بلاتکلیفی "بام لرستان"؛ بزرگ‌ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور + تصاویر

بلاتکلیفی "بام لرستان"؛ بزرگ‌ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: "بام لرستان" بزرگ ترین پروژه گردشگری - تحقیقاتی غرب کشور بیش از ۵ سال از آغاز به‌کارش می‌گذرد، اما همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سال 89 بر بام یکی از کوه‌های شهرستان خرم‌آباد (مدبه کوه) کلنگی بر زمین زده شد تا بزرگ‌ترین مجتمع گردشگری و تحقیقاتی غرب کشور خلق شود.

خلع فضای تفریحی شهر خرم‌آباد و موقعیت، اشراف و منظر مناسب مدبه کوه سبب شد تا دهمرده استاندار وقت لرستان برای جبران آن اقدام به احداث مجتمعی به نام «بام لرستان» کند، مجتمعی که اکنون می‌تواند کارکردهای بی‌نظیری در غرب کشور داشته باشد.

پس از مصوب شدن این طرح فضاهای متنوعی برای آن تعریف شد و در گام نخست احداث راه دسترسی به تمام عرصه‌های بام انجام گرفت به‌طوری‌که بیش از دو سال گوش مردم این شهر به آلودگی صوتی ناشی از کندن کوه عادت کرده بودند، اما مردم دل‌خوش بودند تا به نداشته‌های شهرشان دست پیدا کنند.

با آغاز طرح، کار کاشت درخت بر پیکره مدبه کوه قوت می‌گیرد و بخش وسیعی از بام نهال‌کاری می‌شود و پس‌ازآن بزرگ‌ترین نهالستان غرب کشور به‌عنوان نخستین کاربری در این مجموعه قدم علم می‌کند.

پس از آسفالت پیچ‌وخم این کوه به‌راحتی زیبایی‌های بام از زوایای مختلف قابل‌دیدن می‌شود؛ اکنون دیگر راه دسترسی فراهم‌شده تا به‌تدریج پارک بزرگ آبی در ارتفاع 500 متری، مجهزترین گلخانه ایران، بزرگ‌ترین هتل اقامتی استان، ایستگاه و باشگاه آموزش  پاراگلایدر، مجتمع تحقیقاتی محیط‌زیست، ساختمان مدیریت بحران استانداری، رستوران و سالن همایش، مرکز تحقیقات منابع طبیعی، مجموعه آکواریوم و بانک ژن گیاهی احداث شود.

ایجاد مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه بر بام لرستان

رستوران و سالن همایش، سکوهای پیک‌نیکی، باغ‌وحش، ایستگاه فراوری کود حیوانی، ایستگاه‌های پمپاژ گران‌قیمت آب و رصدخانه کاسین نیز به‌عنوان مدرن‌ترین رصدخانه خاورمیانه در ارتفاع هزار و 700 متری از سطح دریا بر بلندای این بام ایجاد می‌شود.

در ابتدای امر روند کار پیش رفت و برخی از فضاهای طراحی‌شده به بهره‌برداری رسید اما پس از تغییر تیم مدیریتی استان بحث غیر کارشناسی بودن طرح بام شهر پیش کشیده شد و در نهایت روند عملیات اجرایی مابقی فضاها رو به‌کندی رفت.

با این اوصاف اکنون برخی از فضاهای این سایت ازجمله بانک ژن گیاهی به دلیل بی‌توجهی در معرض نابودی گونه‌های نادر است.

رها شدن پروژه‌های نیمه‌کاره بام شهر

با مطرح‌شدن غیر کارشناسی بودن طرح بام شهر، ساختمان‌های نیمه‌کاره یگان حفاظت منابع طبیعی، دانشکده محیط‌زیست، سالن آمفی‌تئاتر، بناهای موزه تاریخ لرستان و جزیره آبی را رها شدند کما اینکه ایجاد آبشار و فراهم کردن بستر ورزش‌های هوایی در بام شهر ازجمله پروژه‌هایی بود که به دست فراموشی سپرده شد.

اما با فراهم شدن بخشی از بسترهای این مجموعه مردم استقبال بسیار خوبی نشان دادند که در این میان درختکاری و احداث سکوهای پیک‌نیکی سبب شد تا مردم این مکان برای تفرج خود انتخاب کنند و با توجه به اینکه بام خرم‌آباد در ورودی شهر واقع‌شده به مکان مناسبی برای تفریح و استراحت مهمانان و گردشگران غیربومی نیز تبدیل‌شده است.

قابل دفاع بودن طرح بام شهر

حبیب الله خجسته پور فرماندار خرم‌آباد، در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طرح بام شهر طرح خوب و قابل دفاعی است اما این موضوع که قبل از اجرای طرح، کار کارشناسی انجام نگرفته صحت دارد.

وی افزود: اجرای طرح بام لرستان می‌تواند ظرفیتی در جهت جذب گردشگر باشد، بنابراین اداره منابع طبیعی لرستان مأمور شده تا از طریق مشاور ذی‌صلاح نسبت به تهیه طرح جامع با اقدام کند.

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: در طرح جامع بام شهر، کاربری‌های مختلفی تعریف می‌شود و سپس بر اساس آن جانمایی، تعیین کاربری و ظرفیت‌های دیگری در سطح بام ایجاد می‌شود.

راکد نبودن پروژه بام شهر

وی بابیان اینکه پروژه بام شهر راکد نیست، بیان کرد: بحث توسعه رصدخانه بام شهر هم‌اکنون در دست اجرا است و اخیراً نیز مراکز اقامتی و رستوران بر بام خرم‌آباد فعال‌شده بنابراین مدیریت این دوره، درصدد تعطیلی متوقف کردن بام نیست.

خجسته پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر هتل پنج ستاره افلاک در بام شهر به یک کنسرسیوم با حضور پنج شرکت تحویل داده‌شده و اکنون در حال اخذ مجوزهایی لازم از شهرداری است که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و می‌تواند ظرفیت‌های خوبی برای جذب گردشگر باشد.

خودداری منابع طبیعی از قوانین سخت ورود گردشگر به بام

محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از منابع طبیعی انتظار داریم که از قوانین سخت در حوزه ورود گردشگر به بام لرستان خودداری کند.

وی افزود: با توجه به سؤالات کثیر مردم برای برنامه‌های بام، منابع طبیعی باید خود پاسخگو باشد چراکه تاکنون چند سرمایه‌گذار به منابع طبیعی معرفی کردیم که نتیجه‌ای نداشت بنابراین از منابع طبیعی درخواست داریم بستری برای ورود سرمایه‌گذاران به بام شهر فراهم شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: در رابطه با بام شهر یک استنباط غیر کارشناسی در بین افکار عمومی وجود دارد نمی‌دانم مردم چه انتظاری از بام دارند ولی بام لرستان به‌عنوان یک عرصه جنگلی سرمایه است.

وی بیان کرد: بام خرم‌آباد زمینی طبیعی بوده که منابع طبیعی با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرایی مبادرت به  ایجاد یک عرصه جنگلی کرده بنابراین این بام یک ژئوپارک طبیعی است.

عدم اجرای ساخت‌ و ساز‌های بی‌رویه در بام

اصلانی تصریح کرد: قرار نیست در بام لرستان ساخت‌وسازهای آن‌چنانی انجام شود چون وقتی زمینی تبدیل به جنگل می‌شود ضوابط ویژه خودش را دارد.

وی بابیان اینکه قرار نیست در بام لرستان ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ای انجام شود، خاطرنشان‌ کرد: در بام یک رصدخانه، باغ‌وحش، موزه آب، هتل و دانشکده محیط‌زیست ساخته‌شده است.

معاون عمرانی استاندار لرستان گفت: ما نباید بارگذاری ساخت‌وساز آن‌چنانی در بام داشته باشیم اما مصمم هستیم تا امسال اداره کل منابع طبیعی طرح جامع بام را تهیه کند چراکه تاکنون هیچ‌گونه طرحی در بام شهر نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: با مصوب شدن طرح جامع بام شهر هرگونه فعل‌وانفعال در آن عرصه باید تابع مفادی باشد که در طرح لحاظ می‌شود.

اصلانی با اشاره به اینکه برای مطالعات بام خرم‌آباد بایستی مشاور انتخاب شود، افزود: سال 94 به‌طور حتم باید اعتباری برای بام شهر منظور شود.

افراط‌ وتفریط در پروژه بام شهر

ابراهیم آقا محمدی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پروژه بام خرم‌آباد دچار افراط‌وتفریط شده چراکه دهمرده استاندار قبلی لرستان آن‌قدر که به بام توجه داشت به‌جاهای دیگر توجه نکرد و همه امکانات را به این سمت سوق داد اما در حال حاضر این پروژه تعطیل‌شده است.

وی افزود: به‌هرحال پروژه بام شهر به هر سلیقه‌های که بوده منجر به‌صرف یک سری هزینه شده که بایستی این هزینه‌ها به سامانی برسد تا به ضرر تبدیل نشود.

نماینده مردم خرم‌آباد عنوان کرد: مردم درصدد هستند تا از امکانات این مجتمع بهره‌مند شوند بنابراین پروژه‌های نیمه‌تمام بایستی به اتمام برسد نه اینکه یک‌دفعه به بهانه اینکه کار کارشناسی انجام‌نشده کارانجام نشود.

وی بابیان اینکه رها کردن مجتمع بام خرم‌آباد آسیب زدن به بودجه مردم است، بیان کرد: به نحو مناسب می‌توان آن را تکمیل کرد تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

مهرداد بهاروندی، مدیرکل منابع طبیعی لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در بحث بام شهر کتابچه‌ای تهیه و طراحی‌شده که سالیانه بر اساس ردیف اعتباری آن اقدام به کارهای عمرانی، کاشت درخت، آبیاری و مراقبت از درختان می‌شود.

راضی نبودن منابع طبیعی از تملک بام شهر

وی بابیان اینکه از تملک بام شهر راضی نیستم، افزود: در زمانی که بام لرستان در حریم شهر انجام گرفت سند به  اداره راه و شهرسازی انتقال پیدا کرد که متأسفانه استاندار قبلی منابع طبیعی را تحت فشار قرارداد که بام لرستان به منابع طبیعی بازگردد.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: پاسخ استاندار سابق لرستان در مورد واگذاری بام شهر به منابع طبیعی این بود که شهرداری این پروژه را تحویل نگیرد چراکه اگر در تملک شهرداری باشد آن را قطعه‌بندی و به افراد مختلفی تحویل می‌دهد.

وی بیان کرد: از استاندار لرستان انتظار داریم این پروژه را در قالب ماده سه به بخش خصوصی واگذار کند چراکه تنها راه‌حل این مشکل ورود بخش خصوصی است.

منابع طبیعی مانعی بر سر راه ورود سرمایه‌گذاران به بام لرستان

هوشنگ بازوند، استاندار در رابطه با وضعیت بام لرستان، اظهار داشت: علی‌رغم اینکه سرمایه بسیار بزرگی در زیرساخت‌های بام انجام شد ولی این پروژه به منابع طبیعی واگذارشده و هرکسی می‌خواهد در آنجا کلنگی بر زمین بزند منابع طبیعی او را به دادگاه می‌فرستد که این‌طوری دوام نمی‌آورد.

وی بابیان اینکه واگذاری بام لرستان به منابع طبیعی گره کوری است که به دست هیچ‌کس بازشدنی نیست، افزود: منابع طبیعی تا کی می‌خواهد در این بام هزینه کند، بالاخره یک روزی بایستی اجازه ورود به بخش خصوصی را بدهد بنابراین منابع طبیعی خیلی زرنگ باشد تنها می‌تواند سالی دو تا سه میلیارد تومان از محل اعتبارات استان دریافت کند درصورتی‌که اگر این پروژه بخواهد به یک جاذبه تبدیل شود باید 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.

راکد بودن پروژه 200 میلیارد تومانی بام خرم‌آباد پس از گذشت چند سال به علامت سؤال بزرگی برای مردم تبدیل‌شده است. چراکه مردم شهر هنوز به این فکر می‌کنند که تکلیف بقیه عرصه‌های تکمیل‌نشده این بام چه می‌شود

گنجینه ارزشمند بام شهر ظرفیت بزرگی برای جذب گردشگران نقاط دور و نزدیک است اما لازمه این امر تکمیل پروژه‌های خاک خورده این مجموعه است که خود توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.

گزارش از سکینه بیرانوند

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon