توافق انصارالله و جنبش جنوب برای اداره استان‌های جنوبی

توافق انصارالله و جنبش جنوب برای اداره استان‌های جنوبی

خبرگزاری تسنیم: روزنامه الاخبار لبنان فاش کرد که جنبش جنوب و انصارالله یمن بر سر ساز و کاری برای اداره استان های جنوبی به توافق رسیده اند به این شرط که اداره مرزها در اختیار ارتش ملی یمن باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، بعد از نشست مشورتی ژنو بین گروه‌های یمنی نشست‌های گسترده‌ای بین گروه‌های جنوبی و تعدادی از افسران نظامی جنوب و انصارالله در مورد چگونگی واگذاری شهرها از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی برگزار شد.

بر اساس اطلاعاتی که الاخبار از مسقط به آن دست پیدا کرده است این رایزنی‌ها به توافق بر سر تشکیلاتی برای اداره استان‌های جنوبی منجر شد و توافق بر سر همه جزئیات تقریبا نهایی شده است به این شرط که مرزها و حمایت از آن بر عهده ارتش ملی یمن باشد.

دو طرف می‌دانند که اجرای این تفاهم نیاز به موافقت‌های بین المللی و منطقه‌ای دارد و عربستان به هیچ وجه اجازه اجرای این توافق را نخواهد داد؛ چرا که در این صورت برگ برنده مهمی را در صحنه یمن از دست خواهد داد.

خشم عربستان از جنبش جنوب و حمله به مواضع جنوبی‌ها

عربستان برای نشان دادن عدم رضایت خود از جنبش جنوب هفته گذشته چندین حمله هوایی به مواضع این جنبش در الصبیحه انجام داد که 60 تن از رزمندگان جنبش جنوب در این حملات کشته شدند.

همچنین مواضع این جنبش را در عدن هدف قرار  دادند که بر اثر آن 20 تن از آنها کشته شدند و به دنبال آن رسانه های عربستان اعلام کردند که این حملات اشتباهی بوده است و رسانه‌های سعودی حمله ای را به این جنبش از سر گرفتند و آن را جنبش ایرانی خواندند که این امر واکنش ابو بکر العطاس نخست وزیر سابق یمن جنوبی را به همراه داشت.

هلی‌برن 160 افسر اماراتی و سعودی در منطقه البرقیه عدن

حالت شکست و سرخوردگی طرفداران عربستان در جنوب یمن باعث شد تا ریاض از امارات درخواست کمک کند که به دنبال آن امارات 60 تن از افسران و عناصر نیروهای مسلح خود را در شهرستان «البرقیه» واقع در عدن در جنوب یمن هلی برن کند. این افراد مواضع خود را در این منطقه مستحکم کردند و با استفاده از موشک‌های ضد زره و توپخانه از خود محافظت می‌کنند.

عناصر ارتش امارات با جلیقه‌های ضد گلوله و سلاح های جدیدی که حمل می‌کردند شناخته می‌شوند و در دو جبهه «بئراحمد» و «دار سعد» حضوری فعال و مسلط داشته‌اند. عربستانی‌ها نیز 100 افسر و نیرو را به عدن وارد کردند که در کنار نیروهای اماراتی مستقر شده‌اند. یک کشتی جنگی با 400 نیرو هم در خلیج عدن لنگر انداخته است که در شرایط اضطراری وارد عمل خواهد شد و بر اساس توافق صورت گرفته فرماندهی با اماراتی‌ها خواهد بود.

اماراتی‌ها با فرماندهی افسری به اسم ابو عبدالله نشست‌هایی را با گروه های مسلح برگزار و در جریان این نشست‌ها از ادامه حملات آنها اطمینان حاصل کرده‌اند و 800 قطعه سلاح فردی بین تمامی گروه‌ها توزیع و توافق شده است تا روزانه یک میلیون ریال عربستان به افراد مسلح پرداخت شود. یک شخص از دماج به اسم الشیخ هاشم السید به عنوان مسئول توزیع سلاح و پول بین گروه های مسلح انتخاب شده است.

افسر اماراتی به گروه‌های مسلح قول داده است که در هفته‌های آینده 1600 نیروی تازه به آنها ملحق خواهد شد و تمامی نیروها تحت فرماندهی منطقه البرقیه که محل استقرار نیروهای اماراتی است، خواهند بود.

شکست طرح امارات و عربستان برای تصرف عدن

ارتش یمن موضع استقرار عناصر اماراتی را در یکی از ساختمان‌های منطقه «دارسعد» در عدن کشف کرد و این مکان را هدف قرار داد که بر اثر آن تعدادی از عناصر مسلح کشته شدند که در بین آنها یک افسر اماراتی نیز بود. ولی خبر کشته شدن افسر اماراتی را در مرزهای مشترک یمن و عربستان اعلام کردند و به دنبال آن ماموریت نیروهای اماراتی از تصرف عدن به چگونگی حفظ جان نیروهای اماراتی و سعودی در این منطقه تغییر پیدا کرد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان