و خود را از درون بازسازی کند. اگر وفاق و نگاه همه گروه‌های فلسطینی به مقاومت، نگاه واحدی بود، نظام بین الملل هم مجبور می‌شد که پاسخ مثبت تری به این خواسته‌ها بدهد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ماهیت رژیم صهیونیستی بهره برداری از اختلافات منطقه‌ای و بهره برداری از تمام مسائلی است که به امنیت این رژیم کمک کند است. تمام احزاب داخلی اسرائیل به دنبال تحقق همین هدف هستند.

تسنیم:خطری که آینده فلسطین را تهدید می‌کند چیست؟ چرا گروه‌های فلسطینی اختلافات خود را کنار نمی‌گذارند و نیروی خود را برای مقابله با دشمن واحد متمرکز نمی‌کنند؟

منافع قدرت‌های بزرگ در گروی عدم حل مسأله فلسطین و فرسایشی شدن آن است

سعیدآبادی: نگاه ایدئولوژیک هر کدام از گروه‌های فلسطینی به مبارزه با یکدیگر متفاومت است. این باعث می‌شود که تهدیدها مضاعف شود.  دخالت عامل خارجی نیز در طولانی شدن و بدون فرجام ماندن طرح‌هایی که بین گروه‌های فلسطینی در دستور کار قرار گرفته است، مؤثر است.  بحث مقاومت برای بخشی از این گروه‌ها به عنوان یک هدف آرمانی مطرح است، اما بخش عمده‌ای از این گروه‌ها نیز به سمت کارهای اقتصادی رفتند.

عامل خارجی امروز بسیار قوی تر از گذشته است. مسائل پیرامونی گروه‌های فلسطینی را درگیر خود کرده است. ما می‌بینیم که در سوریه مقاومت باید انرژی خود را صرف دفع خطری که قریب الوقوع است، بکند. در  غزه رشد گروه‌های تفکیری هستیم که برای حماس یک تهدید است. نظام سلطه از ابتدا در صدد این بوده است که بحران فلسطین را برای چندین دهه زنده نگه‌دارد تا بتواند به منافع خود در منطقه بهتر دست پیداکند. منافع قدرت‌های بزرگ در گروی عدم حل مسأله فلسطین و فرسایشی شدن آن است.

گفت‌وگو از حسن رستمی

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت