«استانکزی» قربانی اتحاد نانوشته «عطا» و «دوستم» شد؟

«استانکزی» قربانی اتحاد نانوشته «عطا» و «دوستم» شد؟

خبرگزاری تسنیم: در حالی که وزیر دفاع افغانستان قرار بود پس از ۹ ماه امروز رأی اعتماد گرفته و راهی این وزارتخانه شود، نمایندگان پارلمان این کشور به معصوم استانکزی برای تصدی این پست اعتماد نکردند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، سرانجام پس از  9 ماه ساعاتی پیش مجلس نمایندگان افغانستان رأی‌گیری برای اعتماد به کاندیدای احراز پست وزرات دفاع افغانستان را آغاز کرد تا بالاخره این وزارت کلیدی در حکومت وحدت ملی افغانستان بدون وزیر باقی نماند.

با این حال نمایندگان پارلمان افغانستان با 104 رأی مخالف به معصوم استانکزی اعتماد نکرده و از ورود وی به ساختمان وزارت دفاع جلوگیری کردند.

معرفی محمد معصوم استانکزی از سوی اشرف‌غنی به عنوان کاندیدای وزارت دفاع افغانستان از همان روزهای اول با واکنش‌های تندی روبرو شد.

«عطا محمد نور» سرپرست ولایت بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان در هفته‌های گذشته در واکنش به زمزمه‌ها در مورد معرفی «معصوم استانکزی» به عنوان وزیر دفاع افغانستان گفته بود: حکومت وحدت ملی با این اقدام یک اشتباه بزرگ سیاسی و تاریخی مرتکب می‌شود.

وی با صدور بیانیه‌ای در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی هشدار داد: حزب «جمعیت اسلامی افغانستان» بارها برای ثبات و منافع ملی این کشور در برابر عملکردهای حکومت سکوت کرده اما معرفی استانکزی به عنوان وزیر دفاع را نمی‌پذیرد.

نور افزود: استانکزی به عنوان قاتل «برهان‌الدین ربانی» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، شناخته می‌شود و معرفی وی به عنوان وزیر دفاع از سوی حکومت وحدت ملی مانند پا گذاشتن بر ارزش‌های ملی و بی‌حرمتی به استاد شهید است.

سرپرست ولایت بلخ اظهار داشت: اگر استانکزی در ترور رئیس سابق شورای عالی صلح افغانستان شریک بوده یا غفلت کرده باشد، باید اعدام شود.

برخی توافق اشرف‌غنی و عبدالله بر سر معرفی استانکزی به عنوان وزیر دفاع از یک سو و واکنش تند عطا در این مورد از سوی دیگر را نوعی اختلاف و شکاف میان اعضای حزب جمعیت اسلامی می‌دانستند که به نظر می‌رسد پس از حادثه پروان و حمله نیروهای آمریکایی به دپوی مهمات یکی از فرماندهان مطرح جهادی در این ولایت، که باعث شد بار دیگر سران جهادی جمعیت اسلامی در کنار یکدیگر جمع شوند به نزدیکی بیش از پیش رهبران جمعیت کمک کرد.

حال به نظر می‌رسد اپوزیسیون زمان کرزی به رهبری عبدالله عبدالله که توانسته بود بیشترین کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص دهد و همچنین نفوذ رهبران جمعیت اسلامی افغانستان در پارلمان این کشور این بار قدرت خود را به رخ اشرف‌غنی کشید و یکی از دلایل عدم اعتماد پارلمان به استانکزی که منفور جمعیتی‌هاست، همین حوزه نفوذ و قدرت عبدالله و سایر رهبران جهادی جمعیت درپارلمان افغانستان است.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. همانطور که در بالا ذکر شد رسیدن به توافق بر سر وزیر دفاع افغانستان حدود نه ماه طول کشیده بود تا اینکه استانکزی از سوی اشرف‌غنی معرفی شد.

برخی آگاهان نزدیک به ژنرال عبدالرشید دوستم بر این اعتقادند که معاون اول غنی (دوستم) نیز با معرفی استانکزی به شدت مخالف بوده و خواستار این بوده است که وزیر دفاع باید از قوم ازبک معرفی شود.

در زمان معرفی «شیر محمد کریمی» به عنوان نخستین نامزد احراز پست وزارت دفاع افغانستان در حکومت وحدت ملی از سوی اشرف‌غنی، برخی کارشناسان نارضایتی دوستم از این مسأله را منعکس کردند.

گفته می‌شد دوستم، «ژنرال همایون فوزی» از فرماندهان ازبک‌تبار فعال در وزارت دفاع ملی افغانستان را برای تصدی این پست به اشرف‌غنی معرفی کرده بود که با معرفی استانکزی مشخص شد که این گزینه از سوی رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان نیز رد شده است.

حال اینجا نوبت قدرت‌نمایی دوستم بود؛ حضور 15 نفری ازبک‌ها در کنار 11 نماینده ایماق و ترکمن این فرصت را برای دوستم به وجود آورده بود از از نفوذ خود در میان هوادارنش استفاده کرده و استانکزی را از گردونه رقابت حذف کند. به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل عدم اعتماد مجلس افغانستان به استانکزی نیز می‌تواند ناشی از نفوذ دوستم در پارلمان باشد.

البته به اینها باید حضور هزاره‌های نزدیک به محمد محقق که به عبدالله و رهبران جهادی وفادار بوده و خیل گسترده‌ای از نمایندگان پارلمان افغانستان را تشکیل می‌دهند اضافه کرد.

عده‌ای اینگونه تفسیر می‌کنند که پس از اتحاد عطا و دوستم برای جنگ مشترک در شمال افغانستان این بار نیز اتحاد نانوشته میان این دو رهبر مانع رسیدن استانکزی به پست وزارت دفاع این کشور شده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان